Німецький «Бобер» у ЗСУ: як українці освоюють мостоукладач на базі «Леопарда»


Чи складно навчитися працювати на німецькому мостоукладачі Biber? Що це за звір, як потрапив в Україну та де використовувався?
Скільки потрібно часу, аби освоїти німецького «Бобра»?
Кореспонденти АрміяInform побували в одній із військових частин, де проводять фахову підготовку військовослужбовців для роботи із цією технікою.
Про Biber
Biber (у перекладі з німецької — «Бобер») — це танковий мостоукладач, створений на базі танка Leopard 1А. Його основне завдання — забезпечення високої мобільності військ шляхом швидкого подолання перешкод. Техніка передавалася Україні з 2022 року як частина військової допомоги від Німеччини.
- Фото Віталія Павленка / АрміяInform
- Фото Віталія Павленка / АрміяInform
- Фото Віталія Павленка / АрміяInform
«Цей мостоукладач призначений для подолання таких перешкод як: танкові рови, річки, струмки завширшки до 20 метрів. Мостова конструкція має довжину 22 метри, але перекрити вона здатна перешкоду завширшки до 20 метрів, залишається по 1 метру з обох боків для того, щоб конструкція мала опору. Також особливу увагу потрібно звертати на те, на який ґрунт встановлюється мостова конструкція. Чим м’якший, сипучіший ґрунт — відстань для опори збільшується», — розповідає інструктор Олександр.
Ця техніка використовується під конкретні завдання. Зокрема, для супроводу наступальних дій. Встановлена мостова конструкція витримує навантаження до 60 тонн.
«Машина здатна створити переправу через перешкоду, подолати її з основними силами. А після зібрати мостову конструкцію і одразу бути готовою для подолання наступної перешкоди», — говорить інструктор.

Biber має важливу особливість. На відміну від багатьох аналогічних інженерних машин, мостова конструкція встановлюється в горизонтальному положенні, що зменшує вірогідність візуального виявлення противником».
«Акцент робимо на практичних заняттях»
Навчання механіка-водія Biber тривають 26 днів. Курс поділяється на 2 частини: теоретичну та практичну. На початку підготовки курс тривав 14 днів, що було замало для отримання гарних навичок у володінні даною машиною. Особливо, якщо група мала понад 5 людей. І збільшення терміну навчання відбулося саме для того, аби люди набували більше практичних навичок та могли краще виконувати бойові завдання.
- Фото Віталія Павленка / АрміяInform
- Фото Віталія Павленка / АрміяInform
- Фото Віталія Павленка / АрміяInform
«Наша мета — надати людям якомога більше практичних навичок, щоб люди звикли до машини і надалі відчували себе впевнено в керуванні нею. Головне — вивчити алгоритм дій під час встановлення мостової конструкції та її збирання. Якщо не дотримуватись хоч одного пункту в цьому алгоритмі, можливо зламати конструкцію. Що за собою потягне поломку машини, а ще гірше — невиконання бойового завдання. Підрозділи основних сил через одну помилку не зможуть подолати перешкоду, що призведе до небажаних наслідків. Навчаємо військовослужбовців з частин військ, які мають або отримують таку техніку. Краще навчати невеликі групи людей. Адже коли їх багато, то складніше. Чим менші групи, тим якісніше навчання. Бо люди різні. Хтось вчиться на ходу. А комусь треба приділяти більше уваги», — розповідає інструктор.
- Фото Віталія Павленка / АрміяInform
- Фото Віталія Павленка / АрміяInform
- Фото Віталія Павленка / АрміяInform
- Фото Віталія Павленка / АрміяInform
- Фото Віталія Павленка / АрміяInform
За навчальними нормативами міст має розкладатися за 4 хвилини. А процес складання є трохи довшим — 5,5 хв.
«Там трохи більше функцій. І треба більше навичок мати. Загалом, треба все робити якомога швидше. Адже швидкість — це, насамперед, безпека екіпажу. Особливо в сучасних умовах війни, коли всюди дрони», — зазначає Олександр.
Biber достатньо легкий в освоєнні, говорить старший солдат з позивним «Орел». Він служить в одній з бойових бригад ЗСУ. За фахом — механік-водій мостоукладача. Тому нині проходить фахову підготовку саме щодо роботи із цією технікою. До цього, каже, Biber ніколи в житті не бачив. Але вважає, що нічого надто складного в ньому немає.

«Техніка дуже легка в керуванні. Коробка автомат. Штурвал невеличкий. Із самим мостом працювати складніше. Бо там має бути певна черговість дій. І треба нічого не сплутати. Це найважчий процес. Аби не зламати міст. Такого періоду навчання, який є зараз, цілком достатньо. Особливо, якщо в людини є якісь базові навички. Інструктори дуже якісні. Якщо щось незрозуміло, треба про це сказати, і вони все пояснять», — розповідає військовослужбовець.
Навчання відбуваються постійно, говорить інструктор Олександр. Коли закінчує навчання одна група, то досить скоро починається робота з іншою. Також періодично інструктори у складі мобільних навчальних груп виїжджають безпосередньо в підрозділи. Аби на місці проводити навчання. У такому разі курс триває 14 днів. І там усе фокусується саме на практичних заняттях.








































