Авіакатастрофа у США: як могло статися зікнення літака і гелікоптера у Вашингтоні
За попередніми даними Федерального управління цивільної авіації (F.A.A.), свідченнями нинішніх і колишніх авіадиспетчерів та інших спеціалістів, можна припустити, що в ніч перед зіткненням армійського гелікоптера і пасажирського літака American Airlines стався збій у роботі кількох рівнів системи авіаційної безпеки країни.
Про це пише The New York Times.
Вертоліт вилетів за межі затвердженого маршруту. Пілоти American Airlines, скоріш за все, не бачили гелікоптер, оскільки здійснювали розворот до злітно-посадкової смуги. А авіадиспетчер у цей час виконував дві роботи, які зазвичай роблять дві людини. Тому не зміг розділити шляхи вертольота й літака.
Представник F.A.A. заявив, що наступні кілька місяців слідчі будуть вивчати польотні дані, записи з кабін, погодні умови, а також опитувати диспетчерів та інших причетних осіб.
Авіадиспетчер виконував подвійну роботу
За словами особи, ознайомленої зі штатним розкладом і звітом, у середу ввечері в аеропорту Рейгана залишилася лише одна людина, яка виконувала функції диспетчера і вертольота, і літака. Зазвичай так роблять після 21:30, коли трафік на злітних смугах починає зменшуватися.
Але того фатального вечора керівник дозволив одному авіадиспетчеру піти до 21:30 і тому залишилася одна особа, керувала польотом для вертольота та літака. Катастрофа сталася незадовго до 21:00.
Хоча в той вечір не було ніяких незвичайних факторів, які б відволікали увагу диспетчерів, укомплектованість персоналу була “ненормальною для цього часу доби і інтенсивності руху”, йдеться в попередньому звіті F.A.A.
За словами кількох нинішніх і колишніх диспетчерів, темрява могла ускладнити пілотам точну оцінку відстані між собою та іншими літаками. Крім того, пілоти вертольота могли переплутати інший літак з американським.
Варто зауважити, що диспетчери можуть використовувати різні радіочастоти для зв’язку з літаком і вертольотом й під час цього ці дві групи пілотів можуть не чути один одного.
Можлива траєкторія руху вертольота
За словами ще чотирьох свідків, вертоліт повинен був летіти ближче до берега річки Потомак і знизитися до землі, коли перетинав завантажений повітряний простір Національного аеропорту імені Рейгана.
Перш ніж вертоліт може увійти у повітряний простір, він має отримати дозвіл авіадиспетчера. У цьому випадку пілот запросив дозвіл на використання конкретного, заздалегідь визначеного маршруту, який дозволяє вертольотам літати на низькій висоті вздовж берега на східній стороні Потомаку, це дозволило б йому уникнути літака American Airlines.
Запропонований авіадиспетчером маршрут 4 добре відомий пілотам вертольота. Гелікоптер підтвердив, що візуально бачив літак, і авіадиспетчер сказав вертольоту слідувати за маршрутом і летіти позаду літака.
Але гелікоптер не пішов за наміченим маршрутом, повідомили джерела. Навпаки, він піднявся вище 300 футів (91 метра), тоді як повинен був летіти нижче 200 футів (61 метра).
Чиновник, який говорив на умовах анонімності, заявив, що пілоти гелікоптера Black Hawk вже літали цим маршрутом й добре знали про обмеження висоти і вузький повітряний коридор.
Коли пілоти пасажирського літака наближалися до аеропорту, диспетчер попросив їх змінити напрямок посадки з однієї злітно-посадкової смуги на іншу.
Спочатку авіадиспетчерська служба дала дозвіл на посадку на головній злітно-посадковій смузі аеропорту, яка називається ЗПС 1. Потім диспетчер попросив пілота здійснити посадку на іншу, пересічну смугу – ЗПС 33, на що пілот погодився. Таке рішення є звичайною практикою, щоб забезпечити ефективний рух повітряного транспорту, не забиваючи головну злітно-посадкову смугу.
Злітно-посадкова смуга 33 є коротшою, що вимагає від пілотів підвищеної уваги при посадці літаків. Зміна, ухвалена в останню хвилину, викликала питання в F.A.A.
Слідчі вилучили чорні скриньки
Слідчі Національної ради з безпеки на транспорті США (NTSB) вилучили обидві чорні скриньки з пасажирського літака Bombardier CRJ700. Про це йдеться у заяві NTSB.
– Слідчі NTSB вилучили реєстратор голосу в кабіні пілота та реєстратор даних польоту з літака Bombardier CRJ700, який зіткнувся у повітрі з гелікоптером UH-60 Black Hawk біля аеропорту Рейгана у Вашингтоні, – повідомили у відомстві.
NTSB investigators recovered the cockpit voice recorder and flight data recorder from the Bombardier CRJ700 airplane involved in yesterday’s mid-air collision at DCA. The recorders are at the NTSB labs for evaluation. pic.twitter.com/IHypR0Jh76
— NTSB Newsroom (@NTSB_Newsroom) January 31, 2025
Прогалини в авіаційній безпеці
Видання The New York Times наголошує, що в аеропортах відчувається хронічна нестача авіадиспетчерів, що змушує багатьох з них працювати по шість днів на тиждень і по 10 годин на день. Графіки настільки виснажливі, що це може перешкоджати належному виконанню диспетчерами своїх обов’язків. Згідно з розслідуванням The New York Times, проведеним у 2023 році, лише в небагатьох аеропортах є достатньо повністю сертифікованих авіадиспетчерів.
Диспетчерська вежа в Національному аеропорту Рейгана роками була недоукомплектована персоналом. Станом на вересень 2023 року на вежі працювало 19 повністю сертифікованих диспетчерів, що майже на третину менше від потрібного рівня комплектації. Вимоги F.A.A. та профспілки диспетчерів передбачають наявність 30 авіадиспетчерів.
Представник F.A.A. заявив, що аеропорту Рейгана наразі працює 25 сертифікованих диспетчерів із 28 необхідних.
Джерело ФАКТИ. ICTV
2025-01-31 12:37:00