Україна і світ

Як платити менше за комуналку і чи можна не платити взагалі? Розбираємо законодавство



Як платити менше за комуналку і чи можна не платити взагалі? Розбираємо законодавство

Хто в Києві надає комунальні послуги?

Цієї зими, як відомо, постачанням тепла в багатоквартирні будинки в Києві вперше займається міське підприємство “Київтеплоенерго”. Ще влітку воно взяло на баланс теплоенергетичний комплекс столиці, що складається з більш ніж ста тисяч об’єктів, залишивши ДТЕК напрямок електроенергії. Експерти досі дивуються з того, що змусило мера Віталія Кличка забрати збитковий напрямок поставок тепла, залишивши прибуткову електроенергію приватній структурі.

Для постачання електроенергії побутовим споживачам ДТЕК створив структуру ТОВ “Київські енергетичні послуги”, яка почала працювати з 1 січня 2019 року.

Сумнівні експерименти з субсидіями, або Чому ростуть неплатежі

Станом на 29 січня 2019 року побутові споживачі заборгували за спожиту у 2018-му році електрику 494 млн гривень. Значна частина боргу – це системні неплатежі, коли споживачі не оплачують рахунки понад два місяці, продовжуючи споживати електроенергію. Ще 288 млн грн кияни винні за електроенергію, спожиту у грудні 2018 року, повідомили у прес-службі “ДТЕК Київські електромережі”, закликавши споживачів бути уважними при погашенні боргу: “За електроенергію, спожиту у грудні 2018 року, та борги за 2018 рік, потрібно сплачувати саме “ДТЕК Київські електромережі”. Борги клієнтів за 2018 рік до нової компанії-постачальника переходити не будуть”.

“Основною причиною відключень від електропостачання є системні борги споживачів. Водночас “ДТЕК Київські електромережі” вдається до такого кроку лише в крайньому випадку. Як правило, компанія пропонує клієнту всі можливі способи погашення заборгованості. Основна умова тут – бажання самого клієнта сплатити борг. Відключення електрики можливе тільки в тому випадку, коли домовленості з клієнтом з тих чи інших причин досягти не вдається. У такому випадку, відповідно до законодавства, електрика відключається”, – уточнили в прес-службі компанії. 

У середньому щодня “ДТЕК Київські електромережі” виконує від 20 до 120 відключень на день (з причини несплати боргів та інших причин, які регламентуються розділом VII Правил роздрібного ринку електроенергії). Відключення у багатоквартирних будинках здійснюється, як правило, на електричному лічильнику, а у разі відсутності такої можливості (споживач не допускає співробітників компанії) – на електрощиті на поверсі.

Якщо причина відключення борг – його необхідно погасити або домовитися про спосіб погашення. Це єдиний шлях для відновлення постачання електроенергії, пояснили в прес-службі “ДТЕК Київські електромережі”: “Також потрібно усунути всі порушення та недоліки, які служили підставами для відключення. Потім потрібно оплатити вартість робіт і витрати оператора системи розподілу на призупинення та відновлення постачання електроенергії споживачеві. Після цього оператор системи має відновити електропостачання протягом 3 робочих днів у містах та 5 робочих днів у сільській місцевості”.

У “Київтеплоенерго” уточнили, що прийняли на свій баланс заборгованість перед НАК “Нафтогаз України” у сумі 2,4 млрд грн (виникла через несплату споживачами). Саме через дискусії про цей борг, як всі ми пам’ятаємо, тисячі киян до осені сиділи без гарячої води.

Як вирішуватиметься питання з цією заборгованістю, поки не ясно. У компанії повідомили, що вона нині аналізується: “Триває робота з організації її стягнення. Але щодо кожної групи боржників ухвалюватимуться юридичні та управлінські рішення”. Не можна виключати, що, найімовірніше, заборгованість буде просто закрито з бюджету, тобто за боржників заплатимо всі ми.

У будь-якому випадку, згідно із законодавством, відключати споживачів від теплопостачання в опалювальний період компанія не має права, незважаючи на борги. До того ж більшість будинків обладнано системами централізованого опалення, що не дає можливості відключати певні квартири. У компанії запевнили, що до кінця опалювального сезону відключення від тепла квартир не буде, а якщо споживачі не будуть розраховуватися за послуги, “Київтеплоенерго” звертатиметься до суду. При цьому гарячу воду боржникам компанія має право відключати, але для цього потрібно потрапити до їхньої квартири, що можливо лише тільки за наявності рішення суду та за участю виконавчої служби. 

Окреме питання – ситуація з переплатами. У “Київських енергетичних послугах” повідомляють, що у разі наявності переплати у побутового споживача попередньому постачальнику електроенергії за 2018 рік вона автоматично перейде на особистий рахунок і відображатиметься в особистому кабінеті в платіжці за січень (прийде в лютому).

У “Київтеплоенерго” ситуацію з переплатою не врегульовано. У комунальній компанії пояснюють, що, беручи на баланс теплоенергетичний комплекс і суму заборгованості за газ, переплати жителів прийняти не могли. З точки зору бухгалтерського обліку вони б вважалися додатковими борговими зобов’язаннями. З цієї причини суми переплат залишилися на попереднику – “Київенерго”. “Питання болюче, мешканці мають право на облік переплачених коштів чи їх повернення. Ми знаходимося в переговорах з “Київенерго”, у них беруть участь і чиновники КМДА”, – сказав 112.ua директор СП “Енергозбут” (входить до “Київтеплоенерго”) Костянтин Лопатін. 

І якщо тепло чи газ відключати в опалювальний період заборонено, відключення холодної води за борги дозволено в будь-який час року. У “Київводоканалі” повідомили, що в поточному періоді найбільший борг по приватному сектору за воду становив 31,6 тисячі гривень. Є і квартира-рекордсмен: проживає 26 осіб, загальний борг – 171,7 тис. грн.

“Ми постійно моніторимо й аналізуємо неплатежі та можемо з упевненістю сказати, що не платять одні і ті ж люди, які не погашають борги за комуналку взагалі. На них припадає не більше 10% від загальної суми платежів, 90% всіх жителів міста боргів не мають. Хочу зауважити, що серед злісних неплатників практично немає малозабезпечених, переважно це люди, які мають нормальний достаток. Є серед них і власники маєтків із величезними басейнами, і домогосподарства, де борг за холодне водопостачання сягає 30 тисяч гривень і більше”, – розповіла 112.ua начальник інформаційного управління “Київводоканал” Вікторія Яковлєва.

За її словами, відрізати квартиру в багатоповерховому будинку від водопостачання неможливо, але для боротьби з неплатниками з минулого року “Київводоканал” використовує систему ЧОП-2008. Це спеціальна заглушка, яка перекриває вихід каналізаційних стоків із житла. Пристрій дозволяє блокувати вихід стічних вод з конкретної квартири, не спричиняючи при цьому неприємностей іншим мешканцям. Для встановлення заглушки фахівцям не потрібно навіть заходити в квартиру – вона спускається в мережу через дах.

“Варто зауважити, що після цього значно поліпшується платіжна дисципліна. Як тільки люди бачать, що до будинку під’їжджає автомобіль з написом “Відключення боржників”, вони отримують потужний імпульс терміново вирішувати проблему з оплатою послуг”, – зазначає вона, підкресливши, що “процедура підготовки до відключення за допомогою ЧОП досить тривала: користувача попереджають заздалегідь, на будинку вивішуються списки боржників, але якщо людина не робить жодних кроків назустріч, не намагається реструктуризувати борг, тільки тоді встановлюється ЧОП”. За 2018 рік від водопостачання та водовідведення було відключено 236 об’єктів, а саме колективних споживачів на суму понад 10,2 млн; у приватному секторі було відключено 41 господарство.

До того ж проводиться моніторинг у приватному секторі, і фахівці “Київводоканалу” періодично відключають виявлені незаконні врізки від безкоштовного користування. “Безумовно, бувають спроби вирішити ситуацію з допомогою телефонного права, аж до того, що надходять дзвінки з високих кабінетів з проханням не відключати того чи іншого боржника. Найчастіше борги все ж оплачують”, – каже Яковлєва. 

Відзначимо, що зовсім недавно “Київводоканалу” знову дозволили підвищити тарифи на холодну воду. “На початку січня ми разом із НКРЕКП провели громадські слухання щодо встановлення тарифу на холодне водопостачання на 2019 рік. Нашу пропозицію про збільшення тарифу з нинішніх 19,596 до 22,212 грн, тобто трохи більше, ніж на 11%, затвердила Нацкомісія, враховуючи підвищену ціну на електроенергію. Рішення вже опубліковано в “Урядовому кур’єрі”, і таким чином, підвищення буде видно в платіжках, які прийдуть у березні. Але якщо говорити про те, скільки вода у відсотковому співвідношенні займає в структурі комунального платежу, то це дуже маленька цифра, близько 5-7% від того, за що платять користувачі”, – розповіла 112.ua Яковлєва. 

У “Київтеплоенерго” також підвищили тарифи десь на 22%, що кияни побачать у платіжках за лютий. 

Що робити, якщо якість комунальних послуг кульгає?

Законодавством передбачено механізми, як платити менше за комунальну послугу, якщо її якість кульгає, і не платити за послуги, які не надавалися споживачам. Залежно від виду послуги (електрика, тепло, вода) ці механізми відрізняються.

Почнемо з тепла: санітарними нормами передбачено, що у житлових приміщеннях в опалювальний період температура повітря повинна бути не менше 18 градусів за Цельсієм, а для кутових кімнат – 20 градусів, кажуть у “Київтеплоенерго”. Плата зменшується за кожен градус відхилення від норми. Те, як це повинно відбуватися, передбачено чинною постановою Кабміну № 151, розповіли в “Київтеплоенерго”. 

“Якщо послуга надавалася неякісно, цей факт треба зафіксувати шляхом складання акта-претензії. Для цього запрошується виконавець компанії для фіксації, і на підставі цього акта здійснюється коригування. Слід зазначити, що якщо житель звернувся, але ми, як виконавець, не відреагували, він має право самостійно, за участю двох інших мешканців будинку скласти акт, і компанія буде зобов’язана його розглянути”, – уточнив директор СП “Енергозбут” (входить до “Київтеплоенерго”) Костянтин Лопатін.   

Часто причиною припинення подачі послуги є аварії. Зазначимо, що тепломережі в Києві зношені в середньому на 80%. При цьому споживач не повинен платити за послугу, яка йому не надається. У разі, якщо в приміщенні є лічильник, перерахунок за період, коли послуга не надавалася, здійснюється на підставі його показників, якщо лічильника немає – слід звертатися до “Київтеплоенерго”.  

Гаряча вода в квартирах вважається якісною, якщо її температура не менше 50 градусів. Якщо ж температура води нижча, то також існує механізм перерахунку суми оплати в бік зменшення за кожен градус відхилення від норми. Але якщо температура води нижче 40 градусів, вона за визначенням вважається холодною. Виміри температури гарячої води проводяться шляхом відбору з точки водозабору після двохвилинного зливання. Зафіксувати це може фахівець компанії або сам мешканець будинку в присутності двох інших жителів. На підставі складеного акта-претензії також здійснюється перерахунок. 

Механізм компенсації передбачено і в разі відсутності електропостачання понад 24 години, розповіла 112.ua очільник НКРЕКП Оксана Кривенко. “Розмір компенсації за неотримання гарантованих стандартів встановлено Регулятором для кожного гарантованого стандарту індивідуально, він варіюється від 100 до 600 грн, залежно від категорії споживача: побутовий, малий непобутовий, непобутовий. Час тривалості перерви в постачанні електроенергії не впливає на розмір компенсації та є фіксованим. Наприклад, компенсація в разі відсутності електропостачання понад 24 години становить 200 грн для побутового споживача, 400 грн для малих непобутових потреб і 600 грн – для непобутового споживача (з урахуванням необхідної суми податків)”, – пояснила Кривенко.   

Компенсація не виплачується готівкою, а враховується автоматично шляхом зменшення платіжки за електроенергію.

Оператор системи розподілу або енергопостачальник зобов’язані самостійно встановити факт неотримання гарантованих стандартів якості електроенергії та визначити споживачів, яким він повинен надавати компенсацію за неотримання гарантованих стандартів. Також повинен надавати компенсацію без додаткового звернення з боку споживача, уточнила Оксана Кривенко. Але якщо цього не відбувається, то споживач може поскаржитися до НКРЕКП. У тексті скарги обов’язково треба вказати, коли саме (дата, час) була перерва в постачанні електроенергії на термін понад 24 години, чи були звернення в компанію постачальника послуг. “Регулятор звертається із запитом до компанії щодо надання копій записів диспетчерських журналів за відповідний період, відомостей з бази даних звернень до call-центру, підтверджувальних документів щодо права на звільнення від надання компенсації”, – розповіла 112.ua Оксана Кривенко.    

Очільник НКРЕКП зазначила, що компенсація постачальником послуг не надається у випадках доведених форс-мажорних обставин. До таких, зокрема, відносяться виключно несприятливі природні умови і стихійні лиха. Компанія може підтвердити, що такі обставини стали причиною припинення постачання електроенергії на підставі довідки від ДержНС або Гідрометцентру. 

Компенсація не надається у випадках доведених дій самого споживача чи інших осіб, що призвели до аварійної перерви в електропостачанні. До таких випадків належать перерви в постачаннях унаслідок крадіжки елементів ліній електропередач, обриву ліній електропередач унаслідок падіння повалених третіми особами дерев. Також підставою для ненадання компенсації можуть бути дії споживача, зокрема недотримання ним правил безпеки експлуатації електроустановок. У таких випадках підтвердженням є складений акт про порушення, заява в поліцію.

Компенсація не надається й у випадку запланованих перерв у постачаннях електроенергії, про які споживачі були попереджені. Компанія-енергопостачальник може інформувати споживача через ЗМІ або опублікувавши оголошення на своєму сайті не пізніше ніж за 10 днів до початку запланованого відключення. Компенсація не надається у разі відмови споживача від неї в письмовому вигляді. 

“За даними компаній, у 2017 році компенсації за недотримання стандартів (подачі електроенергії) отримали 1 тис. споживачів. Розмір компенсації становив близько 120 тис. грн. У 2018 році було додатково надано за випадки ненадання гарантованих стандартів якості послуг у 2017 році компенсації ще близько 11 тисячам споживачів у подвійному розмірі на суму близько 2,2 млн грн. Остаточні дані щодо сум наданих компаніями компенсацій у 2018 році комісія отримає в березні 2019 року, що буде відображено у річному звіті НКРЕКП за 2018 рік”, – розповіла Кривенко. 

Тим часом, якщо внаслідок відключення електроенергії або перепаду напруги в мережі у споживача вийшла з ладу побутова техніка, відшкодування збитків він може отримати тільки в разі добровільної згоди на це компанії – постачальника послуг або в судовому порядку. “Отримання споживачем компенсації за недотримання гарантованих стандартів (постачання електричної енергії) не позбавляє його права на відшкодування збитків, якщо такі дійсно були заподіяні компанією (енергопостачальником)”, – уточнила Кривенко. 

У випадках недотримання стандартів у наданні послуг з централізованого водопостачання чи теплопостачання НКРЕКП аналогічних повноважень не має. 

Таким чином, у тих випадках, коли з крана йде вода невідповідного кольору, із запахом, потрібно звертатися до кол-центру “Київводоканалу” за номером (044) 202-02-02 або в аварійну службу за телефоном 15-81 або (044) 200-73-01, повідомила 112.ua Вікторія Яковлєва.

Вона уточнила, що такі проблеми часто виникають не з вини водоканалу, а внаслідок проведення робіт іншими мешканцями будинку або представниками керівної компанії. Проблема часто зникає, якщо спустити таку воду протягом 10-15 хвилин. “Київводоканал” завжди заздалегідь попереджає через сайт та повідомлення на дошках оголошень біля будинків про планові ремонтні роботи або промивання”, – розповіла начальник інформаційного управління “Київводоканалу”.

Яковлєва зазначає, що попри складну ситуацію питна вода, яка виробляється в Києві, одна з найкращих за показниками якості. Мережі регулярно промиваються під тиском, миють резервуари чистої води. У Києві щодня відбирають понад 1 тис. проб води та роблять аналіз за 22-ма показниками (із 76) щомісяця і за 48-ма (з цих 76) щорічно. “Наприклад, я п’ю воду з-під крана, і так роблять практично всі, хто працює у “Київводоканалі”, – запевнила Яковлєва.

Причиною неналежної якості води в крані часто є саме стан будинкових мереж. Їх у Києві понад 10 тис. км. “Внутрішньобудинкові мережі знаходяться на балансі керівних компаній і, на жаль, часто не промиваються та не замінюються вчасно. Вода подається до будинків 24 години на добу, проте ми в основному користуємося нею приблизно 3 години вранці і 4 – ввечері. Весь інший час вода простоює в старих ржавих трубах, що може помітно вплинути на її якість. Промивання внутрішньобудинкових мереж перебуває у зоні відповідальності керівних компаній, і до того ж у тарифі передбачено частину саме на утримання мереж. Але більшість керівних компаній цим не займається. Стежити за станом внутрішньобудинкових мереж повинні самі мешканці, і я знаю представників ОСББ, які домагалися вирішення цього питання”, – розповіла начальник інформаційного управління “Київводоканалу”.

Як зменшити цифри в платіжці?

Гарантований спосіб зменшити суми в платіжках за спожите тепло – встановлення індивідуальних або прибудинкових лічильників, упевнені в “Київтеплоенерго”. У будинках, що не обладнані лічильниками, нарахування за тепло здійснюється на підставі нормативного тарифу 31,52 грн за кв. метр помножений на коефіцієнт відхилення температури. Так, з урахуванням того, що в грудні 2018 року він становив 1,1136 платежу за постачання тепла в квартиру (50 кв. м), потрібно було заплатити приблизно 1755,03 грн. Тим часом плата за тепло, надане в аналогічну квартиру в будинку, який обладнано лічильником, становила 555,32 грн. 

У Києві лічильниками обладнано 88% житлових багатоквартирних будинків. Не мають їх близько 1200 будинків. Причому у 200 будинках встановлення лічильника неможливо технічно, а в 400 будинках вони були банально вкрадені. В 500 будинках лічильники будуть встановлювати. Цим займається “Київтеплоенерго”, але платять за це самі мешканці. Вартість будинкового вузла обліку може коливатися від 20 до 70 тис. грн. 

Індивідуальними лічильниками тепла оснащено більшість квартир будинків новобудов, у яких ще на етапі проектування передбачається горизонтальне розводження по квартирах. У будинках радянської епохи можливе встановлення приладів-розподілювачів. Проте таке можливе за наявності згоди всіх мешканців будинку і сплачується ними самостійно. Мова про датчики, які кріпляться на кожну радіаторну секцію і фіксують коефіцієнт віддачі тепла з поверхні. Датчики дозволяють вирахувати коефіцієнт віддачі тепла, що дозволяє в квартирі, де тепла споживалося менше, відповідно, менше платити. Робота такої системи можлива тільки за наявності загальнобудинкового лічильника, показники якого розподіляються з урахуванням індивідуальних даних квартир (які мають датчики). У трикімнатній квартирі необхідно встановити мінімум 5 таких датчиків (по одному на кожну секцію батарей). Вартість кожного датчика становить близько 250 грн.

“У Києві поки тільки один будинок у Дарницькому районі закупив таке обладнання. Його було встановлено у грудні”, – розповів 112.ua Лопатін. Логічно, що те, як змінилася структура платежів у цьому будинку, буде видно за результатами січня-лютого. 

Ще один спосіб платити за тепло менше – утеплення будинків, розповіли в “Київтеплоенерго”. Для порівняння в компанії взяли три 15-поверхівки (площа опалення 5600 кв. м) на вулиці Братиславська, 12 (повністю утеплений будинок), на бульварі Кольцова, 11-А (у будинку утеплено тільки торець), на бульварі Кольцова, 11 (не утеплений). Всі три будинки побудовані в 80-х й оснащені приладами обліку витрат теплової енергії (лічильниками). Розрахунковий тариф на місяць за 1 кв. м у цих будинках вийшов 20,39 в утепленому будинку, 23,74 грн у будинку, в якому утеплено тільки торець, і 25,67 грн в неутепленої будинку.    

Костянтин Лопатін зазначає, що найбільш ефективно утеплення працює, якщо воно застосовується щодо всього будинку. “Навіть якщо в окремо взятій квартирі проводяться заходи з утеплення та енергозбереження, специфіка така, що квартира не висить у повітрі”, – зазначив він.

Єдиний шлях зменшити суму у платіжках за гарячу воду – раціонально використовувати її та оплачувати за лічильником. Якщо споживач протягом трьох місяців не передає “Київтеплоенерго” показань із лічильників гарячої води, оплата нараховується йому у відповідності з нормативом – 3 куб. м на одного зареєстрованого у квартирі жителя на місяць.

Зменшити суми оплати за електроенергію можна за рахунок комплексного підходу до енергоефективності, сказали 112.ua у “Київських енергетичних послугах”. За умови комплексного підходу можливе зменшення витрат на електроенергію до 50%. Такий підхід передбачає:  

– використання двозонного лічильника, який дозволяє удвічі знизить вартість електроенергії з 23:00 до 07:00 (електроенергія вираховується за так званими нічними тарифами);

– використання розеток з таймером для встановлення автоматичного включення-відключення електроприладів у пільгові години (нічний і ранковий час);

– заміна старих ламп на світлодіодні, які споживають електроенергії в 9 разів менше, а служать у 10 разів довше;

– використання сучасних електроприладів із класом енергоефективності не менше А або А+, також дотримання інструкцій з їх використання.

Комплексний підхід забезпечує перший в Україні енергоефективний набір “Розумний WATT”, до якого входять двозонний лічильник з послугою встановлення під ключ, LED-лампи та розетка з таймером, уточнили в прес-службі “Київських енергетичних послуг”. 

У “Київводоканалі” також упевнені, що кращий спосіб зменшити витрати на оплату холодної води – встановлення в квартирі індивідуального лічильника. Згідно з новим законом про комерційний облік, розрахунок плати за послуги буде проводитися шляхом вирахування з показників будинкового вузла обліку суми показників квартирних лічильників, а різниця, що залишилася, поділиться пропорційно між квартирами, не оснащеними лічильником. Таким чином, мешканці, які не встановили лічильник, платять значно більше, ніж споживають, розповіла Яковлєва. За її словами, будинковими вузлами обліку витрати холодної води в Києві оснащено майже 97% будинків.

“Квартирні лічильники встановлюють мешканці самостійно, для малозабезпечених існує спеціальна програма “Турбота. Назустріч киянам”, – розповіла начальник інформаційного управління “Київводоканалу”. 

Донедавна оплата за використання холодної води киянами нараховувалася виключно згідно з нормами витрати води. “Це робило можливими такі маніпуляції, як-от оформлення субсидії на квартиру, яку не оснащено лічильником обліку. Де-юре в квартирі зареєстрована одна людина, частіше за все вона ще й отримує субсидію, а фактично приміщення здають в оренду, нерідко організовують хостели. Попри відмову від норм споживання простір для маневру все одно залишається. Деякі мешканці використовують магніти, за допомогою яких показання квартирного рахунку занижуються. Це крадіжка води у сусідів. Буває, що люди спеціально зменшують показники своїх лічильників і пишуть неправдиві цифри”, – розповіла Яковлєва.  

Вона зазначає, що при перевірці виявляється, що лічильник зазнав упливу. До того ж очевидна логіка, коли сім’я з чотирьох осіб нібито споживає 1 куб. м води, як вказується в платіжці. “Природно, ми аналізуємо всі платежі, і якщо домогосподарство викликає питання, направляємо до них контролерів. Якщо ж мешканець відмовляється впускати контролера, то вважається, що в такій квартирі відсутні ознаки лічильника, про що складається відповідний акт. У такому разі тариф нараховується як для квартири, в якій немає лічильника. Те ж саме відбувається, якщо в лічильника закінчився звіряльний період (прострочений період, після якого повинна бути перевірка). Зазначу, що сама перевірка може проходити не обов’язково в “Київводоканалі”, головне, щоб сертифікат про неї було видано Укрметтестстандартом – це єдина організація, уповноважена державою давати подібні висновки. На сьогодні лічильник – це найкращий спосіб економити. Адже якщо він є, домогосподарство може не платити за послугу, яка йому не надавалася. Наприклад, якщо водопостачання не було з причини аварії в мережі, то лічильник це зафіксує, і платити не доведеться”, – повідомила 112.ua начальник інформаційного управління “Київводоканалу”.



Джерело: 112.ua
17.02.2019

Close