Половину грошей на будівництво євроколії до Львова дасть фонд ЄС

Вже в червні фонд Європейського Союзу Connecting Europe Facility має ухвалити рішення про фінансування 50% вартості будівництва євроколії до Львова. Весь проєкт оцінюють у 200 млн євро. Про це Львівському порталу повідомили у пресслужбі Львівської міськради.
Так, заступник міського голови Сергій Кіраль анонсував фінансову залученість ЄС у прокладання євроколії до Львова – 78 км колії шириною 1435 мм, яка на пряму має з’єднати місто з європейською залізничною системою. За його словами, фонд ЄС Connecting Europe Facility має виділити половину необхідної суми, тобто близько 100 млн євро.
Як відомо, ще наприкінці 2023 році цей проєкт погодились профінансувати США через Агентство з міжнародного розвитку (USAID). Але після того, як адміністрація Дональда Трампа розпустила цю організацію, вочевидь виникла потреба у пошуках нового фінансового ресурсу для будівництва євроколії до Львова.
Навіщо прокладати нову колію?
Залізничні колії в Україні є ширші за європейські. Ця різниця створює чималі проблеми з пропускною спроможністю шляхів до Євросоюзу, бо вимагає або перевантаження товарів, або зміни вагонів при вантажних або пасажирських перевезеннях. Наразі повноцінна євроколія в Україні прокладена тільки до Ужгорода.
Про будівництво євроколії до Львова говорять на урядовому рівні ще з 2019 року, проте щоразу все впиралося у фінансування, тому проєкт так і не почали реалізовувати. Раніше в «Укрзалізниці» хотіли до кінця 2023 року завершити етап проєктування.
Будівництво євроколії має відбуватися у два етапи: Мостиська – Скнилів і Скнилів – Львів. На другу ділянку у мерії вже розробили технічні пропозиції щодо прокладання колії 1435 мм на вокзал у Львові, що роками вважали неможливим. В «Укрзалізниці» підтримали ці ідеї.
Львів як транспортний хаб
У контексті прокладання євроколії Львів розглядають як цілий транспортний хаб, який матиме нове сполучення з ЄС.
Британська компанія Building Design Partnership Ltd за підтримки уряду Великої Британії завершила перший етап планування проєкту транспортного хабу у Львові. Разом із компаніями Gleeds і PwC вона готує перелік пріоритетних проєктів для залучення фінансування у три стратегічні зони:
- територію довкола залізничного вокзалу Львова,
- Скнилів як вантажний логічничний центр,
- район Підзамча.
Розвиток цих локацій, кажуть в Інституті просторового розвитку позитивно вплинуть на економіку Львова та на інвестиційну привабливість.
«Товари, сировина та готова продукція зможуть швидше потрапляти до ЄС і навпаки без додаткових витрат на перевантаження чи заміну колісних пар. Це дасть новий поштовх для розвитку промисловості Львова, адже логістика стане простішою, швидшою і дешевшою. Зросте інвестиційна привабливість міста для виробництва та експорту. Також це вплине і на пасажира. Можна буде подорожувати потягом до Європи напряму, без пересадок і зміни вагонів. Відкриється більше міжнародних напрямків зі Львова. Зменшиться навантаження на пункти пропуску на кордоні як для вантажного, так і для пасажирського транспорту», – пояснив директор ЛКП «Інститут просторового розвитку» Ростислав Білинський.
Крім цього, переконані в мерії, розвиватиметься інфраструктура довкола залізничних вузлів – з’являться нові склади, готелі, логістичні центри. Це створить нові робочі місця на етапах планування, будівництва та експлуатації.
Додамо, що проєкт будівництва євроколії до Львова веде «Укрзалізниця».
Фото: ЛМР, УЗ
Джерело: Інформаційна агенція «ЛЬВІВСЬКИЙ ПОРТАЛ»
2025-06-02 16:18:00