Україна і світ

Кадровий дефіцит у дронобудуванні: про виклики та можливі рішення від рекрутерів

Виробникам FPV-дронів не вистачає інженерів, конструкторів та випробувальників, а для виготовлення розвідувальних та ударних БПЛА потрібні сотні висококваліфікованих фахівців.

Про потреби профільних підприємств і шляхи вирішення кадрового дефіциту кореспондент АрміяInform спілкувався з Recruitment Team Lead компанії Skyeton Ольгою Фалько.

Одна з головних проблем на сьогодні — це нестача фахівців

— З якими проблемами стикаються виробники БПЛА для Сил оборони, коли йдеться про добір фахівців для виготовлення дронів?

— Уся наша галузь стикається з певними труднощами під час добору персоналу. Одна з головних проблем нині — це нестача фахівців саме із поєднанням потрібних знань, досвіду і контексту оборонної сфери.

Ольга Фалько, Recruitment Team Lead компанії Skyeton. Фото: Skyeton

Ринок продовжує залишатися досить вузьким через постійне зростання попиту на спеціалістів. Тобто так, спеціалістів стає більше, але й кількість компаній, у яких є потреба в подібних людях, також зростає.

Загалом інженерів в Україні достатньо. Проте потрібно розуміти наступні моменти: це досить вузький ринок та достатньо унікальна специфіка. Більшість продуктів, що виробляються для фронту, не є серійною цивільною технікою. Це саме складні, часто кастомні системи, що потрібно створювати, тестувати, адаптувати під бойові завдання.

І тут з’являється перший кадровий бар’єр: стандартна інженерна освіта чи досвід у цивільному R&D (пошук та генерація нових ідей, тестування гіпотез та впровадження нових продуктів або процесів. — Авт.), не завжди достатні.

Ми шукаємо людей, які не просто знають, як щось злютувати чи запрограмувати, а розуміють, навіщо це працює саме так і в яких умовах. В умовах війни це має працювати ефективно й надійно.

Також важливим чинником є брак практичного досвіду саме в роботі з безпілотниками, адже український ринок тільки формує відповідну екосистему освіти та прикладних компетенцій.

Випробування безпілотної літальної системи. Фото: Skyeton
Випробування безпілотної літальної системи. Фото: Skyeton

І людина з досвідом у цивільному аерокосмосі чи айті (ІТ) вже є плюсом для нас: ми розглядаємо дані напрями. Та, знову ж таки, їх теж потрібно перемкнути на мілітарі-контекст. Це потребує часу, плюс люди мають бути до цього готові.

Переважно в такому випадку компанії змушені самостійно вирощувати інженерів, техніків у достатньо бойовому темпі. А це час і ресурс, яких нам зазвичай в умовах війни бракує.

Звісно, відбувається кадрова конкуренція з ІТ-компаніями, що пропонують вищий рівень зарплат і більш спокійну, а то й зовсім мирну рутину. Military-tech все ж таки конкурує за таланти із класичним IT-сектором, цивільною авіацією, з виробництвом тієї ж споживчої електроніки.

Але коли в людини є вибір — стабільна й спокійна робота в ІТ-компанії з меншим рівнем стресу та можливістю працювати віддалено — наша пропозиція є протилежною: це складніше середовище, більше напруги, більше відповідальності. Це можуть бути й тести в полі, і іноді робота з не зовсім вдалими прототипами, тому що ми працюємо над розробкою нових складних продуктів.

Це можуть бути також і виїзди на полігон. Але потрібно розуміти, що робота у мілтек — це дійсно робота з реальним змістом і впливом. Дуже багато залежить від внутрішньої мотивації самої людини.

Також бракує системної підготовки молодих фахівців. Ми лише наближаємося до створення спеціалізованих освітніх програм, сертифікацій, академій. Але цього недостатньо — адже йдеться не просто про технічні навички. Нам потрібні люди, які готові працювати в умовах невизначеності й брати на себе вищий рівень відповідальності.

Випробування безпілотної літальної системи. Фото: Skyeton
Випробування безпілотної літальної системи. Фото: Skyeton

Кандидати, які приходять до нас, мають чітко розуміти: їхні рішення безпосередньо впливають на перебіг бойових дій і життя військових. А це і чимале моральне навантаження, і не кожному це буває під силу.

Люди часто втомлюються, можуть вигорати. Так, це додає ризиків і викликів. Але водночас — це шанс. Можливість знайти себе, відчути своє місце й робити більше, ніж здавалося можливим. Для інженера — це справжній внесок, який має вагу.

Ситуація вирівнюється, тому що вже й у нас з’явилися навчальні курси

— На вашу думку, а яких саме фахівців бракує профільним підприємствам? Це складальники, конструктори-розробники, це інженери, тестувальники, які працюють в польових умовах? Кого саме ви потребуєте найбільше?

— Це дуже динамічне професійне середовище, особливо коли йдеться про дефіцит кадрів — ситуація постійно змінюється. Скажімо, до широкомасштабного вторгнення були труднощі з пошуком операторів БПЛА. Зараз ця ситуація вирівнюється, тому що вже й у нас з’явилися навчальні курси. Це і теоретична, і практична частини, ми надаємо відповідний сертифікат.

Але труднощі залишаються — зокрема, з інструкторами, які можуть навчати роботи з конкретними типами безпілотників. Тому що компаніям важливо не лише виготовити надійний та ефективний продукт, а й навчити його застосовувати. Тому фахівці, які знаються на польотах, безпілотних сценаріях і можуть проводити інструктажі, сильно цінуються.

Якщо говорити щодо виробничих позицій, то зберігається попит на операторів верстатів з числовим програмним керуванням. І навіть у цьому є особливості. Адже є серійне виробництво, а є робота над новими розробками. Там у людей має бути кваліфікація вищою для того, щоб робити нетипові зразки й тестувати їх.

Також відчутний брак інженерів зі зв’язку та телеметрії — їх загалом небагато на ринку. Саме ці фахівці відповідають за стабільне управління дроном і передачу відеосигналу до наземної станції. Вони забезпечують усе, що дозволяє бачити «картинку» в реальному часі.

Є труднощі і з підбором системних інженерів. Спеціалісти, які мають об’єднати всі компоненти в єдину робочу систему: від механіки, авіоніки, до зв’язку з наземною станцією. Це універсальні фахівці, які мають розуміти архітектуру безпілотної платформи не окремими частинами, а як цілісну систему. В цьому і складність, щоби спеціаліст розумів саме загалом, як це працює. Тобто не окремими вузлами, а як працює весь продукт.

Випробування безпілотної літальної системи. Фото: Skyeton
Випробування безпілотної літальної системи. Фото: Skyeton

Є труднощі з пошуком конструкторів-механіків, які працюють не над створенням окремих вузлів, а можуть розробити новітній продукт, новий літачок, а потім вже декомпозувати проєкт і передати його в роботу профільним конструкторам, які відповідають за певні його фрагменти, що безпосередньо пов’язані, скажімо, з посадкою БПЛА або зв’язком.

Відчувається дефіцит вузькопрофільних спеціалістів із досвідом роботи з композитними матеріалами. Адже саме завдяки їм корпуси дронів стають легшими й міцнішими.

І це не просто потрібно вирізати за шаблоном: це робота з урахуванням аеродинаміки, технологій склеювання, обробки корпусу літака, його вагових обмежень. Тобто таких спеціалістів небагато і вони високо цінуються.

Вкрай обмеженим є і коло фахівців у галузі технологій планування виробництва, коли стоїть завдання налагодження розподілу робочих процесів за різними напрямами. Це може бути й електроніка, і роботи з композитними матеріалами. Це досить складно через те, що багато профільних підприємств, що виготовляють БПЛА, переходять від умовного «гаражного» режиму до масштабування випуску повітряних платформ.

І тут потрібні люди, які можуть вибудувати процеси — від постачання всіх необхідних компонентів до запуска або підтримки серійного виробництва. Тому що в нас виробництво, що вже працює. І це має бути співробітник із вищою експертизою для того, щоб прийти, оцінити та, можливо, запропонувати нові технологічні рішення.

Тобто я говорю про людей, які мають продовжувати навчатися, отримувати інформацію з відкритих джерел, переймати досвід у колег.

Існує досить великий розрив між тим, як зараз функціонує мілтек із тим, що є в університетських базах

— От наступне моє запитання саме про освіту. Чи зверталися ви до профільних вишів та середніх навчальних закладів для залучення молодих фахівців-випускників? Адже в «нульові» і «десяті» роки процес профорієнтації серед тих же школярів мав ухил в гуманітарну сферу, і навіть профільні технічні навчальні заклади замість «фізиків» готували «ліриків», а ті самі інженерні факультети не були в пошані.

— Так, однозначно інженерів бракує, також із цим стикаємося. Ми намагаємось активно співпрацювати та вибудовувати зв’язки саме з технічними вишами, передусім авіаційного, інженерного напрямів. Але тут варто відверто зазначити, що поки це радше про потенціал, аніж про реальний канал поповнення кадрів.

Випробування безпілотної літальної системи. Фото: Skyeton
Випробування безпілотної літальної системи. Фото: Skyeton

Чому, власне, так? Тому що більшість випускників не мають практичної підготовки, що можна було б одразу використовувати у виробництві або розробці БПЛА. Навіть базові речі, як от робота з композитами, про які вже згадувала, це електроніка під навантаженням, тестування в польових умовах.

Багато що залишається для студентів все ж таки теорією, тому що програми, за якими вони навчаються, вони були створені раніше. Зараз ці програми змінюються. І ми також частково хочемо до цього долучатися. Але на це не завжди вистачає часу, ресурсу в наших спеціалістів. Тут потрібно змінювати програми навчання та одразу вести студентів під час отримання теорії й до практичного опанування профільних предметів.

Так, ми можемо говорити про дуальну освіту, у межах якої навчальна програма створюється разом зі спеціалістами, які вже працюють в галузі. Ми запрошуємо студентів на практику, розповідаємо їм про індустрію загалом, беремо участь у хакатонах.

Але потрібно розуміти, що в умовах війни ми не можемо собі дозволити навчання з нуля. Інколи ми долучаємо молодих спеціалістів із мінімальним досвідом або взагалі практично без нього з тим, щоби передавати їм більш рутинні задачі. Це допомагає розвантажити спеціалістів з більшим досвідом. Але, знову ж таки, це не завжди може спрацювати, тому що є, на жаль, брак часу профільних спеціалістів, яких небагато і є складність їх залучення.

І багато часу також тоді йде на те, щоби довчити людей без досвіду. При цьому страждають терміни розробок. Тому так, долучатися до підготовки студентів вельми необхідно і ми це робимо. Ми однозначно бачимо перспективу в співпраці з університетами, у створенні спільних курсів.

Було б не добре на перспективу фінансувати роботу профільних лабораторій, але це також досить затратний процес. Ми вивчаємо це питання Це насправді шлях у майбутнє.

Ми періодично буваємо у наших вишах і дещо знайомі з матеріальною базою, на якій готують майбутніх спеціалістів. І там насправді досить обмежені технічні ресурси, якими можуть користуватися студенти для отримання знань і практичних навичок. І коли вони потрапляють на реальне виробництво, то дійсно усвідомлюють, що там зовсім інший рівень — такого вони ще не бачили. Саме тому й існує досить великий розрив між тим, як зараз функціонує мілтек із тим, що є в університетських базах. Саме в цьому і полягає складність.

«До нас приходили хлопці з протезами»

— Чи працюють у вас ветерани? Адже тисячі українців зазнали важких поранень на фронті та демобілізувалися. Це патріотичні люди, багато з яких пішли на війну добровольцями. Звісно ж, вони дуже цінують можливість продовжити бути корисними для армії, але вже в тилу. Утім, чимало роботодавців не горять бажанням брати на роботу ветеранів.

— Ми залучаємо ветеранів російсько-української війни на наше підприємство. Не можна сказати, що їх у нас багато, але профільних обмежень для цієї категорії в нас не існує. Та існують певні особливості.

Ми брали участь в «Арсеналі талантів» — там теж до нас зверталися ветерани, ми розглядали їхні пропозиції з працевлаштування. Спілкувалися з ними щодо залучення на посаду операторів БПЛА. Але вони отримали цікавіші пропозиції, ніж те, що було від нас. Тому що в нас є градація: є технік, оператор, інструктор. Ми їм пропонували посаду оператора, тому що інші позиції були укомплектовані. Своєю чергою вони отримували пропозицію стати інструкторами та приймали офер іншої компанії щодо співпраці.

Випробування безпілотної літальної системи. Фото: Skyeton
Випробування безпілотної літальної системи. Фото: Skyeton

Були випадки, коли до нас приходили хлопці з протезами. Це нас не зупиняє, враховуємо всі аспекти. Але якщо це стосується виробничих позицій, тут може бути складніше: мають бути спеціально облаштовані робочі місця. Це спеціалізоване додаткове обладнання, нюанси, що потрібно врахувати. Із цим трішки складніше. Там, де ми можемо це зробити, ми це робимо.

— Людині пенсійного або навіть передпенсійного віку, такій, що має не лише профільну технічну освіту, але й чималий досвід роботи, знайти роботу дуже важко. Чи залучаєте таких людей?

— Дійсно, досвід — не віком вимірюється. І ми під час працевлаштування ми більше звертаємо увагу саме на досвід, на навички. Одному з наших слюсарів, який показує найвищі результати за обсягами виконаної роботи, і при цьому в нього найменше якихось доопрацювань — за 60 років.

І вік не є перепоною для того, щоби він працював. Він дійсно показує результати навіть кращі, ніж деякі молодші співробітники. Тут ми передусім звертаємо увагу на досвід і гнучкість. Людина має бути готова вчитися, ставити запитання, зокрема й до молодших колег.

Тобто тут інколи ми стикаємося з тим, що люди більш дорослого віку можуть бути менш гнучкими. Ми відверто проговорюємо, з чим потрібно буде стикнутися, що за завдання стоятимуть. І наголошуємо на важливості бути готовими сприймати нову інформацію.

«Ми бронюємо 100% наших співробітників»

— Ще одне, скажімо так, не болюче, здебільшого проблемне кадрове питання, але дещо з іншого напряму. Мобілізаційний фактор: чи знаходите ви порозуміння з підрозділами ТЦК і СП щодо бронювання ваших співробітників?

— Так, нам вдається порозумітися: ми бронюємо 100% наших співробітників. Відкрито співпрацюємо з ТЦК та СП, надаємо обґрунтовані списки, підтверджуємо участь у військових проєктах і деталізуємо навантаження фахівців.

Ми чітко пояснюємо, що частина наших фахівців — це критичні позиції, без яких неможливо підтримувати виробництво і розвиток безпілотних систем. Відповідно, є і розуміння з боку ТЦК, хоча сам процес також потребує додаткових зусиль і часу. Але бачимо, що на рівні окремих підрозділів є розуміння важливості технологічного тилу.

Загалом, якщо говорити щодо бронювання фахівців у мілтеку, тут також має бути частина системного підходу держави до збереження оборонного потенціалу, тобто не лише на фронті, а й у тилу.

Ми чітко розуміємо, що всі несуть свою відповідальність, і для нас бронювання — це не спосіб ухилитись від служби у лавах ЗСУ, а саме механізм збереження критичних компетенцій. Кожен інженер, який працює над оборонними проєктами, фактично виконує бойове завдання. Просто на своєму фронті — допомагаючи тим, хто на передовій, діяти ефективніше, надійніше й безпечніше.

Ми переконані, що має бути системний, прозорий підхід до бронювання в галузях, які дійсно забезпечують обороноздатність. Інакше країна може втратити не лише людей, а й критичні технології.

Джерело: Інформаційне агентство АрміяInform
2025-05-21 06:56:00

Магазин автозапчастин AvtoBot м.Ніжин