Правила контрпропаганди: висновки восьми років роботи на інформаційному фронті війни
Необхідність глибокого розуміння контексту російської пропаганди – перше, на що хочу звернути увагу.
Дозволю собі порівняти пропагандиста та контрпропагандиста з отруйником та лікарем.
Думаю, тема отрут після історії зі Скрипалями актуальна і сьогодні, адже суть та сама: щоб отруїти людину, потрібні знання фізіології, хімії, біології тощо. Але щоб врятувати людину після отруєння, потрібно в сто разів більше знань і сил – особливо, якщо отрута діє швидко, а організм пацієнта виснажений іншими недугами.
Потрібно визначити, чим отруєний, як давно, за яких обставин, а головне – як лікувати. Ми з командою вже виробили емоційний імунітет до повідомлень пропагандистів, якими б нелюдськими чи абсурдними вони не були.
Щодня ми відстежуємо всі оновлення в їхній мережі брехні – від державних до Telegram-каналів, – і формуємо нашу систему знань про опорні пункти їхнього інформаційного впливу.
Другий виклик та завдання контпропагандиста – прорватися до свого глядача тоді, коли з якихось причин його не чують.
У нашому випадку – не чують через масив брехні та маніпуляцій, які є ударною силою у гібридній війні.
Достукатися до цього глядача, залишаючись на своїй території стандартів, стилістики та підходу не вдасться. Це не найпопулярніша думка, але я її озвучу.
– Війну, у тому числі інформаційну, не виграти у білих рукавичках. Важливо пам’ятати, що одним із завдань російської пропаганди було атрофування можливості аудиторії критично мислити, аналізувати, ставити запитання.
Цього глядача постачали абсолютною брехнею, побудованою на його страхах та емоціях. Не слід очікувати, що тепер цей глядач усвідомлює все через наявність думки другої сторони, коректних даних або посилання на першоджерело.
Навіть найправильніші повідомлення, що розвінчують програми, але продовжують говорити не мовою цього споживача – не дадуть нам необхідного результату. Так, це ще раз підтверджує, що завдання контрпропаганди набагато складніше.
Пропаганда побудована на емоціях та брехні – в ній без обмежень творці можуть знаходити нові та нові способи вразити та залучити свою аудиторію.
Ми ж також повинні апелювати до емоцій, але завжди дотримуватись фактів, ніколи не переходячи за межі правди.
Я думаю, що нам вдалося знайти спосіб діалогу з цією аудиторією. Значна кількість наших глядачів – це мешканці тимчасово окупованих територій, громадяни РФ та країн пострадянського простору.
Так, наприклад, від 24 лютого частка росіян та білорусів серед наших глядачів постійно зростає і зараз перевищує 30%.
Друга причина, через яку продукт контрпропаганди може не досягти споживача, дуже зрозуміла, технічна. Тому важливо, щоб такі медіапроєкти мали широкий набір каналів дистрибуції – для цього мають бути задіяні всі доступні ресурси.
– При цьому треба не лише руйнувати створені російською пропагандою фейки. Важливо надати чесну альтернативу, джерело правди для російськомовного населення як в Росії, так і по всьому світу.
Я вірю, що у цій місії є велика роль нашого марафону FreeДом. Створений з метою донесення правди для цієї аудиторії, він об’єднав ресурси найкращих редакційних команд країни і вже зараз цілодобово надає повну та об’єктивну інформацію про події в Україні для всіх, хто готовий стати її одержувачем.
– Важливо не забувати, що РФ – загроза не лише Україні, а й всьому цивілізованому світу. Вони воюють проти правди, проти цінностей та демократії, і їхні військові амбіції не закінчуються українським кордоном.
Кордони інформаційні, з тими самими цілями руйнації, вони переходять давно і регулярно. Якщо при Союзі була актуальна тема відряджень військових спеціалістів (Куба, Ангола, Корея, В’єтнам, Афганістан), то тепер вони делегують інформаційних спеціалістів.
Пам’ятаєте висадку російського інформаціного десанту під час протестів у Білорусі? Боюся, що Білорусь – лише початок: на RT повно й англо-, і франко-, і німецькомовних фахівців, явних та неявних агентів впливу. І робота з усіх цих напрямів також ведеться давно і щільно.
Тут можна проводити пряму паралель між взяттям палацу Аміна у Кабулі у 1979 та російським десантом у Палаці Незалежності в Мінську у 2020.
– І якщо цих “діячів” не зупинити, то наступними об’єктами для атаки можуть стати не лише інші палаци – Єлисейський з Букінгемським, – а й Бундестаг з Білим домом.
Світ повинен реагувати невідкладно та в міру, що відповідає рівню цієї загрози. А ми маємо задовольнити запит аудиторії в інших країнах, і при цьому посилити здатність миру до боротьби з кремлівською дезінформацією.
Нам усім дуже важливо зрозуміти головне. Ми з вами знаходимося на межі епох. Саме зараз світ переживає такий період. Саме зараз відбувається формування абсолютно нової концепції новин та роботи ньюзрумів.
Соцмережі, мобільні програми, гібридні війни, російська пропаганда – всі ці явища формують нову реальність. Ще не створені усталені стандарти та норми роботи в ній.
Немає книги про те, як медіа працювати в умовах повномасштабних військових, інформаційних та кібератак, як одночасно дбати про безпеку журналістів, руйнувати фейки та механізми ворожої пропаганди, зберігати інформаційну безпеку своєї країни та доносити правду до всього світу.
Ми з вами, сьогодні та щодня, створюємо їх.
Я пишу з офісу, який раніше був місцем моєї роботи, а сьогодні став і домом, і бомбосховищем, і форпостом сотень солдатів та солдаток інформаційного фронту.
Коли ми тільки-но починали виробляти наші програми, хтось з проросійських бойовиків в ОРДЛО написав у соцмережах, що такий продукт “укри” не можуть виробляти масі, що програми створюються базою НАТО в Естонії.
З того часу це стало жартом у нашій команді, ми іноді так здороваємось з нашими глядачами, а вони в коментарях передають – Привіт базі НАТО.
Щось у цьому жарті є. І у значенні ще більшої місії національної безпеки, якої набула наша робота. І в тому, як системно, поєднуючи зусилля з союзниками, ми повинні протистояти пропаганді ворога.
Ми добре знаємо, що ця машина має неймовірні фінансові ресурси й розкинула свої щупальця далеко за межами України.
Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram
Це означає, що сьогодні більше, ніж будь-коли, важливі діалоги, справжнє партнерство та готовність діяти разом заради того, щоб правда перемогла.
Джерело ФАКТИ. ICTV
2022-09-02 20:20:12