Україна і світ

чому це стало великою втратою для Росії

Під час свого заколоту вагнерівці епічно знищили кілька російських гелікоптерів та спецлітак ІЛ-22 М, який ще називають повітряним командним пунктом.

Таких бортів, нашпигованих електронікою, у Федерації лише дюжина, і вони виконують особливу місію. Тож, у чому була цінність великої штабної пташки – розберемо разом з експертами.

До того, як пригожинські терористи приземлили спецборт, він був ключовою ланкою в координації дій військових підрозділів ворожої армії. 

– Велика кількість антен на цьому літаку, під фюзеляжем, над фюзеляжем, забезпечує зв’язок в різних діапазонах. Ця машина має велику кількість радіостанцій, може негайно отримувати інформацію з Москви, з Генштабу і передавати на командні пункти вздовж усієї лінії фронту, – пояснив авіаційний експерт Валерій Романенко.

Такі літаки Росія активно використовувала під час вторгнення в Україну. Радянський антикварний борт має характерні для шістдесятих льотні характеристики.

Розмах крила – 37,42 м, довжина – 35,90 м, швидкість – до 685 км/год. Чотири двигуна. Велика дальність польоту – 6,5 тис. км. Був створений на базі цивільного авіалайнера.

Конкретно ІЛ-22 М, який розтрощили вагнерівці, мав складну історію – спочатку на ньому літав король Афганістану, потім його наступник.

Згодом авіалайнер повернувся до СРСР і був переобладнаний в командний пункт. На таких свого часу літав і бункерний керманич.

– До 2009 року два таких літаки обслуговували президента Росії Путіна, вони були в спеціальному авіаційному загоні Росії, – зазначив Валерій Романенко.

Російські пропагандисти називали ці авіалайнери літаками зоряних воїнів і судного дня, бо спочатку їх планували використовувати для управління військами під час ядерної війни. 

– Росіяни намагались наздогнати американців з їхньою концепцією мережоцентричної війни. У США сама концепція повітряних командних пунктів є досить розвиненою. Радянський союз, Росія в цьому суттєво відставали, – сказав військовий історик Андрій Харук.

ІЛ-22 М нафарширували новою електронікою, що мала забезпечити захищений обмін інформацією в режимі реального часу.

А група бойового управління на борту такого командного пункту мала би керувати угрупуваннями військ. Але літак, що “отрицательно взлетел” з легкої руки вагнерівців, був без керівного складу. 

– Ми бачимо лише штатний екіпаж самого літака. Там не було групи офіцерів бойового управління, яка наявна, якщо би в данному конкретному польоті літак виконував функцію повітряного командного пункту. Можливо, це був тренувальний політ, – припустив Андрій Харук.

Перевагою летючого командного пункту вважалося те, що з висоти простіше забезпечувати зв’язок із бойовими частинами на землі. А також із фронтовою авіацією, яка літає на малій висоті, кажуть наші експерти. 

– Такий літак спроможний забезпечувати прийом інформації з різних джерел, її обробку, для цього і потрібні офіцери бойового управління на борту. Якщо цієї ланки, групи бойових офіцерів немає, то функції літака зводяться лише до ретрансляції сигналів від одних передавачів до інших приймачів, слухачів, – пояснив Харук.

Літак вважався “невразливим” для оперативно-тактичних ракет. Дотепер.

Хоча, подейкують, саме цей борт у квітні минулого року пошкодили наші зенітники. 

Після відновлення Повітряні сили Росії берегли його, наче голку Кощія, і тримали якнайдалі від зони потенційного ураження наших ППО. Але прилетіло, звідки не чекали.

Апаратура, якою був нашпигований борт, вартувала десятки мільйонів доларів, в рази дорожче за саме радянське судно. Враження, що це потужна багатозадачна машина.

Але авіаційний експерт Валерій Романенко пояснює – по суті, ІЛ-22 без командування на борту, виконував функції висотної антени.

– Він просто висить у повітрі, але через нього іде зв’язок між частинами, між штабами і частинами, іде запит на вогневу підтримку. Підрозділ каже – ціль уражена чи не уражена. Моментальне забезпечення зв’язку, те, що у нас робить Starlink. Ми на покоління вищі, можемо прямо зв’язуватися через супутники. У росіян на цих машинах навіть лінії супутникового зв’язку немає. У них все іде через борт цього літака, вище вони не піднімаються, – сказав Романенко.

Та для кремлівського війська це однаково велика втрата. Особливо, в умовах блокади поставок радіолектронної техніки через санкції.

На закупівлю необхідного обладнання можуть піти місяці. До того ж вагнерівці ліквідували кваліфікованих російських пілотів.

– Офіцери авіації – це еліта ворожої армії. Люди, на навчання яких витрачено багато часу і ресурсу. Тому, чим менше там офіцерів російської авіації, тим безпечніше українським мирним містам і українським громадянам, – наголосив Андрій Юсов, представник ГУР Міноборони України.

Британська розвідка каже, це може призвести до деморалізації в російських Повітряно-космічних силах. Особливо під час операцій високої інтенсивності. Це значить – ослабити ворога. І не лише на одній ділянці фронту. 

Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram

Якщо побачили помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Джерело ФАКТИ. ICTV
2023-07-03 18:58:57