Як «Леопард» став «Проривом»: фінські танки-сапери повним складом перебралися в Україну

Більш як два роки тому АрміяInform повідомляла, що у рамках 14-го пакета військової допомоги Україні, який тоді передала Фінляндська Республіка, Збройні Сили України отримали броньовані машини розмінування (БМР) Leopard 2R (Raivauspanssarivaunu).
Про цей транспортний спецзасіб кореспонденту АрміяInform розповів відомий дослідник військової техніки та озброєння, доктор історичних наук, професор кафедри гуманітарних наук Національної академії Сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного Андрій Харук.
— Військову допомогу, яку надають Україні країни Північної Європи, важко переоцінити. Часто вони віддають буквально усе, що мають, — як це зробила Данія зі своїми «Цезарями». І говорячи про нинішній об’єкт нашої розмови — це саме про такий випадок. Мова про броньовану інженерну машину Leopard 2R Raivaus («Прорив»), створену у Фінляндії на базі основного бойового танка Leopard 2 A4.
— Невже Фінляндія пішла на такий крок буквально за кілька днів до свого долучення до НАТО?
— Слід зазначити, що загалом було побудовано лише шість Leopard 2R, перший з яких надійшов на озброєння у 2007 році. У 2023 році всі шість машин були поставлені Україні в рамках військової допомоги, підтримуючи її боротьбу з російським вторгненням.
— А хто саме створював цю броньовану інженерну машину?
— Розробка Leopard 2R здійснювалась компанією Patria Weapon Systems (PWS, Patria Group) за контрактом з Міністерством оборони Фінляндії. Patria виготовила нову надбудову, яка замінила башту.
А більшу частину спеціального обладнання придбали в британської фірми Pearson Engineering Ltd, що базується в Ньюкасл-апон-Тайн. Pearson є світовим лідером у розробці військового інженерного обладнання, обладнання для розмінування та безпеки, яке можна встановлювати на броньовану техніку.
Для Leopard 2R було придбано декілька комплектів адаптера навісного обладнання High Lift Adapter (HLA), мінного трала Route-Opening Mine Plough (ROMP), бульдозерного обладнання Combat Dozer Blade (CDB), екскаватора-маніпулятора Excavator Manipulator Arm (EMA) і системи маркування проходів Lane Marker System (LMS).
До літа 2006 року прототип машини був готовий до заводських випробувань, а наступної зими пройшов військові випробування. Перший Leopard 2R офіційно надійшов на озброєння влітку 2007 року, а остання машина була поставлена у війська в 2009 році.

— Чи визначили ви, пане професоре, якісь специфічні риси даної БМР?
— Leopard 2R не є особливо великим в порівнянні з більшістю аналогічних машин. «Голий» (без встановленого навісного обладнання — авт.) він має довжину 7,91 м, ширину 3,75 м і висоту 2,55 м. Він набагато легший за лінійний танк: важить 46 тонн без навісного обладнання, 48,5 тонн з бульдозерним відвалом і 49,6 тонни з мінним тралом.
Для порівняння: порожній Kodiak AEV 3 важить 58,4 тонни, а M1150 ABV — 61,7 тонни. Попри меншу вагу, Leopard 2R зберігає динамічні характеристики лінійного танка: двигун MTU потужністю 1500 к.с. забезпечує максимальну швидкість вперед 68 км/год і швидкість заднього ходу 31 км/год. Броня корпусу така ж, як у стандартного Leopard 2 (за винятком посиленої підлоги) з 640 мм композитної броні в передній частині корпусу.

— Які основні зміни були внесені фінськими зброярами при перероблюванні бойової танкової платформи у спецмашину — сапера?
— Замість башти на Leopard 2R встановлена броньована надбудова. За нею по боках знаходяться пристрої відстрілу системи LMS, а далі в корму — два великі відсіки для майна. Наразі незрозуміло, який броньовий захист використовується на надбудові.
Передня стінка надбудови скошена, як і обидві «щоки». На бічних стінках надбудови встановлено по вісім 76-мм димових гранатометів. Штатний екіпаж складається з трьох осіб (командир, механік-водій, оператор), хоч всередині машини є місця для чотирьох.
Адаптер HLA важить 290 кг і монтується на лобовій частині машини. Встановлення його займає лише 10 хвилин. Привід обладнання забезпечується гідравлічним силовим агрегатом, розташованим у передньому лівому куті корпусу машини.

— З чого складають провідні приладдя для знешкодження пекельних пристроїв на цій машині?
— Основним інструментом для розмінування Leopard 2R є трал ROMP, який має ширину 4,5 м і важить 3,6 тонни. Швидкість тралення ним сягає 250 м за хвилину, глибина — від 175 до 300 мм. Трал складається з двох дев’ятизубових колійних ножів і середнього п’ятизубчастого клинового ножа.
Відкидні подовжувачі забезпечують відсунення вибухових пристроїв від створеного шляху. Постійна глибина регулюється трьома спеціальними полозами, які дозволяють лезам повторювати контури місцевості.
Бульдозерний відвал CDB використовує ту саму гідравлічну систему, що й мінний трал, є універсальним інструментом, який можна використовувати для різних завдань. Викуване з високоміцної сталі з низьким вмістом вуглецю, лезо шириною 3,69 м і 1,22 м у висоту важить 2,5 тонни й має глибину різання 175 мм.
Бульдозерний відвал в основному використовується для обладнання позицій, копання капонірів, створення та заповнення протитанкових ровів, розчистки шляхів і облаштування підходів до переправ.

EMA — це компактне навісне обладнання, яке встановлюється на HLA. Його можна використовувати для копання за допомогою стандартного навісного ковша або для виконання інших завдань, наприклад підйому вантажів, з можливістю заміни інструменту на кінці стріли.
Автономна система включає стрілу та стабілізуючий бульдозерний відвал із власним двигуном, включаючи акумулятори, і паливну систему. При необхідності бульдозерний відвал можна замінити стабілізуючими опорами. Управління може здійснюватися як зсередини машини, так і зовні, за допомогою пульта дистанційного керування.
Рішення про передачу машин Leopard 2R Україні було ухвалене урядом Фінляндії в рамках двох пакетів військової допомоги — у лютому й березні 2023 р. (по три машини). Після поставки в Україну їх передали інженерним підрозділам однієї з механізованих бригад ЗСУ.
Джерело: Інформаційне агентство АрміяInform
2025-04-22 06:41:00