Три роки sportbank: секрет успіху в умовах форс-мажору від Никити Ізмайлова
У жовтні виповнюється три роки одному з наших головних проєктів – sportbank.
Це необанк, який не має фізичних відділень, і всі операції – від замовлення карток до відкриття депозиту чи отримання кредиту наші клієнти можуть здійснювати за декілька кліків на своєму смартфоні.
В Україні лише кілька необанків, і я пишаюся тим, що sportbank за три роки став одним з найуспішніших з них. Нагадаю, що він входить до нашого профільного фінтех-фонду N1.
Крім нього, у портфелі фонду N1 – платіжна система Asquad, стартап з технологією Tap to phone Transenix та інші фінтех-проєкти.
Я – Никита Ізмайлов – є інвестором та СЕО фонду. Багатьом учасникам ринку я також відомий як керуючий партнер українського представництва міжнародної холдингової компанії Parimatch.
Підкреслю, що зараз ця посада – у минулому, але я залишаюся акціонером Parimatch.
Втім, сьогодні я би хотів поділитися надихаючим досвідом розвитку sportbank, який успішно здійснювала і здійснює наша команда в очевидно непростих умовах.
Нагадаю, яких саме. Одразу після запуску проекту в жовтні 2019 року почалась пандемія COVID-19, а коли Україна тільки-но від неї оговталась, почалась повномасштабна війна. Але пропозиції, які надавав необанк, виявилися саме тим, що потрібно клієнтам у непрості часи.
Таким чином вони отримали ексклюзивні переваги у порівнянні з клієнтами традиційного банкінгу. Однак про все – по порядку.
Проект був розпочатий влітку 2018 року. Перемовини із банками-партнерами, формування команди тривало до кінця року.
У 2019 ми повністю зосередилися на розробці продукту, у жовтні вийшли на ринок у режимі бета, а вже у січні 2020 наші застосунки з’явилися у маркетах.
У березні почався ріст клієнтської бази, який не припиняється досі. З того часу наші клієнти зробили понад 10 млн переказів з картки на картку на загальну суму близько 10 млрд гривень.
Наразі у sportbank більше 500 тис. клієнтів, кредитний портфель на 1 млрд грн, 100 тис. ощадних рахунків на суму близько 100 млн та близько 15 тис. депозитів на понад 100 млн грн.
Причому зростання депозитів відбулося саме під час війни, цю послугу ми запустили у лютому напередодні російського вторгнення.
Цей ріст нас дуже тішить, і показує, що ми все робимо правильно, оскільки збільшення депозитів під час форс-мажору – безумовне свідчення глибокої довіри клієнтів до банку.
Ми йдемо своїм шляхом. Власне, цей принцип я сповідую ще з часів роботи у Parimatch, і він працює. Ми не будуємо планів про зайняття конкретної частини ринку. Наша стратегія пов’язана з нашими очікуваннями по фінансовому результату.
Менше з тим динаміка нашого розвитку становить від 500 до 1 000 клієнтів на день.
2020 рік ми закінчили з кількістю 150 тис. клієнтів, а 2021 — 350 тис. клієнтів. На сьогодні маємо близько півмільйона клієнтів і до кінця року, гадаю, отримаємо ще до 100 000. Тобто в нас буде під 600 000 клієнтів на кінець 2022.
Одна з причин високого рівня довіри клієнтів до нас – усі наші процеси з першого дня російського вторгнення залишалися безперебійними: картки працювали, виконувалися всі операції, були доступними ліміти та клієнтські баланси.
Ще одна причина – це, наприклад, те, що з перших днів російського вторгнення ми не відключали кредитні ліміти. І це дуже допомогло багатьом людям, які опинилися у скрутному становищі на той момент.
Пізніше, коли ситуація ускладнилася, ми лише на деякий час скоротили ліміти, завчасно попередивши клієнтів, але згодом їх повернули. І ще одне – ми не змінювали ставок та комісій для наших клієнтів.
Взагалі в усіх українських банках питання кредитування під час війни – одне з надскладних. Наш підхід – індивідуальний та лояльний до кожного клієнта. Ми розуміємо, що все змінилося, деякі люди втратили роботу, хтось переїхав.
Тому зараз ми рухаємося дуже повільно, і наше завдання — приростати з точки зору кредитування на таких обсягах, щоб компенсувати погашення, які роблять зараз клієнти. Наразі ми зберігаємо поточний рівень, на кінець 2022 року та на 2023 – плануємо зростання.
Нас часто запитують – як вдалося зберегти стабільність роботи в умовах форс-мажору? Що ж, найбільші зміни стосуються локаційного принципу організації роботи. Ми повністю перейшли на дистанційну роботу.
Так, у нас є два офіси в Києві – операційний і розробницький, за потреби співробітники відвідують їх. Але вся система наших зустрічей та нарад побудована таким чином, що людина може під’єднатися з будь-якого місця.
Попередні роки ковіду навчили нас це робити, проте деякі процеси довелось перебудовувати. І це логічно, що віртуальний, дистанційний банкінг робить команда, яка працює дистанційно. Виявилося, що це не тільки можливо, але й ефективно.
Також ми дуже сильно скорегували нашу продуктову дорожню мапу. Спочатку прибрали проекти, які були пов’язані з програмою лояльності: у нас був свій план, як розвивати наш кешбек.
Крім того, призупинили розробку нових кредитних продуктів, тому що на тому етапі перш за все потрібно було повертати кредитні картки до нормальної роботи, а вже потім дивитися на інші кредитні продукти.
Ми розуміли, що в пріоритеті було зробити такі речі, як благодійність, можливість переказати кошти. Оскільки багато українців змушені були виїхати, ми почали доставляти пластикові картки за кордон.
Ну і змінили мову нашого застосунку, прибрали російську. Ще ми працювали з лімітами, які змінював Національний банк, намагалися працювати з валютними курсами таким чином, щоб нашим клієнтам було вигідно використовувати саме нашу картку.
Щодо планів. Ми планували досягти беззбитковості проекту, і у нас це вийшло. До повномасштабної війни планували збільшити наш кредитний портфель на півтора мільярди гривень, але зараз ми його утримуємо на довоєнному рівні.
Наступна метрика — ми планували зростання депозитів, але зараз, тим більше, коли ми тільки почали запускати валютні депозити, цей план виконаний частково, що є успіхом з огляду на ситуацію в країні.
Що стосується кількості клієнтів — ми планували прирости на 300 тис. цього року. І наразі прогноз до кінця року — приріст на 250 тис., тому план ми майже виконали.
Підсумовуючи, хотів сказати, що я гордий від того, що ім’я Никити Ізмайлова пов’язано з таким проектом як sportbank, і з чудовою командою і партнерами, разом з якими ми створили наш необанк.
У цей проект я намагався принести засади, на яких працював і в інших бізнесах, в тому числі у Parimatch, а саме – віру у перевагу нових технологій, клієнтоорієнтованість, гнучкість і одночасно невпинність у русі до мети.
Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram
Будемо зберігати ці засади і працювати над розвитком нашого проекту, який сьогодні приносить користь сотням тисяч українців.
Джерело ФАКТИ. ICTV
2022-10-26 19:27:07