Суспільне мовлення

Охопити допомогою кожного. Як у Львові працює центр соціальних послуг “Джерело”

У вересні в Львові запрацював міський центр соціальних послуг та реабілітації “Джерело”, який об’єднав багатьох соціальних працівників міста в одній установі.

Що це означає для міста, яка мета об’єднання та на яку саме допомогу там можуть розраховувати люди, розповіла в інтерв’ю Суспільному керівниця Львівського міського центру соціальних послуг та реабілітації “Джерело” Зореслава Люльчак.

Більш ніж місяць тому в Львові реформували соціальну сферу, об’єднали кілька закладів і створили Львівський міський центр соціальних послуг та реабілітації “Джерело”. Які установи увійшли в єдиний центр і які зміни відбулись?

Процес об’єднання тривав досить довго. Наприкінці минулого року Львівська міська рада прийняла рішення про реорганізацію соціальної сфери міста. Шляхом об’єднання до центру “Джерело” увійшли ще чотири установи, що були надавачами соціальних послуг. Це Львівський міський територіальний центр соціального обслуговування, Львівський міський центр соціальних служб, Центр обліку та нічного перебування бездомних осіб та Соціальний готель. Тож тепер разом – п’ять установ.

Чи правильно казати, що у Львові з’явився міський центр, який об’єднає усіх соціальних працівників міста в одній комунальній установі?

Ні, це не так, адже в місті залишились ще два об’ємні надавачі соціальних послуг, які опікуються пріоритетними для громади людьми. Це Центр допомоги учасникам бойових дій та Центр допомоги ВПО – установа, яка займається внутрішньо переміщеними особами та опікується модульним містечком.

Раніше “Джерело” асоціювалося із людьми з інвалідністю. Тепер центр опікуватиметься різними категоріями мешканців. Хто може до вас звертатись – одинокі, люди з інвалідністю, сім’ї у скруті, безхатьки?

Коло допомоги справді розширилось. Тепер це не лише люди та діти з інвалідністю, як це було раніше, а й інші категорії людей у скруті. Зокрема, йдеться про людей похилого віку, самотніх, дорослих людей з інвалідністю, які не мають підтримки близьких чи рідних, малозабезпечені, прийомні та опікунські сім’ї, будинки сімейного типу, людей, які втратили помешкання і тепер є безпритульними, а також дітей та осіб, які постраждали від домашнього насильства.

Які основні завдання та цілі оновленого центру?

Якщо раніше основними завданнями були виклики і запити однієї категорії осіб – діти з інвалідністю, і так ми працювали упродовж 30 років, то тепер ці завдання і цілі нестимемо та просуватимемо для ширшого кола людей.

Ставимо собі за мету – спільно шукати рішення. Тоді допомога буде ефективнішою, успішнішою та однозначно діятиме в інтересах, потребах та запитах людини.

Діяльність центру спрямована на те, щоб людям, які є в скруті, допомогти вийти з неї, зробити їх самозарадними, відновити певні навики, надати таку допомогу, аби сім’я, окрема людина чи дитина вийшла зі складних обставин.

Об’єднання – це завжди виклик. Яким є пріоритетний напрямок діяльності Львівського міського центру соціальних послуг та реабілітації “Джерело”?

Насправді у нас більше 20 соціальних послуг, які можемо надавати. Серед них: денний догляд для дітей та осіб з інвалідністю; раннє втручання для дітей з групи ризику та з інвалідністю; підбір та адаптація реабілітаційного обладнання; соціальна реабілітація осіб з інтелектуальними та психічними розладами; соціально-психологічна реабілітація; комплексна реабілітація для дітей з інвалідністю; супровід під час інклюзивного навчання; догляд вдома; нічний притулок; соціальний супровід сімей/осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах; соціальний супровід сімей, у яких виховуються діти-сироти й діти, позбавлені батьківського піклування; соціальна адаптація; соціальна реінтеграція та інтеграція; соціальна профілактика; представництво інтересів; екстрене (кризове) втручання; посередництво (медіація); інформування; консультування; надання притулку потерпілим від домашнього насильства.

Однозначно пріоритетність буде залежати від запитів, бо ми йдемо від людини та її потреб. Наприклад, якщо буде більше звертань щодо надання послуг по догляду вдома чи денного догляду, будемо рухатись у цьому напрямку.

Зараз найбільші запити – це якраз догляд удома, денний догляд, соціальна адаптація, соціальний супровід сімей, які є в складних обставинах. Також є великий запит від людей, які втратили своє помешкання. Ось ці пріоритети вже визначені, але все може корегуватись. На жаль, живемо у таких умовах, що все швидко змінюється, тож можуть виникати ситуації, коли доведеться екстрено та кризово надавати певні послуги. Але ми до цього готові.

Наші фахівці соціальної сфери відвідують відділення лікарень Першого ТМО, де багато ВПО, тож працівники допомагають людям адаптуватись, виробити документи, якщо вони їх втратили, разом подумати, де проживатимуть, чим займатимуться.

На яку саме допомогу можуть розраховувати люди із соціально незахищених верств населення чи ті, хто опинився у скруті? Наведіть приклади.

Припустимо, до нас звернулась сім’я, що потребує певних послуг. Для того, щоб зрозуміти і підібрати послуги, фахівець проводить оцінку визначення потреб сім’ї – приходить до них додому, спілкується і з точки зору своєї професійності визначає реальну потребу. Дуже часто люди до кінця не усвідомлюють своєї кінцевої потреби, зокрема, не можуть отримати певних виплат, бо не мають вироблених медичних довідок. Завдання соціального працівника – проінформувати, проконсультувати, супроводити на шляху того, щоб дати доступ до інших ресурсів. Тобто, роль працівника – охопити допомогою на кожному з етапів аж до досягнення цілі.

Послуги, які надаватиме центр будуть разові, короткострокові чи довгострокові? Від чого це залежатиме?

Усе залежатиме від специфіки послуги. Є екстрені, кризові та разові, коли наприклад, це стосується нічного притулку для безхатченків. Ось так в цієї людини трапилось, що саме сьогодні вона не має де переночувати.

Але також можемо надавати послуги на тривалий період часу – як от, опікунським сім’ям чи догляді вдома. Щодо останньої послуги, то тут йдеться про людей, які не мають рідних, близьких чи тих, хто допоможе їм купити продукти, заплатити за комунальні послуги, прибрати житло тощо. Людина мешкає у своїй квартирі, а соціальний працівник їй допомагає гідно жити, відчувати підтримку.

Якщо говорити про соціальний супровід сім’ї, яка є в складних життєвих обставинах, то його тривалість становить пів року. Саме через цей період часу фахівці проводять повторний перегляд справи і приймають рішення – потрібна такій сім’ї допомога та супровід, чи все ж вдалось спільними зусиллями вийти зі скрути.

Скільки людей щороку зможе охопити центр “Джерело” соціальними послугами?

Зараз своїми послугами і програмами в рік допомагаємо близько 8000 людей. Наша мета – охопити 10 тисяч осіб та сімей з Львівської територіальної громади на рік.

Працює в об’єднаному центрі 500 працівників – це і соціальні, і медичні та педагогічні працівники.

Чи можна назвати Львів соціальним містом, де підтримують та допомагають адаптуватися та вижити незахищеним верствам населення?

За результатами масштабного соціологічного опитування якості соціальних послуг, які надаються мешканцям Львова, яке влітку проводила дослідницька агенція Fama, загалом отримувач соціальних послуг наданням допомоги у нашій громаді був задоволений. Але маємо прагнути більшого, бо бачимо, що є запити. І не лише від львів’ян, а й мешканців інших міст.

Як щодо фінансування центру – будуть залучені кошти з міського бюджету чи ще й позабюджетні?

Центр “Джерело” мав і матиме змішану форму фінансування, адже ми є комунальною установою змішаного типу. І, до речі, єдиною такою в Україні. У нас є передбачене фінансування з міського бюджету територіальної громади, а також маємо змогу залучати інші ресурси: грантові, донорські, фандрейзингові кошти.

Також ставимо собі за мету частину послуг зробити платними. Людина, яка опинилась у складних сімейних обставинах, не обов’язково є такою, що за межею бідності і яка не має спроможності оплачувати за послуги. Є певна категорія людей, які вже готові платити за надані послуги, часто вони розуміють, що не можуть претендувати на безкоштовні, але хотіли б, щоб за ними доглядали.

Куди можуть звертатись ті, хто потребують допомоги, щоб отримати соціальні послуги чи реабілітацію? Можливо, є єдиний контактний номер, за яким варто дзвонити?

Зовсім скоро такий єдиний номер для звернення буде. Упродовж двох тижнів його представимо. Наразі усі наші контакти є на сайті центру “Джерело”. До нас також можна прийти фізично у контакт-центр, який буде розташований у Сихівській адміністрації. Крім того, кожен з мешканців може звернутись у районні відділи соціального захисту району, де проживає, і отримати там допомогу. Працівники, у разі потреби, скерують до нашого центру, а ми вже визначимо реальну потребу у послугах.

Які види послуг наразі недоступні у новоствореному центрі, але хотіли б, щоб у майбутньому їх надавали у комунальній установі “Джерело”?

Ми точно хочемо працювати над розвитком підтриманого проживання, роботу над яким розпочали ще давніше. Плануватимемо ширший перелік осіб, які зможуть цим скористатись. Ця послуга – про гідність, проживання в громаді під супроводом, а не створення інституційних закладів, як, наприклад, геріатричні пансіонати чи психоневрологічні інтернати. Бо чим більший заклад, тим більше розуміння того, що є зловживання.

Хочемо працювати над такою послугою, як підбір та адаптація обладнання для різних категорій осіб. Зокрема, бачимо потребу у засобах та пристроях, які дають людям можливість пересуватись, комунікувати, взаємодіяти між собою.

Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram

Крім того, важливим є розвиток транспортних послуг. На жаль, наразі не маємо можливості покриття таких послуг особам, які мають обмеження в пересуванні, форму інвалідності. Будемо до цього рухатись.


Джерело: Суспільне мовлення України