Україна і світ

Інженерна машина М1150 ABV: на що здатен цей «протимінний павук» на полі бою

Одна з найцікавіших серед них — американська інженерна машина розгородження/розмінування М1150 ABV (Assault Breacher Vehicle).

Свого часу наше агентство повідомляло, що в оцінках можливостей М1150 ABV командування Сил підтримки Збройних Сил України не скупилося на захоплені коментарі.

«Подивіться, який красень інженерних військ Сил підтримки», — наголосили тоді керманичі даного роду військ.

Про цього «важковаговика» військово-інженерної справи кореспондент АрміяInform розпитав дослідника військової техніки та озброєння, доктора історичних наук, професора кафедри гуманітарних наук Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного Андрія Харука.

Андрій Харук, доктор історичних наук, професор кафедри гуманітарних наук Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного. Фото з особистого архіву А. Харука.

— Андрію Івановичу, на скільки мені відомо, ця машина є спадкоємницею ще кількох попередніх проєктів створення такого собі мінного тральщика-бульдозера для суходолу. Яка історія цього напрямку розробок американських конструкторів?

— Власне, М1150 — це вже третя спроба створення інженерної машини на базі «Абрамса». Дві перші — дистанційно керована машина розгородження «Пантер II» і «Гризлі», дуже «просунутий» варіант, який поєднував можливості інженерної машини розгородження/розмінування і БРЕМ, — виявились надто дорогими.

Створення ABV розпочалось 2002 року, після закриття програми «Гризлі», і завершилось у 2008 році взяттям машини на озброєння під позначенням М1150. Сухопутні війська США отримали 187 ABV, а Корпус морської піхоти — 52 (цікаво, що саме морські піхотинці, а не «сухопутники», були ініціаторами розробки ABV).

— Зважаючи на обране шасі, цей проєкт, мабуть, був не з дешевих?..

— Машини М1150 не виготовлялись «з нуля», а переобладнувались із вживаних танків М1А1. При цьому з «Абрамса» демонтували башту, боєукладку і деяке інше обладнання. Натомість встановили масивну поворотну броньовану рубку (кути повороту — по 90° праворуч і ліворуч).

В лобовій частині основне бронювання рубки посилене додатковою броньовою плитою, встановленою на відстані близько 10 см від основної броні. Лоб і борти рубки додатково захищені елементами динамічного захисту.

— Таке компонування спонукало і до зміни розміщення екіпажу інженерної броньованої машини? Та і робоче обладнання там додане специфічне, відповідно до зміни профілю.

— У передній частині рубки знаходиться робоче місце командира машини з органами управління спецобладнанням і командирською башточкою. По периметру останньої розташовані перископи, а вгорі — 12,7-мм кулемет М2НВ.

Командир має комбіновану систему спостереження, яка включає чотири камери зовнішнього огляду та електронно-оптичний блок в поворотній установці в передній частині рубки (з телевізійною і тепловізійною камерами).

Американська інженерна машина розгородження/розмінування М1150 ABV. Візуалізація ArtStation
Американська інженерна машина розгородження/розмінування М1150 ABV. Візуалізація ArtStation

Задню частину рубки займають два комплекти дистанційної системи розмінування М58А3 MICLIC (Mine Clearing LIne Charge). Кожен комплект включає 127-мм твердопаливну ракету і подовжений заряд розмінування, який складається з невеликих блоків вибухівки С4 загальною довжиною 107 м і детонаційного шнура. На один фут заряду припадає п’ять фунтів вибухівки (тобто 2,27 кг на 30,5 см; загалом під вісім центнерів вибухівки в одному заряді).

— Дійсно, сильна «вибухова» потужність. Але ж все це явно не для запуску феєрверків?

— Заряди розташовані у двох відсіках (правому й лівому), верхні кришки яких, піднімаючись, утворюють пускові установки для ракет. Запущена ракета витягує за собою подовжений заряд і від’єднується на кінцевій ділянці польоту. Заряд випрямляється за допомогою гальмівного троса і підривається.

Вибух одного заряду утворює прохід у мінному полі завдовжки близько 100 м і завширшки 8 м. Перезаряджання системи здійснюється через бокові люки у відсіках. Екіпаж М1150 може провести цю операцію за кілька хвилин, але за допомогою спеціального автомобіля M985A1R.

M1150 застосовує ракетні установки для розмінування шляхів. Фото: ЗСУ.
M1150 застосовує ракетні установки для розмінування шляхів. Фото: ЗСУ.

— Утім, окрім грізних ракетних технологій, ця машина має на озброєнні і традиційне інженерно-розгороджувальне і саперне обладнання. Яке воно?

— На лобовій частині корпусу М1150 встановлений гідравлічний механізм HLA (High Lift Adapter), яким керує механік-водій. HLA забезпечує прикріплення різного навісного обладнання і його екстрене скидання без виходу екіпажа з машини.

Основний робочий орган для розмінування — ножовий мінний трал повної ширини FWMP (Full Width Mine Plough), спроєктований британською фірмою «Пірсон». Він складається з трьох секцій — центральної (п’ять ножів) і двох бічних (по дев’ять) — і забезпечує розчищення проходу завширшки 4,5 м. Постійна глибина занурення ножів (36 см) забезпечується трьома спеціальними лижами.

За характерний вигляд трала М1150 у війську прозвали «шредером». Альтернативою FWMP може бути бульдозерне обладнання.

Для позначення проходів в мінних полях в кормовій частині М1150 встановлені два блоки на 50 маркерів кожен. Маркер завдовжки 1 м може мати прапорець, світлодіодний або світловідбивний пристрій. Пневматичний механізм відстрілювання забезпечує установку маркерів навіть в асфальт.

— Напевне, саме час розповісти нашим читачам про основні тактико-технічні характеристики цього інженерного титана.

— Повністю споряджена машина М1150 важить близько 58 тонн. Її довжина становить 7,9 м (з тралом — 12 м), ширина — 3,6 м, висота — 2,4 м. Силова установка з газотурбінним двигуном потужністю 1500 к.с. і ходова частина — такі ж, як у танка М1А1. Екіпаж складається з двох осіб.

— Ну і варто згадати про історію застосування цих велетнів у бойових операціях. І в які підрозділи Збройних сил США вони надходили?

— Бойовий дебют машин М1150 (зі складу Корпусу морської піхоти) відбувся в грудні 2009 року в Афганістані. Зараз морська піхота не має таких машин — у 2020 році їх передали в сухопутні війська у зв’язку з ліквідацією танкових частин Корпусу морської піхоти.

У сухопутних військах США М1150 входять до складу взводів інженерних машин інженерних рот бронетанкових бригадних бойових груп. Такий взвод включає відділення: інженерної розвідки; інженерної техніки та обладнання; землерийних машин; розгородження — по дві одиниці. Кожне відділення розгородження має три машини М1150 і один автомобіль M985A1R, а також сім осіб особового складу.

Крім США, М1150 замовлені Австралією (29). Польща планує закупівлю 25 М1150. Держдеп США також дав дозвіл на продажі цих машин до Румунії (чотири) і Бахрейну (вісім). В усіх випадках вони йдуть в комплекті з «Абрамсами». Першим же закордонним експлуатантом М1150 стала Україна.

M1150 вже застосовуються у підрозділах Сил підтримки Збройних Сил України. Фото: ЗСУ.
M1150 вже застосовуються у підрозділах Сил підтримки Збройних Сил України. Фото: ЗСУ.

Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram

На завершення зазначу: досвід українського літнього наступу 2023 року переконливо показав важливість інженерного забезпечення наступаючих військ. Сучасні машини розмінування будуть конче потрібні для майбутніх наших контратакувальних операцій. А враховуючи, що США мають певний їх запас, на мою думку, не слід виключати нових поставок М1150 у рамках пакетів допомоги партнерів.

Джерело: Інформаційне агентство АрміяInform
2024-08-23 06:23:40