Суспільне мовлення

Правила ринку: агент Линів пояснив, чому диригенти виконують твори російських композиторів

Агент української диригентки Оксани Линів Міхаель Грубер пояснив, чому вона виконує твори російських композиторів, зокрема диригуватиме оперу Чайковського “Євгеній Онєгін” в липні 2025 року.

Про це у коментарі Суспільне Культура розповів Міхаель Грубер.

Міхаель Грубер розповів, що працює у сфері артменеджменту та агентом артистів близько 20 років. За його словами, для будь-якого музиканта та диригента репертуар для виконання складається з чотирьох стовпів: романтичний німецький репертуар, французький репертуар, італійський репертуар та класичний російський репертуар.

“Кожен з них однаково важливий і є стандартом, який необхідно знати й виконувати. Диригенти незалежно від національності просто мають диригувати / виконувати класичних російських композиторів, таких як Чайковський, Рахманінов, Шостакович, Стравінський та інші. Оскільки ці композитори та їхня музика стали частиною стандартного репертуару кожного важливого оперного театру та/або оркестру / концертного залу в західній півкулі”, — зазначив Грубер.

Він наголошує, що якщо диригенти хочуть працювати на міжнародному рівні, то вони мають погоджуватися на репертуар російських композиторів, так само як і на репертуар французьких чи німецьких композиторів.

“У цьому випадку не стоїть питання, чи можуть / хочуть українці (або громадяни будь-якої іншої країни) представляти російську культуру за кордоном. Йдеться лише про прийняття правил міжнародного музичного ринку, який вимагає виконання цих композиторів та їхніх творів. Отже, диригенти насправді не мають вибору: хочуть вони виконувати чи не хочуть певних композиторів”, — каже Грубер.

Він також розповів, що не тільки Оксана Линів диригує твори російських композиторів, а й інші диригенти, які підтримують Україну чи представляють її культуру. Зокрема, агент згадав, що “стандартний репертуар”, а з ним і російські твори, виконують:

  • Кирило Карабиць — український диригент, який отримав орден від короля Великої Британії;
  • Кері-Лінн Вілсон — головний диригент Українського оркестру свободи;
  • Віталій Олексієнок — художній керівник Харківського музичного фестивалю та постійний диригент Львівської національної опери;
  • Даля Стасевська — фінська диригентка українського походження.

Грубер вважає, що Линів робить вагомий вклад в українську культуру, оскільки коли є змога, додає в кожен свій концерт принаймні одного українського композитора: “Для того щоби збільшити присутність української класичної музики в усьому світі та стати більш важливою частиною так званого слов’янського репертуару, який досі охоплює переважно лише російських композиторів”.

Насамкінець Грубер зазначив, що правила на ринку класичної музики відрізняються від політики:

Весь західний світ, звичайно, засуджує російську агресивну війну проти України, і більшість країн вжили багато санкцій і заходів, щоб не підтримувати нинішній політичний режим в Росії. З іншого боку, ви можете бачити зі статистики, що після початку російської агресії класичних російських композиторів (як ті, про яких я згадав вище) виконують навіть частіше в Європі, Америці, Азії, ніж до лютого 2022 року. Це наведе вам приклад того, що ринок класичної музики має власні правила, які не обов’язково відповідають політиці.

Українська диригентка Оксана Линів стикнулася з критикою після того, як стало відомо, що вона стала музичною керівницею опери російського композитора Петра Чайковського “Євгеній Онєгін” у Саксонській державній опері Дрездена. Дійство заплановане на липень 2025 року.

Тоді Линів наголошувала, що хоч в Україні припинили виконувати твори російських композиторів, для диригентів, чия кар’єра розвивається на міжнародному рівні, ці твори належать до обов’язкового репертуару.

Що відомо про Оксану Линів

Оксана Линів народилась у місті Броди Львівської області. Українська диригентка, засновниця та художня керівниця фестивалю LvivMozArt. Вона також заснувала та є художньою керівницею Молодого симфонічного оркестру України.

Вона стала першою жінкою — головною диригенткою опери та філармонійного оркестру в місті Грац (Австрія), а також першою жінкою-диригенткою за 145 років історії Байройтського фестивалю. У жовтні 2021 року Линів призначили музичною директоркою оперного театру Болоньї (Італія): упродовж 260 років до того цю посаду обіймали лише чоловіки.

У квітні 2022-го українські митці почали бойкотувати Линів. Платформа збереження та поширення традиційної культури “Ковчег Україна” заявила про розірвання співпраці з диригенткою. А все тому, що вона готувала прем’єру опери “Іоланта”, створеної Чайковським, російською мовою. Після скандалу прем’єра відбулась, та все ж без української диригентки.

Тоді вона заявила: “Я спеціально зараз залишила у своїх програмах твори ТИХ російських композиторів, творчість яких має тісний зв’язок з Україною, позаяк це створює привід порушувати це питання в публічному просторі, на пресконференціях, численних інтерв’ю, які я даю перед кожним проєктом, писати й публікувати тексти до концертної програми й т. д.”.

У 2023 році Оксана Линів отримала відзнаку Oper!Awards 2023 “за вагомий внесок”.

А у лютому 2024 року Віденський фестиваль скасував виступ грецького диригента з російським громадянством Теодора Курентзиса, котрий хотів виконати “Воєнний реквієм” Бенджаміна Бріттена. Зокрема, через критику Линів, яка теж брала участь у фестивалі.

Читайте нас у Facebook, Instagram і Telegram, дивіться наш YouTube і TikTok

Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram

Поділіться своєю історією з Суспільне Культура. З нами можна зв’язатися у соціальних мережах та через пошту: [email protected]


Джерело: Суспільне мовлення України