Україна і світ

Симбіоз традицій і новацій: австралійські зброярі випробували нову автоматизовану бойову башту, оснащену відомою гарматою

Випробування автоматизованої бойової башти VANTAGE Automated Turret System (ATS), реінтегрованої в наземну роботизовану платформу ATLAS CCV. Фото: BAE Systems Australia

Фахівці австралійського представництва міжнародної компанії BAE Systems випробовували нову автоматизовану бойову башту, яка стане частиною повноцінного автономного наземного роботизованого комплексу.

Як зазначено в офіційному звіті про польові тести на порталі компанії-виробника, бойова башта VANTAGE Automated Turret System (ATS), яка була розроблена компанією BAE Systems Australia у співпраці зі словенською Valhalla Turrets, пройшла успішні випробування на одному з полігонів Словенії, повідомляє АрміяInform.

Принагідно слід зазначити, що зброєю для нового зразка башти було обрано перевірену в боях 25-мм гармату M242 Bushmaster, яка на БМП M2 Bradley, що перебуває на озброєнні і в підрозділах ЗСУ, змогла «розібрати» навіть російський танк Т-90М. Про цей бойовий епізод свого часу українські військові детально розповідали репортеру нашої редакції.

Що ж до новинки від австралійських та словенських зброярів, то під час бойових стрільб VANTAGE ATS показала гарну точність та високу кучність ведення вогню під час ураження цілей на відстані 750 метрів.

Низькопрофільна турель середнього калібру призначена для керування через бездротовий зв'язок VANTAGE ATS. Фото: BAE Systems Australia
Низькопрофільна турель середнього калібру призначена для керування через бездротовий зв’язок VANTAGE ATS. Фото: BAE Systems Australia

Як констатують експерти оборонного сайту Army Recognition, такі результати знаменують собою завершення заводських приймальних випробувань (FAT), що фінішували у травні 2025 року, і прокладають шлях для подальших фаз динамічних випробувань, які будуть проведені в Австралії з повністю інтегрованою туреллю на платформі ATLAS CCV.

Що ж до технічних деталей даного проєкту, то розроблений BAE Systems Australia ATLAS CCV — це модульний безпілотний наземний транспортний засіб (Unmanned ground vehicle — UGV) наступного покоління з колісною формулою 8×8. Він призначений для виконання операцій високого ризику на підтримку пілотованих платформ на полі бою.

З акцентом на автономні бойові можливості комплекс працює, використовуючи вдосконалену систему автономності, яка забезпечує розширену навігацію, ухвалення рішень у режимі реального часу, уникнення перешкод та незалежне тактичне маневрування. Система оснащена безпечним інтерфейсом командування та управління і вдосконаленим набором датчиків, які разом забезпечують сумісність як з автономними, так і з пілотованими системами на всьому полі бою.

Його транспортування в стандартних контейнерах ISO або за допомогою тактичних повітряних транспортних літаків забезпечує оперативну гнучкість для швидкого розгортання в суворих бойових умовах.

VANTAGE ATS використовує 25-мм ланцюгову гармату M242 Bushmaster. Фото: BAE Systems Australia
VANTAGE ATS використовує 25-мм ланцюгову гармату M242 Bushmaster. Фото: BAE Systems Australia

В основі системи озброєння лежить турель VANTAGE ATS. Розроблена спеціально для використання на автономних платформах, турель озброєна вже згаданою вище 25-мм ланцюговою гарматою M242 Bushmaster у конфігурації з подвійним живленням, що пропонує вибір боєприпасів та ефективну дальність стрільби до 2500 метрів.

Вона має 260 готових до стрільби снарядів і встановлена ​​на стабілізованій вогневій платформі, що дозволяє вести точний вогонь під час руху. Система зберігає протокол стрільби з присутністю людини в циклі, що дозволяє вести контрольоване ураження цілей відповідно до чинних міжнародних правил ведення бою та етичних міркувань.

Окрім кінетичних операцій, VANTAGE ATS розроблений для підтримки різних конфігурацій озброєння, включаючи інтеграцію зі 120-мм мінометами для стрільби із закритих вогневих позицій та корисним навантаженням для боротьби з безпілотниками.

4. Тактико-технічні характеристики НРК ATLAS CCV. Інфографіка BAE Systems Australia
Тактико-технічні характеристики НРК ATLAS CCV. Інфографіка BAE Systems Australia

Його вбудована система ATTCS (автоматизована система відстеження та класифікації цілей) забезпечує багатоспектральні функції виявлення та відстеження, що дозволяє автоматично ідентифікувати та класифікувати цілі, мінімізуючи когнітивне навантаження на оператора й сигнатуру системи. Це підвищує живучість та ефективність місій у середовищах з високим рівнем загрози.

Вперше представлений на оборонній виставці Land Forces 2024, ATLAS CCV був задуманий для того, що військова доктрина визначає як «брудні, небезпечні та нудні» місії, які традиційно вимагають екіпажованих броньованих платформ. До них належать розвідка на полі бою, підтримка прямим вогнем, прорив перешкод та протиповітряна оборона ближнього радіусу дії (VSHORAD).

З бойовою вагою приблизно 10 тонн, посиленою підвіскою для мобільності на будь-якій місцевості та повністю модульною архітектурою корисного навантаження платформа може адаптуватися до широкого спектра оперативних ролей, зберігаючи при цьому високу тактичну маневреність.

Результати випробувань у BAE називають вражаючими, утім, на думку фахівців з українського порталу оборонних досліджень ІКК Defense Express (DE), спершу це може здаватися перебільшенням.

Випробування автоматизованої бойової башти VANTAGE Automated Turret System (ATS), реінтегрованої в наземну роботизовану платформу ATLAS CCV. Фото: BAE Systems Australia
Випробування автоматизованої бойової башти VANTAGE Automated Turret System (ATS), реінтегрованої в наземну роботизовану платформу ATLAS CCV. Фото: BAE Systems Australia

«Варто пам’ятати, що це роботизована башта, яка надалі буде діяти у складі безпілотного комплексу. Враховуючи це, можна зрозуміти ентузіазм розробників, хоча і варто поставитися до таких висновків з певною скептичністю, бо продукт завжди хочуть показати в найкращому вигляді», — зазначили в DE.

Дослідники констатували, що якщо виділити сам проєкт ATLAS CCV, то це фактично наземна роботизована ББМ, яка призначена для підтримки можливостей класичних механізованих підрозділів та виконання завдань, що є небезпечними для людей. Окрім цього наземного безпілотника, VANTAGE ATS пропонується для встановлення і на інші платформи, причому як роботизовані, так і класичні з екіпажем.

«Наразі важко оцінити роботизовану турель як належить. Попри показані результати на полігоні, невідомо, як система зможе себе показати на реальному полі бою, де ідентифікація цілей залишається дуже важкою, не кажучи про використання засобів маскування.

З іншого боку, наземні роботизовані платформи набувають все більшого поширення, зокрема під час російсько-української війни, де вони вже застосовувалися для штурмових та евакуаційних операцій. Хоча наразі концепт наземних безпілотників все ще не до кінця визначений, потенціал цього напрямку залишається дуже великим», — підсумували автори ІКК Defense Express.

Наразі VANTAGE ATS повернеться в Австралію, де її реінтегрують на наземний роботизований комплекс ATLAS CCV. Щоб забезпечити коректність випробувань для турелі, було використано вже наявну стабільну базу, а саме БТР Patria, яку надала армія Словенії.

Проте автори цього міжнародного проєкту вважають, що інтеграція турелі VANTAGE ATS є важливим технічним досягненням у цій еволюції, підкреслюючи прогрес у летальних автономних системах озброєння (LAWS), водночас забезпечуючи етичний нагляд через людський контроль.

Випробування автоматизованої бойової башти VANTAGE Automated Turret System (ATS), реінтегрованої в наземну роботизовану платформу ATLAS CCV. Відео: BAE Systems Australia

Джерело: Інформаційне агентство АрміяInform

Магазин автозапчастин AvtoBot м.Ніжин