Україна і світ

Без екіпажу й зі змішаним крилом: Aurora Flight Sciences представила оновлену концепцію безпілотника X-Plane

Як заявлено на офіційному порталі фірми-розробника, літак створюється в межах програми Агентства передових оборонних дослідницьких проєктів (DARPA) під назвою Speed ​​and Runway Independent Technologies (SPRINT), повідомляє АрміяInform.

Головним завданням цього проєкту є «спроєктувати, побудувати та літати на X-літаку, щоб продемонструвати ключові технології та інтегровані концепції, які дозволяють трансформаційна комбінація швидкості літака та незалежність від злітно-посадкової смуги (SPRINT)».

Компанія Aurora Flight Sciences — дослідницький підрозділ Boeing у Манассасі, штат Вірджинія, що займається розробкою безпілотних літальних апаратів спеціального призначення, представила концепцію нового безпілотного літака з віяловим крилом.

Aurora розробляє цей дизайн у межах програми DARPA SPRINT. Компанія була однією з чотирьох, відібраних для участі в початковому етапі 1А доопрацювання концепції SPRINT, тоді як іншими були Bell, Northrop Grumman та Piasecki Aircraft. У квітні Aurora перейшла до етапу 1B, який включатиме попередній аналіз проєкту. Чи просунулася вперед якась з інших компаній, що брали участь у фазі 1А, неясно.

DARPA заявляє, що основною метою SPRINT є демонстрація «трансформаційного поєднання швидкості літака та незалежності від злітно-посадкової смуги», яке включає «здатність здійснювати польоти зі швидкістю від 400 до 450 вузлів на відповідних висотах і зависати в суворих умовах над непідготовленими поверхнями».

Програма безпосередньо пов’язана з проєктом високошвидкісного літака вертикального зльоту та посадки (HSVTOL) Командування спеціальних операцій США (SOCOM).

«На додаток до функцій літака вертикального зльоту та посадки концепція від Aurora здатна виконувати короткий зліт та вертикальну посадку, надкороткий зліт та посадку та звичайні зліт та посадку», — вказує компанія Aurora Flight Sciences.

У компанії Aurora Flight Sciences також підкреслюють, що в новій концепції «три підйомні двигуни, більш вишуканий зовнішній вигляд з композитних матеріалів». У торішньому проєкті Aurora було чотири двигуни та традиційна кабіна для екіпажу з двома повітрозабірниками прямо за нею у верхній частині фюзеляжу.

На анімованому зображенні, опублікованому компанією Aurora, показана плоска панель, що закриває верхню частину переднього підйомного двигуна та розділені круглі кришки ділянки крил для забезпечення горизонтального польоту. У верхній центральній частині фюзеляжу розташовані дві додаткові допоміжні заслінки, які можуть відводити повітря від основної рухової установки, коли літак перебуває в режимі вертикального зльоту і посадки.

Компанія Aurora Flight Sciences представила оновлену концепцію безпілотника X-Plane. Фото: Aurora Flight Sciences

Як відзначають американські військові експерти, між конфігурацією «двигун у крилі» Aurora та дизайном Ryan Vertifan 1960-х років є певна схожість, що підкреслює відсутність нових конструктивних рішень.

«Технологія FIW (fan-in-wing) може бути розширена до чотирьох або більше підйомних двигунів, щоб відповідати широким вимогам літаків, і це може відкрити можливості для майбутнього сімейства систем. Технологія FIW може бути повністю перенесена на традиційні літаки з екіпажами», — наголошується в прес-релізі компанії Aurora.

Однак, як зазначають навіть американські експерти, чи буде цей прототип успішним, поки що сказати складно. Адже відомо, що програми DARPA зі створення X-plane не завжди досягають своєї мети.

І компанія Aurora знає про це з часів розробки XV-24 Lightning Strike для агенції у 2010-х роках. Це був ще один концепт безпілотника з вертикальним зльотом і посадкою, який включав ряди електричних двигунів у двох парах шарнірних крил, що приводяться в дію центральною газовою турбіною. Незважаючи на успішні повномасштабні льотні випробування та плани щодо запуску повномасштабного XV-24, DARPA скасувало програму у 2018 році, частково пославшись на відсутність сервісного партнера в інших підрозділах збройних сил США.

Тим не менш, до SPRINT DARPA є явний інтерес з боку SOCOM і Командування спеціальних операцій ВПС (AFSOC). Адже високошвидкісний транспортний літак, який не залежить від злітно-посадкової смуги, міг би забезпечити їм цінну додаткову експлуатаційну гнучкість та знизити вразливість, особливо у можливому конфлікті на Тихому океані проти Китаю та для підрозділів спеціальних операцій.

Перша концепція Aurora Flight Sciences для програми SPRINT демонструвала більш традиційну кабіну, але нині компанія працює над літаком без екіпажу. Фото: Aurora Flight Sciences

Можливості, які надає SPRINT, або інший дизайн, заснований на технології, що розробляється в рамках програми, можуть бути потрібні для застосування за межами спільноти спеціальних операцій США. Усі збройні сили США дедалі більше стурбовані вразливістю великих баз, що діють, особливо в контексті бойових дій, наприклад, у Тихоокеанському регіоні.

Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram

Тому в останні роки в усіх військових службах США неухильно зростає інтерес до нових і більш досконалих концепцій літаків, що не залежать від злітно-посадкової смуги, як з екіпажем, так і без пілотів, а також до пов’язаних з ними тактичних прийомів, методів і процедур для виконання найрізноманітніших завдань.

Джерело: Інформаційне агентство АрміяInform
2024-07-03 06:14:56