Суспільне мовлення

“Це свідоме нищення економіки”: як страйк польських перевізників впливає на український бізнес

Український бізнес зазнає труднощів через блокаду кордону польськими перевізниками. Великі підприємства не встигають вчасно доставити продукцію на європейський ринок. Зокрема, це ті заводи Львівщини, що співпрацюють з європейськими автовиробниками.

На підприємстві у Кожичах на Львівщині виготовляють шкіряні чохли для європейських автовиробників. Продукцію збувають у Польщі. Та через блокування кордону польськими перевізниками термін доставки товару до Євросоюзу збільшився у шість разів, говорить начальник відділу логістики компанії Віктор Хомік.

“На нас це впливає. Це репутаційні втрати для нашої компанії, як надійного постачальника, оскільки до цього ніколи такого не було. І автоматично — це можливі наслідки, такі як втрата контрактів і взагалі кооперації з такими потужними компаніями. Зазвичай час транзиту від нас до нашого працедавця становив два робочі дні. Тобто 48 годин. Станом на зараз — це 12 робочих днів”, — каже Віктор Хомик.

Підприємство у Кожичах. Суспільне Львів

Ще одне підприємство з Підрясного ввозить з-за кордону сировину, а на Львівщині виготовляє автомобільну проводку. Готову продукцію з України експортують на заводи у ЄС. Та через блокаду кордону терміни поставок також порушуються, зазначає керівник відділу планування Максим Ломов.

“Нашій компанії доводиться витрачати великі ресурси для того, щоби якось вирішити всі ці проблеми. Дуже важко конкурувати з бізнесами з-за кордону. Нам доводиться зараз придумувати щось. Я маю на увазі організовувати багато маленьких вантажівок, тому що маленькі вантажівки легко перетинають кордон. Змінювати терміни, якось об’їжджати іншими країнами, тобто втрачати, грубо кажучи, ресурси”, — говорить Максим Ломов.

Підприємство у Підрясному

Підприємство у Підрясному. Суспільне Львів

Блокада кордону може мати суттєві наслідки для економіки України, вважає голова Національної асоціації підприємців Ростислав Пшемінський.

“Якщо ми повернемося у тему вантажних перевезень, від цього постраждають офіційні перевізники. Тому що затримка поставок проданого товару на закордон – це є наш експорт, наші прибутки для держави. Це якесь свідоме нищення економіки вже і у цій галузі”, — каже Ростислав Пшемінський.

Ростислав Пшемінський

Ростислав Пшемінський. Суспільне Львів

Тим часом черги з вантажівок на кордоні не зменшуються, додає речниця Львівського прикордонного загону Олександра Кучковська:

“У Краківці і Рава-Руській зупинилося 530 та 600 вантажних автомобілів. І суттєве накопичення спостерігаємо ми на в’їзд в Україну перед пунктом пропуску “Шегині”. Саме цей пункт пропуску водії вантажівок обрали, аби повернутися в Україну у зв’язку з ускладненням руху в інших пунктах пропуску. І черга з вантажівок там складає близько 1300″.

Блокада трьох пунктів пропуску триває з 6 листопада. Учасники блокади зазначили, що мають дозвіл на проведення пікету до 3 січня.

Що відомо про страйк польських перевізників

  • 6 листопада, близько 14:00 за українським часом, польські перевізники почали блокувати рух вантажівок у пунктах пропуску “Краківець-Корчова”, “Ягодин-Дорохуськ” та “Рава-Руська-Хребене”.
  • Учасник страйку Томаш Борковський розповів, що до блокади руху вантажівок долучились представники транспортних компаній. Вони вимагають, щоб повернули дозволи на комерційні перевезення для України.
  • Учасники блокади заявили, що не будуть блокувати рух для автобусів, легкових авто, а також вантажівок, які перевозять гуманітарну допомогу Україні, або тварин чи швидкопсувні вантажі.
  • Асоціація “Укравтопром” із посиланням на Міжнародну транспортну асоціацію України зазначила, що причина страйків – надмірна конкуренція після лібералізації міжнародних перевезень між Україною та країнами ЄС.

Що означає “транспортний безвіз”

14 червня 2022 року Україна погодила з делегацією Єврокомісії спеціальну угоду про лібералізацію автомобільних перевезень, відому як “транспортний безвіз”, яка покликана розв’язувати проблему нестачі дозволів на міжнародні перевезення. Із приєднанням до міжнародних митних конвенцій та запуском відповідних законодавчих змін Україна мала виконати 81% своїх зобов’язань Угоди про асоціацію з ЄС у митній сфері.

Заступник міністра інфраструктури Мустафа Найєм повідомив, що після підписання угоди про “транспортний безвіз”дозволи на міжнародні перевезення країнами ЄС будуть не потрібні. Дозволи будуть лише у тих країнах, які не входять до складу ЄС.

Президент України Володимир Зеленський 16 вересня своїм указом затвердив угоду між Україною та Євросоюзом про вантажні перевезення автомобільним транспортом.

Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram

16 березня 2023 року Україна та ЄС продовжили ще на рік дію “транспортного безвізу”.


Джерело: Суспільне мовлення України