Україна і світ

Чи буде мобільний зв’язок та інтернет взимку: що можна зробити і як готуються оператори

Через масовані атаки Росії по об’єктах електрогенерації у всій країні з’явились не тільки проблеми зі світлом вдома, але й з мобільним інтернетом та зв’язком, який забезпечують оператори.

На початку липня на проблему звернув увагу президент Володимир Зеленський, який доручив очільнику Мінцифри Михайлу Федорову представити аналіз щодо роботи операторів мобільного звʼязку.

Паралельно із цим енергетики застерігають, що взимку ситуація зі світлом буде, ймовірно, гіршою, ніж ті проблеми, які спостерігаються з електроенергією цього літа. Відповідно, можуть посилитись і проблеми з мобільним зв’язком, трьома основними операторами якого в Україні є Lifecell, Vodafone та Київстар.

Зараз дивляться

Чому разом із вимкненням світла з’являються проблеми із мобільним зв’язком, чи працюють оператори над забезпеченням сталості цього зв’язку та інтернету, та чого очікувати взимку – читайте в матеріалі на Фактах ICTV.

Чому зникає зв’язок та інтернет із відключеннями світла

Користувачі мобільного зв’язку вже певний час жаліються, що із вимкненням світла в населеному пункті чи якомусь районі великих міст згідно із графіками, з’являються і перебої з мобільним інтернетом.

Оператори пояснюють це тим, що в момент відключення електроенергії у користувачів одночасно вимикається і домашній інтернет, який, як правило, розподіляється між мешканцями квартир чи приватних будинків через Wi-Fi роутер. Відповідно, мобільні пристрої починають шукати найоптимальніший шлях забезпечення мешканців знеструмленого району інтернетом, перемикаючи користувачів на мобільний інтернет. В цей момент навантаження спрямовується на базові станції, які забезпечують українців мобільним зв’язком та інтернетом на території знеструмлень.

Важливим є не стільки кількість користувачів, скільки обсяг трафіку, який ними використовується і проходить через базову станцію. Самі по собі ці станції мають обмежену пропускну здатність, що і впливає на погіршення зв’язку, коли на неї різко збільшується навантаження.

Раніше директор департаменту з розвитку фіксованого інтернету Мінцифри Юрій Мацик в ефірі телемарафону Єдині новини вказував, що більшість використання трафіку, а саме 80%, за нормальних обставин, мала б припадати на Wi-Fi мережу, але в момент відключення світла, через різкий ріст навантаження на розподільні вежі зв’язку, оператори не здатні впоратись із напругою, а тому і виникають проблеми.

Чи зміниться ситуація із зв’язком та інтернетом під час відключень

15 липня 2024 року Держспецзв’язку повідомило, що Національний центр оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій (НЦУ) оновив вимоги щодо робити базових станцій мобільних операторів в умовах воєнного стану.

За відповідною вимогою, оператори мають збільшити доступ до мобільного зв’язку під час знеструмлень з 4 годин до 10 год.

Паралельно із цим, до 1 жовтня 2024 року не менше 60% базових станцій операторів повинні бути забезпечені автономним резервним живленням, щоб відповідати новій нормі. До 1 листопада – 70%, до 1 грудня – 80%, а до кінця січня 2025 року – не менше 100%.

Вже до 1 грудня 2024 року щонайменше 25% базових станцій в кожній області мають бути підключені до генераторів із запасом паливно-мастильних матеріалів або обладнані змінним блоком акумуляторних батарей на перші 72 години.

Що кажуть оператори

У пресслужбі мобільного оператора Київстар, наприклад, кажуть, що компанія з 2022 року інвестувала понад 1 млрд гривень для забезпечення енергетичної автономності своєї мережі, і станом на червень поточного року на базових станціях встановлено 113 тис. нових акумуляторів (АКБ), які забезпечують до 4 годин без зовнішнього живлення. Крім того, 2,3 тис. БС забезпечені генераторами, а 50 тис. джерел безперебійного живлення (ДБЖ) встановлені у 23 тис. багатоквартирних будинків, що має забезпечувати безперебійну роботу послуги Домашній інтернет.

– Однак, будь-якому акумулятору потрібен час, щоб підзарядитись, а саме від 4 до 6 годин залежно від кількості встановлених АКБ для максимального зарядження. Для зарядження ДБЖ потрібно 8 годин безперебійної роботи. На жаль, наразі відключення світла мають непрогнозований характер як за кількістю відключень протягом доби, так і за тривалістю. Тому акумулятори не встигають заряджатись, і з такими графіками відключення телеком-оператори та провайдери фіксованого інтернету не завжди можуть забезпечувати безперебійну роботу мережі, попри всі докладені зусилля, – пояснюють в компанії.

Разом з тим, у Київстарі кажуть, що продовжують підготовку до зими 2024–2025 року та здійснюють додаткові закупівлі акумуляторів та збільшує парк генераторів. Зокрема, залучає генератори, надані корпоративними клієнтами. Уже восени, кажуть в компанії, їх будуть встановлювати на мережу.

– Проте навіть попри всю відданість співробітників Київстар, підключити до автономної генерації усі без винятку об’єкти телеком-мереж технічно неможливо. Тому у випадках, коли відключення електроенергії є масштабними і довготривалими, компанія змушена встановлювати пріоритети у забезпеченні живлення базових станцій, – пояснюють у пресслужбі оператора та закликають українці до розуміння.

Своєю чергою у Vodafone теж кажуть, що постійно працюють над забезпеченням стабільного зв’язку та інтернету під час вимкнень електроенергії, а тому обладнують БС батареями та забезпечують їх роботою від генераторів, а також оновлюють парк акумуляторів.

Разом з тим у компанії кажуть, що користувачі можуть самостійно зменшити це навантаження і дають декілька порад:

  • використовуйте Wi-Fi, що працює на технології GPON (тобто, навіть без світла);
  • спілкуйтеся за допомогою текстових повідомлень або голосових дзвінків замість відео- та голосових повідомлень у месенджерах;
  • зменште якість відео в YouTube й інших застосунках;
  • завантажте декілька відео або фільм, аби дивитись за відсутності світла;
  • вимкніть автоматичне завантаження медіа в месенджерах;
  • зберігайте важливі файли, щоб переглядати їх офлайн.

– А далі – дочекайтеся світла й користуйтеся девайсами у звичному режимі. Проте й тут не забувайте заощаджувати електроенергію та стежити за навантаженням на мережу. Зараз це як ніколи важливо, – пояснюють в Vodafone.

Чи зможуть оператори забезпечити 10 годин зв’язку

Як заявив президент компанії Київстар Олександр Комаров в ефірі національного телемарафону Єдині новини, на шляху до повної енергонезалежності мобільної мережі є об’єктивні перепони, хоч в теорії це реально зробити.

– В теорії, це реально, і я думаю, що всі сторони зараз роблять усе, щоб досягти цього ефекту. Але, безумовно, є об’єктивні перепони. Наш поточний план – це забезпечити 20% мережі на 6+ годин, усю мережу на 4+ годин плюс. І це зважаючи на те, що понад 20% мережі вже працює на генераторах, – каже він.

Разом з тим, за його словами, на реалізацію цих планів в компанії розраховували час до кінця I кварталу 2025 року.

Олександр Комаров додає, що на обладнання впливає також і спека, тому на майданчиках із технікою облаштовано кондиціонування.

Водночас задля того, щоб забезпечити функціонування станцій в разі 10 годинного функціонування, потрібно встановити або 10 літій-ферумних батарей, або 40 свинцевих батарей.

– Це є дуже великий виклик, логістичний виклик. Часто нема де розміщати ці батареї. Великий виклик – це підвищення потужностей на кожен сайт, – каже він.

Комаров пояснює, що крім питання забезпечення батареєю, є й проблема того, що для забезпечення зарядки усіх батарей по всій країні, що тримають заряд 10 годин, потрібно понад 0,5 ГВт лише на цю операцію.

Враховуючи оці обставини, попри рух мобільного оператора до забезпечення автономної роботи зв’язку, президенту компанії Київстар важко сказати, якою буде ситуація наприкінці 2024 року.


Що буде взимку та як забезпечити доступ до мережі в блекаути

Наразі складно спрогнозувати стан енергомережі в зимовий період 2024-2025 років, оскільки Росія може посилити удари по електрогенеруючих об’єктах. Відповідно, час відключень світла може зрости, а разом з цим може зменшитись можливість операторів мобільного зв’язку із забезпечення своїх станцій енергією.

Попри забезпечення енергонезалежності свого обладнання з боку мобільних операторів, як вказують у зазначених вище компаніях, важливим є і фактор того, як під час відключень світла будуть діяти користувачі мобільних мереж, оскільки від обсягів навантаження на станції залежить і якість зв’язку, і швидкість мобільного інтернету.

У Мінцифри радять, щоб українці самостійно дбали про стабільну роботу фіксованої мережі Інтернет вдома. Для цього, пояснює Юрій Мацик, варто дізнатись у свого провайдера, як довго він зможе підтримувати мережу під час знеструмлення.

Ті ж, кому важливо мати стабільне підключення до мережі Інтернет, мають перейти на технологію xPON, каже представник Мінцифри. На сьогодні, за його словами, в Україні є близько 1,4 тис. провайдерів, які пропонують підключення енергоефективної технології xPON.

Факти ICTV раніше розповідали, що одним зі способів, як можна забезпечити себе вдома інтернетом, є підключення Wi-Fi роутера до павербанка. Але далеко не всім цей варіант може підійти, а крім того, це залежить і від можливостей провайдера.


Lifecell, Vodafone, Інтернет, блекаут, Відключення електроенергії, відключення світла, Війна в Україні, Електрика, електроенергія, Київстар, Мобільний оператор

Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram

Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Джерело ФАКТИ. ICTV
2024-07-22 20:25:05