Україна і світ

«Кримінальний Рамштайн», або Перспективи притягнення до відповідальності воєнних злочинців рф

Про те, які існують перспективи створення Спеціального міжнародного трибуналу над ватажком злочинної російської федерації володимиром путіним, АрміяInform розповів директор Науково-дослідного інституту правотворчості та науково-правових експертиз Національної академії правових наук України (НАПрН), доктор юридичних наук, професор, член-кореспондент НАПрН України, заслужений юрист України Олексій Кот.

Кореспонденту Інформаційного агентства Міністерства оборони України він висловив сподівання, що стосовно путіна, за результатами спільної роботи ЗСУ, міжнародних партнерів, політиків, юристів, представників громадськості, все ж таки буде дотриманий головний принцип кримінального права — невідворотність покарання.

Інша річ, як забезпечити це? На продовження свого інтерв’ю нашому агентству Олексій Кот повідомив, що в теорії є такі можливі моделі притягнення до відповідальності керівної верхівки російської влади:

  1. Суди держави-агресора.
  2. Національні українські суди.
  3. Міжнародний кримінальний суд (International Criminal Court / Cour pénale international).
  4. Міжнародний кримінальний трибунал (або спеціальний трибунал).
Директор Науково-дослідного інституту правотворчості та науково-правових експертиз НАПрН Олексій Кот. Фото Володимира Поліщука

На думку знаного правника, перший сценарій із притягненням путіна та його поплічників судами росії наразі видається абсолютно нереальним чи навіть фантастичним. Наші національні суди також не зможуть розслідувати воєнні злочини путіна, котрий має судовий імунітет.

— У цьому випадку Міжнародний суд ООН чітко визначив, що національні суди не мають юрисдикції над вищими посадовцями іноземних держав. Глава держави, глава уряду й міністр іноземних справ становлять так звану трійку, яка наділяється персональним імунітетом ratione personae, — зауважив Олексій Кот.

За таких обставин він порадив сконцентрувати увагу на інших механізмах притягнення до відповідальності міжнародних злочинців — зокрема на міжнародно-правових інструментах, які з урахуванням приписів міжнародного права матимуть кримінальну юрисдикцію над топпосадовцями країни-агресора. Йдеться про Міжнародний кримінальний суд або Міжнародний спеціальний трибунал.

Міжнародний кримінальний суд був створений шляхом підписання Римського статуту для того, щоб забезпечити притягнення воєнних злочинців до відповідальності, але він не допускає розслідування в режимі in absentia — тобто заочне кримінальне провадження. Отже, путін як обвинувачений має бути в залі суду.

Остання модель притягнення міжнародного злочинця, на думку професора, — через Міжнародний спеціальний трибунал — може мати певні різновиди: на зразок Нюрнберзького або Токійського процесу, у формі інтернаціоналізованого або гібридного трибуналу на базі українського суду за участю міжнародних посадовців на кшталт югославського або руандійського трибуналів, на підставі відповідних резолюцій Ради безпеки Організації Об’єднаних Націй. Але в останньому випадку росія, безперечно, ветуватиме таке рішення Радбезу.

Підставою створення трибуналу могла би стати резолюція Генеральної Асамблеї ООН, утім, з огляду на його Статут, ані в Генеральної Асамблеї, ані в генсека ООН таких повноважень немає. Тож це може поставити під сумнів повноваження такого трибуналу.

— Якщо говорити про більш-менш реальний варіант, принаймні як я його бачу, як ми з колегами обговорювали це на різноманітних конференціях, — це має бути такий собі «Кримінальний Рамштайн». Врешті-решт є коаліція наших якщо не союзників, то партнерів, тож я думаю, що цілком резонно було б ставити питання про створення Спеціального міжнародного кримінального суду аd hoc (букв. для конкретного випадку. — Авт.) для розгляду винятково воєнних злочинів, вчинених російською злочинною верхівкою на території нашої країни проти українських громадян, українських міст та містечок, української природи, — каже Олексій Кот. — В угоді про створення такого трибуналу мають бути прописані його повноваження, процедурні аспекти, можливість приєднання до підписантів інших країн. Ми знаємо, що поразка — завжди сирота, а у перемоги завжди багато батьків. Коли ми все ж таки там доб’ємося нашої омріяної перемоги, знайдеться багато країн з тих, що вагалися, але згодом із превеликим задоволенням «підхоплять цю колоду» й увійдуть до складу цього трибуналу. Тож можливість приєднання до такої угоди має бути заздалегідь передбачена.

Наостанок директор Науково-дослідного інституту правотворчості та науково-правових експертиз НАПрН України Олексій Кот зауважив, що сучасний світ сьогодні, так само як і після Другої світової війни, потребує створення нових безпекових інструментів: «Сподіваємося, віднайдення ефективного механізму міжнародного покарання за злочини російського режиму в Україні автоматично дасть відповідь на запитання щодо створення Міжнародного спеціального трибуналу, нового Нюрнбергу для путінської кліки, що підтвердить один з основних принципів кримінального права — невідворотність покарання».

Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram

Фото автора, колаж АрміяInform

Джерело: Інформаційне агентство АрміяInform
2023-07-01 13:35:23