Україна і світ

Інфраструктура на колесах: в Україні створили мобільну екосистему для F-16

Літаки F-16 — найскладніша західна техніка, що застосовується в російсько-українській війні.

Майже у всьому світі для обслуговування цих літаків та авіаційного озброєння використовують лише стаціонарні рішення. Проте на українські аеродроми полює ворог.

Саме тому Благодійний фонд «Повернись живим» разом з «Офісом 61» та за підтримки державної компанії «Укрнафта» розробили, придбали та передали Повітряним силам ЗСУ за запитом Міністерства оборони України перші мобільні комплекси для обслуговування F-16. Це два технічні хаби для літаків та авіаційного озброєння і один комплекс планування місій.

— Цей проєкт для Фонду став першим, спрямованим на роботу з F-16. Тут ми вирішуємо дві задачі: перша — рухомий командний пункт планування місій; друга — підготовка до застосування авіаційного озброєння. Літаки, які отримала Україна, з’явилися й існували в замкнутій екосистемі. Їх застосовували не так, як застосовуємо ми. У нас вони працюють в умовах повномасштабної війни — з постійними вильотами й безперервним полюванням росіян за бортами. Тож це унікальне технічне рішення спирається на реальні потреби у реальній війні. Ми будемо далі супроводжувати цей трек і за потреби адаптувати напрацювання до інших літаків, які отримуватиме Україна— говорить директор Фонду «Повернись живим» Тарас Чмут.

Комплекс планування місій — це пункт управління для здійснення передпольотного брифінгу та супроводу літаків у ближній зоні. До нього входить модуль з робочими місцями для п’яти-семи операторів, а також житловий модуль з усім необхідним для якісного відпочинку військових — включно з душем, кухонною зоною та місцем для сну.

Комплекси формують повноцінну екосистему, яка дозволяє обслуговувати літаки як на основних, так і оперативних аеродромах.

— Комплекс планування місій — це нове в Повітряних Силах. Фахівці займаються безпосередньо плануванням місій для пілота. Потреба у такому комплексі виникла через розгалужену систему базування літаків та брак фахівців. За 30 років незалежності не було можливості реалізації таких задач. Ми взяли за основу досвід Данії, де такий комплекс використовувався в мирних умовах, і реалізували з певними доповненнями, що враховують наші реалії. Реалізація цього проєкту значно підвищує спроможності Повітряних сил нищити ворога, — розповідає представник «Офісу 61».

Комплекс з обслуговування включає майстерню для підготовки та перевірки авіаційного озброєння, два фургони для транспортування та підвіски боєприпасів до літака та один пікап для переміщень команди, повсякденної діяльності, логістиці майна і так далі.

Раніше лише для підвіски одного боєприпасу було потрібно від 10 до 12 людей. Нова екосистема дозволяє залучати трьох і при цьому пришвидшує процес вдвічі.

— Щоб підняти бойовий літак у повітря не достатньо лише літака та пального. Потрібна інфраструктура. Цю інфраструктуру можуть забезпечити два транспортні засоби, повністю пророблені, опрацьовані й збудовані «з нуля» нашими фахівцями. Це автомобіль підвіски й автомобіль майстерні. Ці два автомобілі можуть замінити багато процесів, які в інших країнах проводяться дуже складно. Вони цю структуру і ці алгоритми будували десятиліттями. У нас немає можливості робити все настільки розважливо, тож ми розібрали всі ці процеси на складові та об’єднали їх у два транспортні засоби, щоб мати мобільність і забезпечити певну безпеку і швидкість для екіпажів, які обслуговують F-16, — пояснює консультант Фонду «Повернись живим» Дмитро Лаврик.

— В умовах обмеженого часу на повноцінне розгортання інфраструктури під F-16, найраціональніше рішення — інвестувати у мобільну екосистему. Вона дає змогу використовувати на максимум спроможності найскладнішої західної техніки вже зараз, під час сучасної війни, де ефективність і швидкість впливають на її хід, — каже Тарас Чмут.

Джерело: Інформаційне агентство АрміяInform

Магазин автозапчастин AvtoBot м.Ніжин