Україна і світ

«Наш «Цезар» зробив вже 1500 пострілів»: командир французької САУ про бойові дії на Запоріжжі та на Сході

Перша партія таких машин надійшла від Данії, яка передала Україні всі свої 19 САУ, що мала на озброєння. Зараз ці самохідки задіяні у підрозділах 148 окремої артилерійської Житомирської бригади Десантно-штурмових військ ЗСУ.

Командир гармати з позивним «Хром» був серед перших українських артилеристів, які опановували цю техніку в Данії.

Про плюси французьких САУ та їх застосування в умовах сучасної війни він розповів у розмові з кореспондентом АрміяInform.

«Настільки близько стояли до фронту, що біля САУ прилетіла міна»

«Хром» за цивільною спеціальністю хімік-технолог, працював на черкаському «Азоті». Також працював за цією спеціальністю й за кордоном. Розповідає, що у військкомат пішов наприкінці весни 2022 року, але зрештою взяли на військову службу тільки на початку літа.

– Я потрапив на посаду механіка-водія у 95 бригаду ДШВ ЗСУ, працював на самохідній артилерійській гаубиці 2С1 «Гвоздика». Після навчального центру прибув на східний напрямок, район Сватово-Кремінна. Вже через два тижні після приїзду мене поставили в екіпаж, — згадує артилерист.

Тоді в екіпажів постійно були виїзди і ще й близько не було такої кількості ворожих безпілотників.

— Лише вперше побачили «Ланцет», ще не знали, що це таке. Він тоді підбив техніку, ми спочатку думали це снаряд з РПГ. Інтенсивність роботи була набагато вищою, наша САУ стояла на відстані 2-5 км, стріляли вздовж фронту, можна було сильно не ховатися, — розповідає «Хром».

Приблизно через пів року він отримав контузію, вже під час бойових дій у Серебрянському лісі на Харківщині. Поряд з його САУ прилетіла міна, настільки близько екіпаж стояв до лінії фронту.

На деякий час «Хром» випав з екіпажу і тоді ж йому запропонували поїхати на навчання на САУ CAESAR.

— Я говорив, що є хлопці з більшим досвідом, але комбат відповів: «Їхній досвід для цих гармат. А для CAESAR ти справишся краще», — згадує він.

У Данії українські артилеристи навчалися лише два тижні, проте цього часу було достатньо для опанування машини. Кожен день були заняття з 8 ранку до 9 вечора.

Тоді був прискорений курс, щоб навчити людей до приходу першої партії цих САУ до України. Зараз термін навчання збільшився.

— На момент навчання я був водієм-механіком, але вже після повернення в Україну мене призначили командиром гармати. В цей же час мене перевели у 148 артилерійську бригаду, яка тоді формувалася, — додає «Хром».

«Можемо зробити марш у 100 км, відстрілятися і поїхати»

На початку літа 2023 року «Хром» зі своїм екіпажем вперше застосували французьку САУ в Запорізькій області. Переважно вели вогонь в напрямку Роботиного, де були ворожі укріплення. Згадує, що навіть там не було такої кількості дронів, як зараз на Сході.

— Зараз ми взаємодіємо з підрозділом аеророзвідки, вони повідомляють про ворожих «пташок», тоді ми визначаємо, коли працювати. Головний плюс цієї машини – мобільність. Можемо зробити марш у 100 км, відстрілятися і поїхати, — пояснює командир гармати.

У Данії артилеристів навчали одночасній роботі декількох вогневих позицій. Але у бойових умовах часом вносить корективи погода, САУ важить 35 тонн і по багнюці їй складніше пересуватися. Також через значні розміри її важче маскувати.



— До потрапляння в Україну наша машина зробила 55 пострілів, фактично була нова. Ми вже вистріляли близько 1500 снарядів. На деяких машинах є і по 3-4 тисячі пострілів, — розповідає «Хром».

Серед інших переваг САУ CAESAR — броньована кабіна та протимінний захист, а також відома в усьому світі французька система наведення.

— Ми переважно працюємо по тилах, закидаємо їм снаряди за лінію фронту. Оптимальна дальність стрільби 18-20 кілометрів, але ми стріляли і на 34 км. Втім від дальності втрачається точність, — додають в екіпажі

Для САУ передбачені різні типи снарядів, екіпаж обирає їх залежно від завдання і визначених для ураження цілей.

«Все перевіряється на практиці, інакше ніяк»

У дивізіоні розповідають, що більшість ремонтних робіт французьких самохідок проводять своїми силами.

— Наприклад, наш механік Олександр, який раніше ремонтував комбайни. Він по звуку визначає проблему, на таких хлопцях тримаються ці машини. Він би вже міг і французьким виробникам розповісти про всі нюанси в бойових умовах і як ці САУ можна вдосконалити, — хвалить свого побратима «Хром».

За його словами, людей у дивізіоні вистачає, досить охоче ідуть в артилерію. Нещодавно прийшло поповнення, молоді хлопці. Зараз новобранці проходять підготовку в Україні, в навчальному центрі є така машина і є змога отримати базові знання.


— Але вже у бригаді ми все одно донавчаємо, проводимо стажування. Спочатку новачки працюють паралельно з іншими членами екіпажу і набираються досвіду. Поступово починаються самостійні виїзди, наприклад, на стрільбу на заборону, — пояснює «Хром».

Опанувати машину не складно, кажуть артилеристи. Вже у бригаді досвідчені побратими все розкажуть і покажуть.

Так само вже на місці буде визначатися спеціалізація. Людина може прийти навідником, але на думку командира новачок може бути ефективнішим на посаді заряджаючого.

— Все на практиці перевіряється, інакше ніяк. Наразі в Україні найбільший бойовий досвід використання цих САУ. Їх застосування розроблялося без урахування РЕБ, дронів. Дрони змінили все і ми вже вчимося застосовувати CAESAR по-новому, — резюмує «Хром».

Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram

Фото — Наталії Кравчук

Джерело: Інформаційне агентство АрміяInform
2024-11-06 06:31:18