Україна і світ

«Цифровий захисник» для Франції: американська компанія збудує нові літаки для ВМС країни Галльських півнів

Як наголошено у тексті офіційного релізу, оприлюдненого керівництвом компанії з цього приводу, авіабудівники зі Сполучених Штатів уклали контракт на виробництво для французьких збройних сил трьох літаків E-2D Advanced Hawkeyes, постачання першого з яких очікується у 2027 році, повідомляє АрміяInform.

В Grumman принагідно повідомили, що літаки E-2D «Едванст Хокай» замінять борти E-2C Hawkeye 2000 французького флоту, які прослужили понад 25 років.

«Наше партнерство з Францією триває понад 25 років. Ми пишаємося тим, що підтримали ВМС Франції з Hawkeye 2000, і ми з нетерпінням чекаємо стрибка в поколіннях літаків з E-2D Advanced Hawkeye», — наголосив віцепрезидент Northrop Grumman Дженіс Зілч.

З моменту введення в експлуатацію французького флоту в 1998 E-2C Hawkeye 2000 був найважливішим компонентом системи французької протиповітряної оборони, підтримуючи ударну групу авіаносця «Шарль де Голль».

Новий літак АВАКС (Airborne Warning And Control System) має можливість дозаправки в повітрі, що істотно підвищує його експлуатаційну гнучкість.

Зараз Франція залишається єдиною, крім США, країною, яка експлуатує ці літаки з авіаносця.

Візуалізація французького літака E-2D. Зображення: Northrop Grumman

Якщо згадати історію створення цього літака, то на початку 2007 року фірма «Нортроп Грумман» продемонструвала на своєму підприємстві в Сент-Огастін (штат Флорида) перший борт радіолокаційного далекого спостереження (РЛДС) Е −2D «Едванст Хокай». Його перший політ відбувся 3 серпня того ж року.

Літак E-2D оснащений РЛС AN/APY-9 з електронним скануванням фірми «Локхід Мартін», яка забезпечує розширення можливостей пошуку та бойового застосування як бортова система управління бойовими діями.

Радар APY-9 має активну фазовану решітку з електронним скануванням. Новий радар зможе виявляти літаки, що оснащені технологіями малої помітності («Стелз»), такі як російський Су-57 і китайський Chengdu J-20.

За концепцією ВМС NIFC-CA літак E-2D може направляти ракетне озброєння флоту (такі, як ракети AIM-120 AMRAAM і ракети SM-6, про які у своїх матеріалах розповідала наша редакція) на цілі за межами дальності виявлення або можливостей пускової платформи.

Літак АВАКС E-2D Advanced Hawkeye ВМС США. Фото: Northrop Grumman
Літак АВАКС E-2D Advanced Hawkeye ВМС США. Фото: Northrop Grumman

Продемонстрований 2007 року експериментальний літак став першим із двох, які мали бути побудовані на етапі розробки та демонстрації системи (SDD) вартістю $2 млрд програми літака Е-2D (контракт з ВМС США на проведення робіт на етапі SDD було укладено у 2001 р.). ВМС США заявили, що планують виготовлення 75 таких літаків протягом двох десятиліть.

На відміну від попередніх варіантів, новий літак «Едванст Хокай» може координувати удари з повітря по повітряних, наземних та морських надводних цілях. Як стверджують у «Нортроп Грумман» «літак Е-2D дозволить збройним силам брати великий обсяг інформації від різних джерел та синтезувати ці дані для активної розвідки».

Поряд з тим, що зовнішній вигляд нового літака має схожість із повітряними розвідниками Е-2С, системи та можливості, представлені на літаку E-2D, повністю удосконалені. Грибоподібний обтічник антени РЛС літака, що обертається, розроблений фірмою «L-3 Коммьюнікейшнз», володіє можливістю безперервного сканування з полем зору 360°, поряд з ґратованою антеною з електронним скануванням. Система дозволяє операторам зосереджувати РЛС на вибраних ділянках, що становлять інтерес.

Літак АВАКС E-2D Advanced Hawkeye ВМС США сідає на палубу американського авіаносця. Фото: Northrop Grumman
Літак АВАКС E-2D Advanced Hawkeye ВМС США сідає на палубу американського авіаносця. Фото: Northrop Grumman

Оператори літака Е-2D, як стверджує фірма «Нортроп Грумман», також мають нові робочі станції РЛС, можливості супутникового зв’язку та інші засоби, щоб забезпечити свої підрозділи розширеною поінформованістю про обстановку.

Ще однією новою особливістю є сучасна кабіна екіпажу зі збільшеною площею скління та комп’ютеризованими графічними дисплеями, які замінили індикатори та бортове радіоелектронне обладнання попереднього покоління. Одна з переваг полягає в тому, що льотчики можуть також виступати як оператори систем зброї.

У листопаді 2007 року в США завершилися льотні випробування літака E-2D. Машина провела у повітрі близько 600 годин. Половина їх була присвячена перевірці працездатності радіолокаційних систем. І під час тестів суттєвих недоліків у системах літака виявлено не було.

Літак ДРЛО E-2D Advanced Hawkeye оснащений турбогвинтовими двигунами Allison T56 (потужністю понад 4 тис. к.с.) і радарним куполом, що обертається, діаметром 7,3 метра, який встановлений над його фюзеляжем і крилами.

Літаки АВАКС E-2D Advanced Hawkeye ВМС США. Фото: Northrop Grumman
Літаки АВАКС E-2D Advanced Hawkeye ВМС США. Фото: Northrop Grumman

Охоплюючи понад шістдесят років історії, сімейство E-2 виконувало функції раннього попередження та контролю в повітрі в кількох країнах світу. Оснащений передовим радаром і передовими системами бойового управління, E-2D Advanced Hawkeye вважається світовим еталоном для палубних літаків раннього попередження.

Завдяки активній виробничій лінії та досвіду своєчасних поставок E-2D гарантує операторам випередження загроз, що швидко розвиваються.

Основіні льотно-технічні характеристики літака E-2D Advanced Hawkeye. Інфоргафіка Сергія Поліщука/АрміяInform
Основіні льотно-технічні характеристики літака E-2D Advanced Hawkeye. Інфоргафіка Сергія Поліщука/АрміяInform

Взявши на озброєння E-2D Advanced Hawkeye, ВМС Франції підтверджують свою прихильність залишатися на передньому краї морських операцій, використовуючи найсучасніші технології та давні партнерства для захисту своїх національних інтересів і ефективного внеску в міжнародну безпеку.

Літак АВАКС E-2D Advanced Hawkeye. Відео: Northrop Grumman

 

Джерело: Інформаційне агентство АрміяInform
2025-01-25 06:26:00