Фата-моргана втілена в реальність: як літаки «Міраж» набули ядерного статусу та підкорювали іноземні ринки озброєння

Протягом більш ніж пів століття проєкт знаменитого французького бойового літака «Міраж» постійно розвивався і набував нових рис. Про те, як літак увійшов до так званого клубу ядерної тріади своєї країни та чому йому віддавали перевагу керівники армії з десятка держав на трьох континентах — у продовженні розмови репортера АрміяInform із відомим дослідником історії авіації, доктором історичних наук, професором кафедри гуманітарних наук Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного Андрієм Харуком.
Протягом більш ніж пів століття проєкт знаменитого французького бойового літака «Міраж» постійно розвивався і набував нових рис. Про те, як літак увійшов до так званого клубу ядерної тріади своєї країни та чому йому віддавали перевагу керівники армії з десятка держав на трьох континентах — у продовженні розмови репортера АрміяInform із відомим дослідником історії авіації, доктором історичних наук, професором кафедри гуманітарних наук Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного Андрієм Харуком.
Із першою частиною інтерв’ю можна ознайомитися за посиланням.
— Андрію Івановичу, звісно, Французька Республіка не може «потягатися» за обсягами ядерних боєзарядів із такими «важковаговиками» країн-атомників, як Сполучені Штати, рф чи той же Китай. Однак таки має цю зброю стримування. Як саме «Міражі», які ми обговорюємо, долучилися до схеми ядерної тріади Франції?
— Зазначу, що одночасно з випробуваннями винищувача «Міраж 2000С» велось створення літака-носія ядерної зброї «Міраж 2000N», який мав замінити у цьому амплуа машини «Міраж ІІІЕ». Його розробка розпочалась у 1978-му, а перший із двох прототипів розпочав випробування 3 лютого 1983 року.

— І в чому полягала його відмінність від обговорених нами раніше членів родини літаків-«примар»?
— «Міраж 2000N» є двомісним літаком. Його силова установка (ТРДДФ М53-Р2) відповідає варіанту «Міраж 2000С», а ось прицільно-навігаційний комплекс — цілком інший. Основу його становить РЛС «Антилопа 5». Цей радар оптимізований для роботи в режимі «повітря — поверхня» і дозволяє здійснювати політ у режимі огинання рельєфу місцевості.
Комплекс РЕБ складається зі станції попередження про радіолокаційне опромінення «Сервал», станції активних завад «Хамелеон» і пристрою для відстрілювання хибних цілей «Еклер» (на перших машинах) або «Спіраль» (на більшості літаків). Обладнання кабіни пристосоване для польотів із застосуванням окулярів нічного бачення.
У 1986–1988 рр. ВПС Франції отримали 31 літак «Міраж 2000N» серії К1. Ці машини можуть застосовувати лише один вид ударного озброєння — ядерні надзвукові крилаті ракети ASMP. Літак несе одну таку ракету, яка підвішується під фюзеляжем.
Під крилом, як правило, підвішені два додаткові паливні баки (для «Міража 2000N» спеціально створили такі баки підвищеної місткості — 2000 л) та дві КР «повітря — повітря» «Мажик» для самооборони. У 1988–1993 рр. ВПС отримали 44 літаки серії К2, які, крім ракет ASMP, можуть застосовувати неядерне некероване озброєння класу «повітря — поверхня».
У 1990-х рр. літаки «Міраж 2000N» отримали станції попередження про ракетний обстріл «Самір» та нові КР «повітря — повітря» MICA IR. У 2010 році на озброєння цих машин надійшли удосконалені крилаті ракети КР ASMP-А. Також «Міраж 2000N» отримали можливість підвіски розвідувального контейнера RECO-NG (створеного для літаків «Рафаль»).
— А які завдання в подальшому стояли перед розробниками «Міражів» з фірми Dassault Aviation?
— У 1988 році почалась розробка модифікованого винищувача-бомбардувальника «Міраж 2000D», призначеного для завдавання ударів по наземних цілях з використанням неядерної зброї. Літак мав доповнити винищувачі-бомбардувальники «Ягуар», малопридатні для дій вночі та за умов обмеженої видимості.

Прототип, переобладнаний з одного із прототипів «Міраж 2000N», вперше піднявся в повітря 13 лютого 1993 року. У стройові частини перші «Міражі 2000D» надійшли у квітні 1995-го, а постачання всіх 86 таких літаків, замовлених ВПС Франції, завершилось у 2001 році.
— Якщо можна, пане професоре, деталізуйте особливості цієї моделі.
— «Міраж 2000D» обладнаний РЛС «Антилопа 5-3D», яка відрізняється від радару, встановленого на літаках «Міраж 2000N», наявністю режиму картографування місцевості. Аналогові прилади в кабіні частково замінені багатофункційними індикаторами, а інерційна навігаційна система доповнена приймачем супутникової навігації GPS.
Під правим повітрозабірником встановлений додатковий пілон, призначений для підвіски лазерного цілевказувача «Атліс II» або оптико-електронного прицільного контейнера PDLCT (або ж його модифікації PDLCTS, яка має кращу роздільну здатність) з телевізійним та інфрачервоним каналами. Літак отримав удосконалений комплекс РЕБ ICMS Mk2.
Перші шість машин «Міражів 2000D» (серія R1N1L) були поставлені у варіанті з обмеженими можливостями ПНК — вони могли використовувати лише КР «повітря — поверхня» AS.30L і «повітря — повітря» «Мажик 2». Літаки серії R1N (18) могли переносити лише некероване озброєння, а серії R1 — повністю відповідали тактико-технічним вимогам.
Останні 18 літаків, виготовлених у 2000–2001 рр., відповідали стандарту R2 — вони отримали доопрацьований комплекс РЕБ RSA NG і могли застосовувати тактичні крилаті ракети «Апаш» та КАБ з лазерним наведенням GBU-12, GBU-16 I GBU-24. З 2011 року літаки «Міраж 2000D» отримали нові прицільні контейнери «Дамоклес». Також їх пристосували до підвіски контейнерів РТР ASTAC.

— А яке озброєння можуть нести ці винищувачі?
— Літаки «Міраж 2000D» можуть застосовувати практично увесь спектр неядерної зброї класу «повітря — поверхня», що перебуває на озброєння ВПС Франції: КР AS.30L і КАБ з лазерним наведенням, ПРР «Армат», тактичні крилаті ракети «Апаш» і SCALP EG, а також звичайні бомби і бомбові касети, некеровані ракети.
З 2019 року літаки «Міраж 2000D» проходять чергову модернізацію — вони отримують нові БЦОМ, засоби передачі даних, удосконалені радари, прицільні контейнери «Таліос». Асортимент озброєння розширюється за рахунок КР «повітря — повітря» MICA IR, КАБ родин AASM i HAMMER, підвісні контейнери СС422 з 30-мм гарматою DEFA 550F.
— Звісно, що «Міражі» у варіанті «D» мали орієнтацію і на потенційних іноземних покупців. Як там склалися справи з поставками?
— Прямо скажу: невдало. У середині 1990-х рр. велась розробка експортного варіанту літака «Міраж 2000D», який отримав позначення «Міраж 2000S». Та через відсутність інтересу з боку потенційних замовників цю програму закрили.
— І це були єдині проблеми, з якими тоді зіткнулися французькі авіабудівники?
— Наприкінці 1980-х рр. стало помітним відставання бойових можливостей літаків «Міраж 2000» у винищувальному варіанті від найновіших модифікацій американського винищувача F-16. Задля подолання цього відставання французькі конструктори створили винищувач «Міраж 2000-5». Його планер і силова установка повністю відповідають «Міражеві 2000С», а ось БРЕО зазнало кардинального оновлення.

Літак отримав нову РЛС RDY, здатну забезпечити застосування КР MICA EМ з активною РЛ ГСН (радар може супроводжувати 24 цілі і наводити ракети одночасно на чотири з них). Також встановлено потужнішу БЦОМ і комплекс РЕБ РЭБ ICMS Mk2. Повністю оновлені засоби відображення інформації в кабіні — замість аналогових приладів встановлені три багатофункційні індикатори та ширококутний індикатор на тлі лобового скла.
Літак отримав можливість підвіски 2000-л ППБ, розроблених для варіанту «Міраж 2000N». Типовий варіант озброєння винищувача «Міраж 2000-5» передбачає підвіску шести КР «повітря — повітря»: чотирьох MICA ЕМ і двох MICA IR.
— Загроза відставання від американців таки посприяла прогресу в Dassault Aviation.
— Перший прототип літака «Міраж 2000-5», переобладнаний з прототипу «Міража 2000В», вийшов на випробування 24 жовтня 1990-го. А 27 квітня наступного року почались випробування другого прототипу, переобладнаного з прототипу одномісного літака «Міраж 2000С».
ВПС Франції не замовляли нові літаки цієї модифікації, але 37 винищувачів «Міраж 2000С» пройшли відповідну модернізацію. Літаки, позначені «Міраж 2000-5F», отримали РЛС RDY, але комплекс РЕБ лишався старим. Модернізації були піддані літаки останніх серій, а зняті з них РЛС RDI переставили на «Міражі 2000С» ранніх випусків — замість радарів RDM.
— А хоч цього разу на оновлені «Міражі» іноземці звернули увагу?
— Першим покупцем «Міражів 2000-5» стала Республіка Китай (Тайвань), яка у 1992 р. замовила 48 одномісних машин «Міраж 2000-5EI» і 12 двомісних «Міраж 2000-5DI». Замовлення виконали впродовж 1997–1999 рр. Тайванські літаки додатково отримали можливість застосування станцій РТР ASTAC, які розміщуються в підвісних контейнерах.

Разом з винищувачами були придбані КР «повітря — повітря» МІСА і «Мажик 2», а для двомісних літаків — підвісні контейнери з 30-мм гарматами DEFA 554. Усі тайванські «Міражі» надійшли на озброєння трьох ескадрилій (41, 42, 48-ї) 2-го винищувального авіакрила (авіабаза Сінчу).
Жодні спроби модернізувати тайванські «Міражі 2000-5» успіху не зазнали через брак дозволу французької влади або надмірні кошти. Командування ВПС Республіки Китай планує експлуатувати ці винищувачі до вичерпання ресурсу. Станом на початок 2023-го у строю залишалось 54 літаки: 45 «Міраж 2000-5EI» і 9 «Міраж 2000-5DI».
У 1994 році дев’ять одномісних літаків «Міраж 2000-5EDA» і три двомісні «Міраж 2000-5DDA» замовив Катар. Ці машини були поставлені на рубежі 1997–1998 рр. і надійшли на озброєння 7-ї АЕ (авіабаза Доха).
У 2011 році шість катарських літаків брали участь в операції в Лівії, а з 2014-го літаки цього типу залучалися до операцій проти угруповання «Ісламська держава» в Сирії та Іраку. Станом на початок 2023 року всі катарські «Міражі 2000-5» виведені з бойового складу і виставлені на продаж. Серед ймовірних покупців цих літаків фігурує Індонезія.

— А які ще додаткові вимоги ставили імпортери до французьких літаків?
— «Міраж 2000-5», хоча й суттєво переважав за бойовими можливостями свого попередника, все ж був оптимізований для вирішення завдань повітряного бою. Зарубіжним же покупцям потрібен був багатоцільовий літак, спроможний також ефективно виконувати ударні функції. З цією метою створили модифікацію «Міраж 2000-5 Мк2».
Вона обладнана РЛС RDY-2, яка має розширені можливості роботи в режимі «повітря — поверхня» (зокрема, може працювати в режимі селекції рухомих цілей). Крім того, літак отримав модульну БЦОМ MDPU, створену для літака «Рафаль», нову інерційно-супутникову навігаційну систему та комплекс РЕБ ICMS Мк 3.
Всупереч очікуванням, попит на цей варіант «Міража» виявився незначним. Зокрема, Греція замовила у 2000 році 25 таких літаків, причому лише 15 з них були новими, а ще десять — переобладнаними з винищувачів «Міраж 2000EG». Саме грецький «Міраж 2000-5 Мк2», виготовлений у 2007 році, став останнім, 601-м літаком родини «Міраж 2000». Разом з літаками Греція придбала КР «повітря — повітря» МІСА (в обох варіантах) та крилаті ракети SCALP.

— А як грецькі «Міражі» показали себе під час практичного застосування?
— Грецькі «Міражі 2000» активно брали участь у протистоянні з літаками ВПС Туреччини над спірними островами й акваторіями. Зокрема, 8 жовтня 1996 року турецький F-16D впав у воду після перехоплення його двома «Міражами». За твердженням грецької сторони, причиною було загоряння літака в повітрі, турецькі ж військові стверджували, що F-16D був збитий ракетою «Мажик 2».
А 12 квітня 2018-го у дзеркальній ситуації — перехоплення пари «Міражів 2000-5 Мк2» парою турецьких F-16 — у воду впав вже грецький винищувач.
Станом на 2020-й усі грецькі «Міражі 2000» були зосереджені у 115-му крилі на авіабазі Танагра: у 331-й АЕ служило 24 машини «Міраж 2000-5Мк2», а в 332-й — 16 винищувачів «Міраж 2000EGМ» і два навчально-бойові літаки «Міраж 2000ВGМ». Упродовж 2021–2022 рр. 331-шу АЕ переозброїли «Рафалями», і в строю ВПС Греції лишилось тільки 24 «Міражі 2000-5Мк2»
— Наскільки відомо з експортної історії «Міражів», зацікавленість ними проявляли і шейхи з Еміратів. Як були реалізовані їхні забаганки?
— Для ОАЕ створили ще досконаліший варіант — «Міраж 2000-9». Він отримав посилені вузли зовнішньої підвіски, завдяки чому максимальна маса бойового навантаження зросла з 6300 до 7000 кг. Встановлено нову систему РЕБ IMEWS, а також підвісну прицільно-навігаційну систему, яку становлять два контейнери: прицільний «Шехаб» і навігаційний «Нахар».

Склад озброєння розширений за рахунок модульних КАБ PGM500 і PGM2000 та крилатих ракет «Блек Шаїн» (варіант ракети «Сторм Шедоу»). ВПС ОАЕ 1998 року замовили 32 такі літаки, 20 одномісних «Міраж 2000-9EAD» і 12 двомісних «Міраж 2000-9DAD» (виготовлені упродовж 2000-2004 рр.). Крім того, до цього стандарту були модернізовані 30 раніше поставлених в ОАЕ «Міражів 2000».
Шість еміратських «Міражів 2000-9» у 2011 року брали участь в операції в Лівії. З 2014-го такі літаки завдавали ударів по позиціях ісламістів у Сирії, а з 2015 року — діють в Ємені. Літаками «Міраж 2000» у ВПС ОАЕ укомплектовані три ескадрильї — 71-ша і 76-та на авіабазі Аль-Зафра і 86-та в Аль-Сафрані. Станом на початок 2023-го у строю залишалось 59 літаків — 44 одномісні і 15 двомісних.
— А чим відзначилися під час бойового застосування «Міражі», що стояли на озброєнні ВПС Франції?
— Французькі «Міражі 2000» дебютували в бою під час операції «Буря в пустелі» у 1991 році. Тоді винищувачі «Міраж 2000С» супроводжували ударні літаки та патрулювали повітряний простір. У 1990-х рр. вони, а також ударні машини «Міраж 2000D» активно діяли в небі колишньої об’єднаної Югославії. Один з «Міражів» у 1995-му був збитий зенітною ракетою над Боснією.
З 2001 року «Міражі 2000D» брали участь в операції НАТО в Афганістані. У 2002–2004 рр. кілька таких літаків базувалось в аеропорту Манас у Киргизстані, у 2004-2007 рр. — у Душанбе (Таджикистан), а з 2007-го — безпосередньо в Афганістані (на авіабазі Кандагар).

У 2011 році до операції «Харматтан» у Лівії залучались як ударні літаки «Міраж 2000D/N», так і винищувачі «Міраж 2000-5F». Три «Міражі 2000D» у 2013 році брали участь в операції «Сервал» у Малі, а з 2014-го літаки цього типу завдавали ударів по позиціях угруповання «Ісламська держава» в Сирії та Іраку (загони ударних машин «Міраж 2000D/N» чисельністю три-шість літаків на ротаційній основі базувалися в Йорданії).
— А скільки таких машин офіційний Париж замовив для власних військово-повітряних сил?
— Загалом ВПС Франції отримали 314 літаків «Міраж 2000» різних модифікацій, з них станом на середину 2016 року залишалось у строю 145 машин: 15 «Міраж 2000С», сім «Міраж 2000В», 29 «Міраж 2000-5F», 23 «Міраж 2000N» (щодо цієї модифікації цифра є орієнтовною — французький уряд офіційно не оголошує чисельності літаків-носіїв ядерної зброї) і 71 «Міраж 2000D». Літаки «Міраж 2000N» були виведені з бойового складу в червні 2018-му, а «Міраж 2000С» — у червні 2022 року.
Станом на початок 2023-го у строю лишалось 99 «Міражів 2000»: сім «Міраж 2000В», 27 «Міраж 2000-5F» і 65 «Міраж 2000D». Винищувачами «Міраж 2000-5F» озброєна ескадрилья ЕС 1/2 (авіабаза Люксей). Літаками «Міраж 2000D» укомплектовані ескадрильї ЕС 1/3, ЕС 2/3 і ЕС 3/3 (авіабаза Нансі).
Ескадрилья ЕС 3/2 експлуатує і літаки «Міраж 2000В», виконуючи функції навчально-бойової машини. Нарешті, в Джібуті розміщена ескадрилья ЕС 3/11 змішаного складу — у ній служать винищувачі «Міраж 2000-5F» і ударні літаки «Міраж 2000D».
— І що, виведені з бойових порядків літаки відправляли на звалище?
— Скорочення парку «Міражів 2000» французьких ВПС створило передумови для виходу цих літаків на вторинний ринок. Однак досі була реалізована лише одна така угода: 12 машин (десять «Міраж 2000С» і два «Міраж 2000В») орендували ВПС Бразилії. Літаки надійшли трьома партіями по чотири машини у 2006, 2007-му і 2008 році У 2013-му, після закінчення терміну оренди, винищувачі були повернуті Франції.
6 лютого 2025 року було офіційно оголошено про прибуття перших літаків «Міраж 2000-5F» до України. Уряд Франції планує передати нашій країні від 12 до 20 таких машин.

Свої літаки «Міраж 2000-9» збираються списати ОАЕ. Ймовірно, їх передадуть (продадуть) Марокко і Єгипту (по 30 машин).
Джерело: Інформаційне агентство АрміяInform
2025-03-07 07:07:00