Елвіс (2022) – рецензія на фільм База Лурманна
Байопік Елвіс про короля рок-н-ролу від австралійського режисера База Лурманна є одним із претендентів на головну статуетку від Американської кіноакадемії. Загалом фільм претендує на дев’ять номінацій. Окрім найкращої стрічки та актора, інші – здебільшого технічні, як-от звук та грим.
Але головна головоломка, з якою стикаються всі творці біографічних фільмів про відомих осіб, – це показати людське за славою та терміном “ікона”. Це не лише про зовнішній вигляд, а й про те, чим керується персонаж, його внутрішнє я. Цей ребус, схоже, Лурманну розгадати не вдалося.
Зараз дивляться
В Елвісі режисер не показав короля рок-н-ролу “живим”. Ба більше, за ширмою якогось атракціонного видовища та шоу він ніби зробив спадщину Преслі менш цікавою, ніж вона є насправді. А після перегляду самої стрічки чомусь виникає бажання послухати Літла Річарда.
Зробити з біографічної стрічки шоу, схоже, було ідеєю самого режисера. Причому полягала вона радше в яскравості й гіперболізації відчуттів, аніж у послідовності оповіді. Сам Лурманн дебютував у повному метрі у 1992 році Австралійським танго, яке відзначили Канни та BAFTA. Далі було переосмислення Шекспіра у трагедії Ромео і Джульєтта з молодим Леонардо Ді Капріо. Після цього його фільми стали епатажнішими (Мулен Руж), тупішими (Австралія) та пафоснішими (Великий Гетсбі). Власне, остання картина Гетсбі така ж яскрава, як і Елвіс, і така ж перевантажена подіями.
Далі про сюжет Елвіса. Режисер показує глядачу Преслі через призму його бізнес-менеджера, полковника Тома Паркера, якого пізніше звинуватили у фінансових проблемах, зловживанні та передчасній смерті співака.
У закадровому голосі Паркера, якого зіграв надмірно загримований Том Генкс, він каже, що не є лиходієм, яким його бачить світ. Полковник стверджує, що насправді є творцем Елвіса. Але перед глядачами він постає лиходієм та шахраєм, який видурив з Преслі 50% його доходу, завадив найняти кращого менеджера та вирушити у світове турне.
У першій годині фільму відбувається знайомство Преслі з Паркером, підписання контракту, скандальні виступи на телебаченні, розповідається про влив музики темношкірих співаків на його творчість, призов до армії та смерть матері Елвіса. Цей період життя Елвіса, безумовно, цікавий, адже у ньому проявляється його становлення. Утім, режисер проскакує галопом всі ці сюжетні лінії. Особливо цікаво було побачити Елвіса під час дворічної служби в армії у Німеччині, куди його дислокували. Але цей етап вмістився в одну хвилину із 2,5 години фільму.
Після армії Преслі знайомиться з майбутньою дружиною Прісцилою, повертається до виступів, одружується, у нього народжується донька. Далі слідують гучні вечірки, виступ у готелі у Лас-Вегасі, слабкість співака до барбітуратів та амфетамінів, переживання через вбивства Мартіна Лютера Кінга та президента Кеннеді, розлучення, спроби змінити менеджера, ожиріння і передчасна смерть.
У цьому шаленому біографічному калейдоскопі Преслі, запропонованому Лурманном, варто відзначити Остіна Батлера, який неперевершено втілив співака. Він зіграв Преслі від підліткового віку до останніх днів життя, співав з такою ж пристрастю та танцював, виляючи стегнами. Батлер майже змусив повірити, що він і є той самий Елвіс. Але розкрити всю глибину ікони рок-н-ролу актору завадив рваний задум оповіді.
Ще одним хорошим моментом у фільмі стала данина музиці темношкірих співаків, які вплинули на Преслі. Але у майже тригодинному фільмі режисер приділив цій темі вкрай мало екранного часу. Хоча це більше ніж хвилина, як із військовою службою Елвіса. У стрічці є сцени, як майбутня зірка тиняється кварталами, де жили темношкірі, ходить у їхні церкви та клуби. Так пояснюється, як він прищепив собі любов до ритм-енд-блюзу.
А щодо темношкірих співаків, то вони з’являються в епізодах: це Біг Мама Торнтон (Шонка Дукуре), Сестра Розетта Тарп (Yola), Бі Бі Кінг (Келвін Гаррісон мол.) та Літл Річард (Алтон Мейсон). В одній зі сцен стрічки Елвіс тікає від фанатів і потрапляє на виступ Літл Річарда, який виконував Tutti Frutti. Окрім того що Мейсон – це ніби копія Річарда, ті кілька хвилин його виступу – це вау! Відразу захотілося побачити байопік про цього співака, який стояв біля витоків рок-н-ролу. Головне – щоб його не взявся знімати Лурманн.
Елвіс не нудний, але він практично нічого не розповідає про Преслі. Складається враження, що Лурманн намагався запхати у стрічку всі яскраві моменти кар’єри співака – запис на Sun Records, виступи на телебаченні, закиди про непристойні танці, Вегас тощо – що більше нагадує сторінку про Преслі з Вікіпедії, аніж фільм. Та, власне, з тієї ж сторінки у Вікі ви знайдете про нього більше інформації.
І найголовніше – стрічка не відповідає на запитання, ким насправді був Елвіс Преслі, стверджуючи, що Елвіс завжди був таким, яким його зробили фанати.
Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram
Якщо ви побачили помилку в тексті, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Cntrl + Entr.
Джерело ФАКТИ. ICTV
2023-03-07 12:23:56