Перший справжній: у Туреччині почали будівництво повноцінного авіаносця
Як зазначено в інформації турецького порталу SavunmaSanayiST із посиланням на Міністерство національної оборони республіки, церемонії різання листового металу для національного авіаносця MÜGEM, національного підводного човна MİLDEN і бойового есмінця протиповітряної оборони TF-2000 відбулися в командуванні верфі Стамбула, повідомляє АрміяInform.
«Таким чином, було реалізовано необхідне практичне рішення до будівництва 3 різних військових кораблів, які просунуть ВМС Туреччини ще один крок вперед», — наголосили у виданні.
Конструкція корпусу MÜGEM (у перекладі — «Національний авіаносець») розроблялась за допомогою інструменту багатовимірної оптимізації для підвищення сумісності з морськими умовами та маневровністю. Ці функції, перевірені за допомогою моделювання, дозволять кораблю переміщатися морем найефективнішим способом.
Спеціальна конструкція носової частини корабля забезпечує економію палива на 1,5%, а також підвищує конфіденційність та ефективність експлуатації шляхом зниження рівня підводного шуму.
За даними сайту Army Recognition, Анкара самостійно розробила проєкт авіаносця Milli Uçak Gemisi (MÜGEM). Він має стати найбільшим кораблем за всю історію суднобудування Туреччини. Заявлена довжина — 285 метрів, ширина — 72 метри, осадка — 10,1 метра. Водотоннажність — 60 тисяч тонн. Передбачається, що на судні перебуватиме екіпаж не менш як у 800 осіб персоналу.
Для порівняння, судна аналогічного класу — британський Queen Elizabeth має водотоннажність у 70 тис. тонн, а французький Charles de Gaulle — 42 тис. тонн.
Передбачається, що авіаносець розвиватиме швидкість 25 вузлів і матиме дальність плавання в 10 тисяч морських миль на 14 вузлах. Забезпечити це мають чотири газові турбіни LM2500 від General Electric і два гвинти з регульованим кроком для ефективної маневреності.
Авіаносець спроєктований у конфігурації STOBAR («короткий зліт з трампліна, посадка на аєрофінішер»). Тим часом американські авіаносці будуються у конфігурації CATOBAR (злети за допомогою катапульти та посадка за допомогою аерофінішера).
MÜGEM буде мати три стартові майданчики. Два призначені для зльоту, а один — для посадки літаків. Стартової катапульти (пристрій для запуску літальних апаратів з невеликого майданчика, корабля чи судна) поки що не передбачено. Натомість на судні є трамплін (похила рампа, вигнута вгору, яка дозволяє літаку стартувати з укороченим розбігом). Однак ця конструкція є лише частиною концептуальної моделі нового корабля.
Пізніше трамплін буде замінено плоскою палубою та катапультою, коли Туреччина отримає власну розроблену катапультну систему. Як випливає з назви, MÜGEM має бути побудований майже повністю без іноземних компонентів. Мета — створити авіаносець, який на 80 відсотків складається з елементів та матеріалів турецького виробництва.
Цілком можливо, що Туреччина захоче спроєктувати електромагнітну катапульту для MÜGEM. Такі системи запуску є наступниками звичайних парових катапульт та використовуються США на авіаносці «Джеральд Форд» та Китаєм на кораблі «Фуцзянь».
Як указують експерти оборонного порталу ІКК Defense Express (DE), MÜGEM матиме авіакрило кількістю до 50 літальних апаратів. Але на фоні відсутності повноцінного палубного винищувача його склад буде не зовсім традиційним.
Єдиним пілотованим літаком буде бойова версія учбово-тренувальної машини Hürjet, який має доволі обмежені бойові можливості. Але компенсувати це будуть дронами: розвідувально-ударним TB3 та
«Наразі авіаносець буде оснащений трампліном, але надалі існують плани його оснащення катапультою. Останнє може відкрити можливість урізноманітнити склад авіагрупи, зокрема завдяки спеціальній версії національного винищувача KAAN. Варто зазначити, що строки будівництва MÜGEM залишаються неоголошеними, але, скоріш за все, заплановані десь на рубіж 20-30-х років», — зазначили в DE.
MÜGEM не тільки буде мати на озброєні літаки та дрони, але й сам оснащений зброєю. Відповідні системи, в основному, мають використовуватися для захисту від повітряних та морських атак. Заплановано встановити систему запуску ракет MiDLAS з 32 пусковими установками, що містять зенітні та протикорабельні ракети.
Крім того, проєктом передбачені 4 системи Gökdeniz. Це аналог американської системи Phalanx, про яку в одному зі своїх матеріалів детально розповідало наше видання. Кожна з 35 мм гармат Gökdeniz має власний радар, що дозволяє при необхідності автономно вражати повітряні цілі на малих дистанціях. До них відносяться дрони і крилаті ракети та інші ракети, що наближаються.
Також є 6 одиниць Aselsan STOP. Це 25-мм автоматичні гармати. Бойові модулі можуть автоматично відстежувати цілі за допомогою оптичного розпізнавання зображень.
Тепер Туреччина має у своєму флоті лише один «умовний» авіаносець: TCG Anadolu. А це — взагалі десантний корабель. Він ідентичний іспанському флагману «Хуан Карлос I», тому проєктувався не в Туреччині. При водотоннажності у 27 тис. тонн він вдвічі менший за MÜGEM.
Теоретично його таки можна використовувати як авіаносець, якщо переконфігурувати ангар для розміщення літаків. Спочатку планувалося, що на кораблі буде розміщено до 10 американських F-35B. Це версія винищувача-невидимки з вертикальним злетом.
Враховуючи те, що окрім Anadolu Туреччина планує мати у «строю» ще один аналогічний корабель Trakya, разом із MÜGEM це формально розширить авіаносні можливості турецьких ВМС до трьох кораблів. Для порівняння, в Італії є лише 35000-тонний Cavour, у Франції — вищезгаданий Charles de Gaulle і лише Велика Британія має два авіаносці класу Queen Elizabeth. При цьому зона відповідальності європейських держав значно ширша, ніж у Туреччині.
В умовах, коли будь-який напад іншої держави на Туреччину, як країну НАТО, виключений з майже 99% вірогідністю, поява у складі її флоту повноцінного авіаносця свідчить про зростання зовнішньополітичних амбіцій та подальше використання такого корабля як інструменту «проєкції сили» та зовнішньополітичного впливу Туреччини.
Презентація першого турецького авіаносця за проєктом MÜGEM. Відео: MKA History
Джерело: Інформаційне агентство АрміяInform
2025-02-02 06:26:00