Україна і світ

Математичний склад розуму: байка, яку придумали погані вчителі

Мій син — гуманітарій. Він погано рахує, але пише вірші та малює. Батьки часто повторюють цю фразу, не замислюючись про її сенс. Насправді ж, математичний та гуманітарний типи мислення —  це не більше ніж міф, який глибоко засів у головах людей та системі освіти.

Про поділ на два табори торочать звідусіль: в інтернеті пропонують пройти тест Який в тебе склад розуму?, медіа публікують статті про професії, які підходять людям з математичним та гуманітарним типами мислення. Водночас науковці доводять безглуздість такої ідеї.

Якщо у вашої дитини проблеми з успішністю в математиці – шукайте причину в інших місцях.

Чому це міф

Те, що ніякого математичного типу мислення не існує, науковці довели ще в 60-х роках минулого століття. Тоді з’явилося поняття нейропластичність. Воно описує здатність людського мозку поводитися як м’яз.

Виявляється, що розум можна накачати, як біцепси, якщо регулярно ставити мозку відповідні задачі. Такі ‎”тренування” сприяють появі нових нейронних зв’язків та розвивають різні навички.

Хочете вивчити іншу мову — тренуйтесь, запам’ятовуючи слова. Хочете підтягнути математику — розв’язуйте задачі. Мозок адаптується швидше, якщо тренувати його регулярно. 

Результати дослідження в Стенфордському університеті показали цікавий факт. Якщо на дитину не повісили ярлик ‎гуманітарія, а продовжили займатися, її успіхи в математиці перевищують результати школярів з нібито ‎математичним складом розуму.

Чому всі так думають

Іронічно, що теорію про гуманітарний і математичний типи мислення теж придумали науковці. У часи, коли мозок тільки починали вивчати, вважали, що існує спеціальна “‎карта розуму”. Кожна його ділянка відповідає за окремі навички, та розвивати їх у шкільному віці вже запізно.

Пізніше міф спростували, але ідея так сподобалась людям, що існує досі. Особливо це вигідно некомпетентним вчителям, які так пояснюють погані успіхи дітей у математиці. Дуже часто на оцінки впливає талант та особистість педагога, але не тип мислення дитини. 

Як це шкодить дитині

Записувати школяра до одного із таборів — помилка. Важливо виховувати математичні та гуманітарні навички однаково старанно. Це дозволить дитині розвиватися різносторонньою особистістю.

Іноді до математиків дитину відносять, коли розв’язання задач вдається їй швидше, ніж одноліткам. Насправді ж швидкість ухвалення правильних рішень — показник, який ніяк не впливає на кінцевий результат

Деякі діти справді реагують повільніше, але це не означає, що вони взагалі не можуть досягнути бажаного результату. Привчаючи дитину, що гуманітарні спеціальності даються їй краще, ви позбавляєте її мотивації працювати активніше. 

Шкільну програму можуть подужати всі

Коли немовлята вчаться говорити перші слова – це виходить зовсім не одразу. Ніхто з батьків не вважає, що у результаті дитина не зможе навчитися говорити. Аналогічний принцип працює із будь-яким заняттям, яке людина намагається опанувати.

Математика, як і вивчення іноземних мов, рідко дається одразу, але це вкрай важлива наука для майбутнього дитини. Якщо оцінки дитини з математики нижчі, ніж з інших предметів — не потрібно ставити клеймо ‎гуманітарія. Варто працювати більше та забути міф про “‎математичний тип мислення”. 

Автор: Світлана Кравець, керівник з навчальної частини онлайн-школи математики mathema.me. Досвід роботи вчителем – 31 рік. Освіта – Рівненський ДПІ.

Джерело ФАКТИ. ICTV
2021-09-13 18:50:38

Back to top button