Україна і світ

Мова, злітно-посадкові смуги та запчастини: Bloomberg назвали головні проблеми України з отриманням F-16

Проблеми України з отриманням багатоцільових винищувачів F-16 впираються в мовний бар’єр, злітно-посадкові смуги та запчастини.

Про це пише американське агентство Bloomberg з посиланням на джерела, знайомі з питанням передачі літаків.

F-16 на шляху в Україну, але є проблеми

Видання зазначає, що хоч цього літа Київ нарешті отримає перші винищувачі F-16, проте їхні поставки відбудуться в набагато меншій кількості, ніж сподівається українська сторона.

Зараз дивляться

За словами джерел агентства, постачання бойових літаків Україні стало одним із найбільш обговорюваних елементів саміту НАТО, який відбувся цього тижня у Вашингтоні. Країни обговорювали питання, пов’язані із затримками в поставках, проблему запасних частин для літаків і мовний бар’єр між українськими пілотами та їхніми іноземними інструкторами.

Організатори поставок також турбуються, що в Україні недостатньо злітно-посадкових смуг, а ті, що є, вразливі для російських атак.

Як результат, сказав Bloomberg один з інформаторів, “Україна зможе розмістити лише одну ескадрилью F-16, від 15 до 24 літаків”, що набагато менше від тієї кількості літаків, яку запитував офіційний Київ. Інше джерело агентства каже, що Україна розраховує отримати 6 F-16 цього літа і до 20 – до кінця року.

Проблеми, продовжує видання, виявилися “настільки серйозними”, що змусили засумніватися в доцільності відправки винищувачів в Україну і в тому, що зараз це рівнозначно дуже дорогій демонстрації підтримки президенту Володимиру Зеленському. За місяці, що минули з початку навчання пілотів, зокрема 12 у США, поле бою змінилося: обидві сторони покладаються на дешеві безпілотники, а Росія зміцнює свою протиповітряну оборону.

Як заявив Bloomberg старший науковий співробітник Центру нової американської безпеки Джим Таунсенд, “не варто чекати чудес” від F-16 у війні з Росією. Він також прокоментував вразливі місця літаків, оскільки аеродроми, на яких вони перебувають, стануть “хорошими, соковитими цілями, і росіяни вже наносять удари по деяким з них, просто як привітання для цих F-16”.

Проблеми України з F-16

Неназваний високопоставлений представник НАТО перерахував Bloomberg три основні проблеми, які займають уми планувальників з постачання винищувачів.

По-перше, літаки мають бути переналаштовані залежно від поставленого перед ними завдання, наприклад, розвідувального або бойового.

По-друге, в Україні немає довгих і якісних злітно-посадкових смуг, необхідних для F-16, а також укриттів для захисту від російських атак.

По-третє, логістика підтримки літаків дуже складна: від потреби в запасних частинах до технічного обслуговування та пошуку інженерів.

Інший представник НАТО зазначив, що Україна намагається за лічені місяці домогтися того, на що зазвичай йде три-чотири роки.

Раніше Джейк Салліван, головний радник президента США з національної безпеки, заявив, що передача винищувачів триває повним ходом і що вони будуть введені в дію в Україні до літа.

Літаки постачають Данія і Нідерланди, коли в майбутньому Бельгія і Норвегія також пообіцяли надати свої винищувачі. Салліван додав, що F-16, як очікується, захищатимуть фронтові сили в короткостроковій перспективі і допоможуть відвоювати територію “надалі”.


Політичні проблеми з F-16

Як пише Bloomberg, партнери України також розглядають ймовірність повернення в Білий дім Дональда Трампа після січня, що може бути пов’язано з тим, що американські винищувачі можуть не змогти продовжувати польоти, якщо США відмовляться від підтримки.

Очікується, що це стало однією з причин, через яку НАТО візьме на себе ширшу роль у координації наданого Україні обладнання та навчання. Персонал чисельністю близько 700 осіб відповідатиме за це в різних місцях, зокрема в трьох наявних структурах у Польщі, Словаччині та Румунії, де проводяться тренування F-16.

Утім, на всі ці організаційні моменти пішло більше року. Ще в травні 2023 року президент Джо Байден відмовився від своїх заперечень проти відправки F-16 в Україну, після неодноразових прохань Зеленського і союзників дозволити їх передачу. Незабаром після цього почалося навчання українських пілотів, але аналітики стверджують, що адміністрація зволікає з передачею літаків – почасти з побоювань, що це спровокує президента Володимира Путіна.

Bloomberg зазначає, що Байден та інші союзники не наважуються дозволити Києву використати надану Заходом зброю для завдання ударів по території Росії, побоюючись ескалації конфлікту з супротивником, який володіє ядерною зброєю.

– Ентузіазму наших лідерів щодо швидкого створення демонстраційного повітряного потенціалу для України не вистачає. Ми не хочемо зіткнутися з тим, що може статися, якщо Україна швидко створить дуже успішний потенціал, – вважає Філіп Брідлав, який був головнокомандувачем НАТО за часів анексії Росією Кримського півострова 2014 року.

Однак, пише агентство, військові події змінили думку західних лідерів, і не в останню чергу це стосується посилення повітряного нападу з боку Росії та явних ознак того, що вона домінує в повітряному просторі України.

– Наступ Росії останнім часом змусив деяких союзників задуматися про те, що їм доведеться відповідати на запити України. Завжди виникає питання, чи можна було спрямувати гроші та ресурси в інше русло, – каже Симона Соаре, старший викладач Ланкастерського університету.

Колишній головнокомандувач НАТО Брідлав також розповів виданню про тренування, під час яких українським пілотам, які звикли до радянських МіГів з набагато простішими технологіями, доведеться позбутися багаторічної звички. Пілоти також були привчені покладатися на наземних диспетчерів, які направляють їхні рухи, на відміну від західних пілотів, які літають більш самостійно, пише Bloomberg.

При цьому український чиновник, з яким поговорило видання, применшив значення мовного бар’єру, але визнав, що виникли затримки з навчанням, персоналом і технічним обслуговуванням, а також з укриттям від російських атак.


Джерело: Bloomberg

Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram

Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Джерело ФАКТИ. ICTV
2024-07-13 01:15:03