Політичне перевзування: як нардепи голосували за повернення незалежності САП і НАБУ

У четвер, 31 липня, Верховна Рада України ухвалила президентський законопроєкт №13533, який повертає незалежність антикорупційним органам. При цьому абсолютна більшість депутатів миттєво перевзулась – 237 нардепів із 331, які тепер проголосували «за», десять днів тому підтримали скандальний законопроєкт, який підпорядковував НАБУ і НАП генпрокурору. Про це повідомляє рух «Чесно».
Так, за законопроєкт №13533 у цілому проголосував 331 депутат із 340 присутніх у парламенті. Така кількість голосів – конституційна більшість.
Примітно, що взагалі ніхто не голосував «проти» і не «утримався». Законопроєкт підтримали більшість «слуг» та представників інших фракцій та груп, а єдина повним складом «за» проголосувала фракція «Європейська солідарність». Найменше голосів, лише чотири «за», дали депутати «Батьківщини».
Варто зауважити, що 237 із 331 депутата, які повертали незалежність САП і НАБУ, ще 22 липня голосували абсолютно за протилежне.
Нардепи зі Львівщини, які узалежнювали НАБУ і САП, а тепер проголосували за скасування цієї законодавчої норми:
«Слуга Народу»
- Святослав Юраш
- Марʼян Заблоцький
- Євген Петруняк
- Ростислав Тістик
- Остап Шипайло
- Юрій Камельчук
«За майбутнє»
- Тарас Батенко
«Довіра»
- Андрій Кіт
- Павло Бакунець
«Батьківщина»
- Михайло Цимбалюк (22 липня голосував «за», 31 липня – не прийшов)
Порівняння голосувань усіх надепів:
Натисніть на зображення для збільшення
Передісторія
31 липня Верховна Рада України таки повернула незалежність у роботі НАБУ і САП, ухваливши президентський законопроєкт №13533. Відразу після голосування його оперативно підписав Володимир Зеленський.
За даними Forbes, цей новий закон справді повертає НАБУ і САП ті повноваження, які були обмежені попереднім скандальним законом №12414, прийнятим у турборежимі 22 липня. Однак юристи наголошують, що в документі залишаються положення, які можуть впливати на незалежність інших правоохоронних органів.
Зокрема, за генпрокурором зберігаються широкі повноваження щодо дій слідчих СБУ, ДБР, БЕБ та Нацполіції. Також він може передавати справи НАБУ іншим органам за «об’єктивних обставин» під час воєнного стану.
Новий закон також скасовує положення, які дозволяли проводити обшуки без ухвали суду. Такі обшуки законодавство України дозволяло й раніше, але лише у виняткових випадках, і після проведення все одно потрібно його легалізувати через суд.
Водночас у законі збереглися норми, які дозволяють добір прокурорів без конкурсу і звільнення поза штатом. Як зауважує Forbes, це може сприяти посиленню корупційних ризиків.
Після ухвалення скандального закону 22 липня українці вийшли на масові мирні протести, а невдовзі своє незадоволення публічно висловили ЄС, країни G7, Організація економічного співробітництва та розвитку. Всі вони наголошували на значній ролі НАБУ і САП для реформ в Україні, необхідних для вступу до Євросоюзу. Українську владу навіть попереджали, що атака на антикорупційні органи негативно вплине на оборонні інвестиції в Україну та на фінансування відбудови.
29 липня стало відомо, що ЄС дипломатичними каналами попередив уряд про призупинення всієї фінансової допомоги України, якщо не буде відновлено незалежність НАБУ і САП. Крім того, Євросоюз стане більш вимогливим до України щодо реформ і наполягатиме на ухваленні ще низки необхідних законів.
Джерело: Інформаційна агенція «ЛЬВІВСЬКИЙ ПОРТАЛ»
2025-08-01 13:49:00