Україна і світ

Як змінився туризм за час війни: ціни на тури, популярні напрямки і поради


Туризм завжди був важливою частиною життя українців – як спосіб досліджувати світ, відпочивати та знайомитися з новими культурами. До повномасштабного вторгнення РФ мільйони наших громадян щороку вирушали у подорожі, обираючи як внутрішні маршрути, так і закордонні курорти.

Проте велика війна суттєво змінила туристичну карту України, вплинула на пріоритети мандрівників і навіть змінила сам підхід до подорожей.

В ексклюзивному інтерв’ю Life. Фактам ICTV директорка туристичної агенції Наталія Якименко розповіла, які країни зараз найпопулярніші серед українських туристів та скільки громадяни готові витрачати на відпочинок.

Як змінився туризм за час війни в Україні

– Як змінився портрет українського туриста з початку війни? Які зараз основні потреби та пріоритети мандрівників?

– Порівнюючи теперішню ситуацію з довоєнними часами, видно значні зміни в складі українських туристів. Раніше серед мандрівників було багато чоловіків, а тепер лише близько 5%. Основну частину становлять жінки, з яких 70% — мами з дітьми, а решта — жінки, які подорожують самостійно або в групах з метою відкриття нових місць, заняття спортом чи створення контенту.

Щодо пріоритетів, до війни українці вже цікавилися напрямками, де менше росіян. Після початку повномасштабного вторгнення таких запитів стало ще більше — приблизно 40%. Навіть у популярних напрямках, таких як Туреччина та Єгипет, українці просять підбирати готелі, де росіян відпочиває якомога менше, що іноді стає критерієм вибору, навіть якщо ціни вищі.

Найпривабливішими в цьому плані напрямками для українців залишаються країни ЄС та Туніс. Для громадян РФ потрібні візи для подорожей до Європи, що підвищує інтерес до Греції, Іспанії та Італії.

Які нові тенденції в українському туризмі ви помітили останнім часом? Чи змінились цілі поїздок та тривалість відпусток?

– Цілі поїздок значно змінились. Раніше люди планували подорожі, щоб насолодитися новими країнами та відпочити від рутини.

Тепер виїзд за кордон сприймається як необхідність змінити обстановку, отримати ментальне відновлення, знайти хоч якусь безпеку і відпочити без тривог та обстрілів. Мами беруть дітей у подорожі, щоб продемонструвати їм, що мирне життя існує і скоро воно повернеться в Україну.

Щодо активностей під час відпочинку, українці стали менш зацікавленими в екскурсіях і віддають перевагу спокійному відпочинку на морі.

Тривалість відпусток також змінилася: раніше українці могли дозволити собі короткі поїздки на вихідні до будь-якої європейської столиці. Часто це були емоційні швидкі бронювання, які становили 15% від загальної кількості щомісяця. Тепер мінімальна тривалість подорожі становить 7 ночей. Поїздки на вікенд фактично зникли через складнощі з трансфером до аеропортів.

Про ціни на відпочинок та географію подорожей

Який вигляд зараз має середній чек туристичної поїздки? Чи змінилася сума, яку готові витрачати українці на відпочинок?

– Середній чек на морську відпустку, порівняно з довоєнним часом, залишився приблизно на рівні €2 тис. за двох на 7 ночей. Лише ціни в гривнях змінилися через коливання курсу валют. Багато клієнтів обирають тури з авіаперельотом, але є також бюджетні автобусні варіанти, починаючи від €600 за двох.

До початку війни 15% бронювань становили “гарячі тури” з вильотом через кілька днів. Так, можна було купити відпочинок в ОАЕ, Греції чи на Кіпрі на 7 ночей всього за $300 за двох за вильоту з Борисполя.

Тепер розраховувати на спонтанні покупки стало практично неможливо, і більшість українців планують свої відпустки заздалегідь, хоч і з певною невизначеністю через воєнні дії.

– Як змінилась географія подорожей? Які країни зараз найпопулярніші серед українських туристів?

– Незважаючи на закриття українських аеропортів, географія подорожей українців розширилася. Тепер подорожі починаються з аеропортів, розташованих близько до українських кордонів, таких як Кишинів, Жешув, Сучава, Варшава, Катовиці, Бухарест і Будапешт. Хоча мапа польотів з Кишинева та інших міст обмежена, Варшава, Будапешт і Бухарест мають більше рейсів, зокрема прямі до екзотичних країн.

Варто відзначити, що до повномасштабного вторгнення автобусні тури з виїздом з Києва (до Болгарії, Туреччини, Чорногорії, Хорватії) практично не мали попиту і становили всього 2% від загальної кількості бронювань.

На сьогодні ж такі тури становлять 15% від загальної кількості бронювань і популярні серед туристів, які не мають бажання чи змоги їхати до найближчих аеропортів за кордоном. З них 10% припадає на Болгарію через невеликий бюджет і відносно швидку дорогу (близько 30-33 годин в один бік, в той час як дістатись автобусом Туреччини можна приблизно за 42-45 годин). 

 – З якими викликами та труднощами найчастіше стикаються туристи з України під час планування поїздок?

 – Найбільшим викликом для українців є психологічний аспект — невпевненість у завтрашньому дні та фінансовій стабільності. Багато жінок стикаються з труднощами, виїжджаючи в подорож без чоловіка, що додає складнощів в ухваленні рішення.

Логістика до аеропорту також ускладнює виїзд, особливо для жінок з дітьми. Однак жодна з них не шкодує про своє рішення — щасливі очі дітей та незабутні спогади компенсують всі труднощі.

Про планування подорожі та внутрішній туризм

Як змінився підхід до планування турів? Чи звертаються люди частіше за допомогою туроператорів, ніж раніше?

– Хоча точних статистичних даних немає, видно, що в умовах війни люди стали обережнішими і все більше звертаються по допомогу до туроператорів. Ми можемо конкурувати навіть з лоукостами завдяки вигідним цінам на чартерні рейси.

Загалом туристичні агенції в Україні адаптувались до нових умов, переорієнтувались на нових споживачів. До нас почали звертатись українці, які виїхали за кордон після початку повномасштабного вторгнення чи й раніше. Ними керує бажання підтримати український бізнес, звичка звертатися до компаній, з якими вже працювали, негативний досвід з європейськими турагентствами, обмежені знання іноземної мови.

Перевагою українського сервісу такі клієнти також називають швидкий фідбек, постійну підтримку та допомогу під час бронювання. 

– Які поради ви дали б туристам, які хочуть подорожувати безпечно в сучасних умовах?

– Я б рекомендувала: подорожуйте — це корисно для душі! Перед поїздкою уважно перевірте умови країни призначення, дізнайтеся про необхідність віз та інших документів.

Важливо також стежити за термінами дії закордонного паспорта — він має бути дійсним не менше,  ніж пів року з моменту повернення. Не забувайте про правила перебування в Шенгенській зоні.

 – Чи спостерігається збільшення інтересу до внутрішнього туризму? Якщо так, які напрямки зараз є найпопулярнішими в Україні?

– Хоча наша агенція не спеціалізується на внутрішньому туризмі, очевидно, що попит на нього зростає. Люди прагнуть подорожувати з родинами, вибираючи зручні маршрути без нічних переїздів.

Єдине, що неможливо отримати під час внутрішнього туризму – це зміна клімату і поїздки в літо в холодну пору року.


Джерело ФАКТИ. ICTV
2025-01-30 12:25:00