Суспільне мовлення

На кордоні з Польщею утворилася черга з вантажівок із зерном та сільськогосподарською продукцією

На Львівщині перед пунктом пропуску “Рава-Руська” утворилася черга з вантажівок. Деякі водії вже більш ніж тиждень не можуть перетнути кордон. Про те, яка ситуація у пункті пропуску та про її причини, дізнавалося Суспільне.

Андрій Бузня – далекобійник, який везе до Польщі зі Львівщини вантаж – макуху. Чоловік вже тиждень стоїть в черзі на кордоні перед пунктом пропуску в Раві-Руській.

“Велика кількість транспорту зібралася у зв’язку з тим, що польська сторона, польські прикордонники, вони отримали вказівку, це самі безпосередньо казали нашим водіям, не пропускати машини з товаром продовольчого характеру. От все, що йде на оформлення у ветеринара польського, воно не запускається на митний термінал польської сторони”, — каже Андрій Бузня.

Андрій Бузня. Суспільне Львів

Віталій Хопрічков також їде зі Львова через Польщу транзитом, адже прямує до Литви. Та все одно вже декілька днів не може перетнути кордон.

“Раніше за день можна було пройти. Так, це дуже довго, якщо добу проходиш кордон. А так, то за зміну проходиться кордон. Пробували хлопці перекривати дорогу. Думали, може, хтось зверне увагу. Ніхто не звертає на це уваги. Нікому нічого не потрібне”, — розповідає далекобійник.

Віталій Хопрічков

Віталій Хопрічков. Суспільне Львів

Олександр Бабій їде з Хмельниччини до Латвії. Він має доставити до Риги українську кукурудзу. Далекобійник каже, що польська митниця відтепер не пропускає навіть транзитні рейси через свою територію.

У п’ятницю я став у чергу. І оце стою. Уже 11 діб сьогодні буде, як стою в черзі. Нам нічого не кажуть. Поляки заборонили. Вони мали пустити транзит, але і транзит заборонили вже”, — зазначає далекобійник Олександр Бабій.

Олександр Бабій

Олександр Бабій. Суспільне Львів

Представники Львівської митниці та Держприкордонслужби від коментарів відмовилися. Натомість держоргани надали роз’яснення у соціальних мережах. Зокрема, Львівська митниця 15 квітня на Facebook-сторінці опублікувала новину, що із 16 квітня Польща забороняє переміщення через кордон частини сільськогосподарської продукції.

“Від 00:00 16 квітня до 30 червня 2023 року Республіка Польща забороняє переміщення через кордон на виїзд з України с/г продукції, зокрема усіх зернових культур, в тому числі жита, пшениці, кукурудзи, а також овочів, фруктів, насіння, меду, хмелю, льону, коноплі, олії, м’яса, молочної продукції, яєць, вина, алкогольних виробів рослинного походження тощо. Дозволено перевозити через українсько-польський кордон з України лише банани, рис, оливки, саджанці дерев та квіти”, — йдеться у повідомленні.

Міністерство агрополітики також опублікувало коментар на Facebook:

“Рішення польської сторони суперечать нашим домовленостям (…) Ми розуміємо, що у польських фермерів склалась складна ситуація, проте наголошуємо, що зараз найскладніша ситуація у фермерів України (…) Ми готові до співпраці з польською стороною в проведенні ретельного розслідування будь-яких зловживань, які могли мати місце в цьому питанні і призвели до нинішньої ситуації, що не відповідає інтересам ані Польщі, ані України”.

Черги на кордоні 18 квітня 2023 року

Черги на кордоні 18 квітня 2023 року. Суспільне Львів

Патрульна поліція Львівщини від коментарів відмовилася, адже правопорушень на дорозі не зафіксувала. Тим часом багато водіїв залишаються стояти в черзі на кордоні. Далекобійник Андрій Бузня розповідає, що саме, на його думку, варто поліпшити для їхнього перебування.

Чому ця жива черга існує ще до цієї пори? Якщо, наприклад, застосували на Волинській митниці на переході Ягодин електронну реєстрацію. Зверніть увагу на умови, в яких водії знаходяться в цій живій черзі. Це ж, дивіться: болото, ми стоїмо на півдорозі. Тобто про правила безпеки тут нема говорити за що. Вийти, вибачте мені, до туалету, куди? До вітру? Ну невже не можна поставити на цих декількох кілометрах декілька біотуалетів?” — каже чоловік.

Далекобійники очікують в черзі більше тижня

Деякі далекобійники очікують в черзі більше тижня. Суспільне Львів

Також далекобійник пропонує встановити вздовж траси більше контейнерів для сміття, аби не забруднювати довкілля.

Що відомо про постачання українського зерна через у ЄС

Після повномасштабного вторгнення Росії українські порти у Чорному морі були заблоковані, через що Україна, один із найбільших у світі експортерів зерна, була змушена шукати альтернативні маршрути постачання, зокрема через Польщу та Румунію.

Протягом 2022-го Польща та Румунія спільно сприяли експорту зернових з України. Додаткова пропозиція зерна на їхніх ринках спричинила тиск на фермерів, оскільки вплинула на ціни та можливості зберігання зернових. У двох країнах відбувалися місцеві протести проти урядів.

За оцінками Європейської комісії, фермери з Польщі, Румунії, Угорщини, Болгарії та Словаччини втратили 417 мільйонів євро від напливу дешевшого українського зерна на їхні ринки.

28 березня стало відомо, що Румунія і Польща ведуть переговори з Європейською комісією щодо механізмів відстеження експорту українського зерна, щоб гарантувати, що місцеві фермери не постраждають від потоку дешевого імпорту.

30 березня польський прем’єр Матеуш Моравецький заявив, що в уряді Польщі планують розробити правила, які дозволять обмежити ввезення українського збіжжя до країни, бо “це зерно сьогодні дестабілізує наш ринок”. У Єврокомісії заявили, що віддані подальшій підтримці України, однак імпорт українського збіжжя чинить тиск на сусідні країни, які фактично “завалені” українським зерном.

Під час візиту до Польщі 5 квітня Володимир Зеленський і прем’єр-міністр Польщі обговорили ввезення українського зерна до ЄС через Польщу, на який скаржилися місцеві фермери. За словами Зеленського, вони знайшли вихід. Водночас президент не уточнив, про який саме вихід ідеться.

У четвер, 6 квітня, речник польського уряду Петро Мюллер заявив, що українське зерно, яке транспортують через Польщу до третіх країн, не розвантажуватиметься на території країни.

7 квітня міністр аграрної політики та продовольства Микола Сольський під час спільної пресконференції з міністром сільського господарства і розвитку села Польщі Робертом Телусом заявив, що Україна припинить до нового сезону експорт зерна та олійних культур до Польщі.

15 квітня міністр розвитку та технологій Польщі Вальдемара Буди повідомив, що затвердив заборону на імпорт української сільгосппродукції. У Міністерстві аграрної політики України заявили, що шкодують через рішення польської сторони та сподіваються домовитися з польським урядом щодо транзиту збіжжя територією країни.

16 квітня стало відомо, що уряд Угорщини слідом за Польщею ухвалив рішення тимчасово заборонити імпорт агропродукції з України задля захисту інтересів місцевих виробників.

17 квітня уряд Словаччини ухвалив рішення про тимчасове зупинення імпорту зерна та деяких харчових продуктів з України. Заборона на імпорт почне діяти з 19 квітня. Транзит продуктів українського виробництва через Словаччину й надалі буде можливий.

Читайте також

ЄС обговорить заборону Польщі та Угорщини на імпорт зерна з України, а Єврокомісія готує новий пакет допомоги фермерам

Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram

Протести проти українського зерна в Європі. У чому проблема і що з цим робити Україні


Джерело: Суспільне мовлення України