Тіньовий флот РФ забезпечує 70% експорту нафти – ГУР
Росія використовує тіньовий фронт, а це 1 000 старих танкерів, для обходу санкцій і продажу нафти за не встановленою стелею цін. Вони коштували Кремлю близько $10 млрд.
Про це РБК-Україна повідомили в Головному управлінні розвідки Міноборони України.
Діяльність тіньового флоту РФ
У розвідці повідомили, що на сьогодні тіньовий флот РФ налічує до 1 000 переважно застарілих суден (у 2023 році їх було близько 600 одиниць), які не мають страховки від західних компаній.
За інформацією ГУР, Росія витратила на купівлю танкерів понад $10 млрд після того, як було введено ліміти на їхню нафту в грудні 2022 року.
– Ці судна забезпечують експорт близько 70% російської сирої нафти та нафтопродуктів, що перевозяться морським шляхом, – розповіли в розвідці.
Більшість танкерів зареєстровані під прапорами Панами, Габону, Островів Кука, Ліберії, Маршаллових островів тощо. Їхні власники знаходяться в Китаї, Індії, ОАЕ, Туреччині, Греції та на інших територіях.
Щоб важко було їх ідентифікувати, судна часто змінюють реєстрацію та назву, вимикають систему ідентифікації (AIS) і перевантажують нафту на інші танкери в офшорній зоні. Також російську нафту змішують з іншими сортами, щоб ускладнити її встановлення.
У ГУР зазначили, що така нафта має попит серед Індії, Китаю та Туреччини. Вони зацікавлені в імпорті для переробки сировини та експорту як готових нафтопродуктів на зовнішні ринки.
Вплив санкцій на тіньовий флот РФ
США на початку січня запровадили нові санкції проти 183 танкерів і пов’язаних із ними компаній. В українській розвідці зазначили, що через обмеження експорт нафти РФ може знизитися на 15%, а Москва буде змушена збільшувати знижки.
За оцінками CSIS і Bloomberg, у 2024 році з 3,5 млн барелів російської нафти щодня 1,5 млн перевозили підсанкційні танкери.
Китай та Індія відмовилися приймати такі судна через ризик вторинних санкцій.
Однак, як зазначили в ГУР, санкції поки що торкнулися лише частини тіньового флоту. Для повного блокування схеми необхідні додаткові заходи: контроль маршрутів, секторальні санкції і заборона входу суден у порти і міжнародні протоки.
Джерело ФАКТИ. ICTV
2025-02-03 11:03:00