Система “Шлях” та нелегальний перетин: прикордонники розповіли, кого не випускають за кордон
Щомісяця прикордонники Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України відмовляють у перетині кордону 500-600 чоловікам.
Про це сьогодні, 17 жовтня, під час брифінгу повідомив заступник начальника штабу — начальник відділу організації прикордонного контролю Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України, полковник Ігор Матвійчук.
За його словами, з березня 2023 року прикордонники не пропустили за кордон близько 5 тисяч чоловік. З них 5 % намагаються виїхати з України, скориставшись системою “Шлях”.
“Ці цифри відносні, тому що одна й та сама особа, яку не пропустили на одному пункті пропуску, пробує перетнути на іншому. Але ми передаємо інформацію у загальну систему. І на іншому пункті будуть ті самі питання. Тому я прошу волонтерів не штурмувати всі пункти пропуски”, — зазначив він.
Система “Шлях” запрацювала 16 березня 2022 року та давала змогу чоловікам віком від 18 до 60 років, які є водіями вантажних автомобілів та пасажирських автобусів, виїхати за кордон. Згодом до них додали волонтерів та водіїв, які здійснюють перевезення медичних гуманітарних вантажів для забезпечення потреб медичних частин військових закладів.
В травні минулого року уряд розписав правила для прикордонників, військових адміністрацій та волонтерів, як і на що звертати увагу. І в цій редакції ця постанова існує досі.
“Але є болючі питання: неповернення водіїв, хто за це несе відповідальність, хто повинен це контролювати, чому кожна військова адміністрація по-різному бачить процедуру видачі дозволів. І до нас – чому ми відмовляємо у перетині кордону при наявності дозволів”, — каже прикордонник.
За його словами, інспектори не дозволяють виїхати за кордон тим волонтерам, які не мають жодного документа, який би підтверджував, що цей чоловік їде саме за гуманітарним вантажем.
“Нам в поле зору почали потрапляти громадські організації, водії яких не поверталися. Можливість перевірити та проаналізувати у нас є. І коли побачили, що коли від однієї й тієї ж громадської організації не повертається один, другий, п’ятий водій, ми почали формувати списки ризикованих груп та ділитися цією інформацією по всьому кордону”, — розповідає Ігор Матвійчук.
За його словами, цими громадськими організаціями також зацікавилися правоохоронці, адже така діяльність підпадає під статтю 332 Кримінального кодексу України “Незаконне переправлення осіб через державний кордон”.
“В результаті цієї роботи почав падати потік таких водіїв. Якщо ще в березні таких водіїв було близько 600, то на сьогодні — 200-250. Я не кажу, що це не волонтери. Скоріше за все, це – волонтери, які не мають всіх документів”, — уточнює полковник Ігор Матвійчук.
Він розповідає, що перевіряючи волонтерів, інспектори просять особу вказати, де перебуває вантаж, за яким вони їдуть, який об’єм вантажу, звертають увагу на об’єм авто, зв’язуються з керівником фонду, просять показати у телефоні фото та відеодокази передачі гуманітарної допомоги та акти прийому-передачі.
“Я не буду розповідати яким арсеналом перевірки ми володіємо, тому що шахраї зможуть підготуватися. Але волонтери, які працюють з 2014 року або ж з початком повномасштабного вторгнення, знають як підтвердити свою правдивість. Мені не відомі випадки, коли відмовляють справжнім волонтерам”, — зазначає начальник відділу організації прикордонного контролю Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України.
Окрім псевдоволонтерських організацій прикордонники звернули увагу на перевізників, які організовують виїзд чоловіків за кордон. За словами Ігоря Матвійчука, такі транспортні організації почали масово створюватися після повномасштабного вторгнення та отримали ліцензії.
“Ми звернули увагу, що ці водії не мають відповідної категорії, але сідають за кермо, не мають підтвердження трудових угод з перевізником. І виявили цілі канали переправлення чоловіків за кордон таким чином. Наші оперативні підрозділи цього року розпочали 104 оперативних провадження щодо неповернення водіїв та оголошено 101 підозру. Та засуджено сім осіб. Також з нашої ініціативи скасовано 57 дозволів на міжнародні вантажні перевезення”, — перелічує прикордонник.
Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram
Водночас, за його словами, втеча через систему “Шлях” є на третьому місці. На першому — це підробка свідоцтв про народження дітей та створення псевдо багатодітних батьків. А також особи, які називають себе спортсменами або музикантами. При цьому дуже часто буває таке, що особа, яка називає себе музикантом, часто, не вміє грати на жодному з інструментів.