«Цифровий захисник» для Франції: американська компанія збудує нові літаки для ВМС країни Галльських півнів

Як наголошено у тексті офіційного релізу, оприлюдненого керівництвом компанії з цього приводу, авіабудівники зі Сполучених Штатів уклали контракт на виробництво для французьких збройних сил трьох літаків E-2D Advanced Hawkeyes, постачання першого з яких очікується у 2027 році, повідомляє АрміяInform.
В Grumman принагідно повідомили, що літаки E-2D «Едванст Хокай» замінять борти E-2C Hawkeye 2000 французького флоту, які прослужили понад 25 років.
«Наше партнерство з Францією триває понад 25 років. Ми пишаємося тим, що підтримали ВМС Франції з Hawkeye 2000, і ми з нетерпінням чекаємо стрибка в поколіннях літаків з E-2D Advanced Hawkeye», — наголосив віцепрезидент Northrop Grumman Дженіс Зілч.
З моменту введення в експлуатацію французького флоту в 1998 E-2C Hawkeye 2000 був найважливішим компонентом системи французької протиповітряної оборони, підтримуючи ударну групу авіаносця «Шарль де Голль».
Новий літак АВАКС (Airborne Warning And Control System) має можливість дозаправки в повітрі, що істотно підвищує його експлуатаційну гнучкість.
Зараз Франція залишається єдиною, крім США, країною, яка експлуатує ці літаки з авіаносця.
Якщо згадати історію створення цього літака, то на початку 2007 року фірма «Нортроп Грумман» продемонструвала на своєму підприємстві в Сент-Огастін (штат Флорида) перший борт радіолокаційного далекого спостереження (РЛДС) Е −2D «Едванст Хокай». Його перший політ відбувся 3 серпня того ж року.
Літак E-2D оснащений РЛС AN/APY-9 з електронним скануванням фірми «Локхід Мартін», яка забезпечує розширення можливостей пошуку та бойового застосування як бортова система управління бойовими діями.
Радар APY-9 має активну фазовану решітку з електронним скануванням. Новий радар зможе виявляти літаки, що оснащені технологіями малої помітності («Стелз»), такі як російський Су-57 і китайський Chengdu J-20.
За концепцією ВМС NIFC-CA літак E-2D може направляти ракетне озброєння флоту (такі, як ракети AIM-120 AMRAAM і ракети SM-6, про які у своїх матеріалах розповідала наша редакція) на цілі за межами дальності виявлення або можливостей пускової платформи.

Продемонстрований 2007 року експериментальний літак став першим із двох, які мали бути побудовані на етапі розробки та демонстрації системи (SDD) вартістю $2 млрд програми літака Е-2D (контракт з ВМС США на проведення робіт на етапі SDD було укладено у 2001 р.). ВМС США заявили, що планують виготовлення 75 таких літаків протягом двох десятиліть.
На відміну від попередніх варіантів, новий літак «Едванст Хокай» може координувати удари з повітря по повітряних, наземних та морських надводних цілях. Як стверджують у «Нортроп Грумман» «літак Е-2D дозволить збройним силам брати великий обсяг інформації від різних джерел та синтезувати ці дані для активної розвідки».
Поряд з тим, що зовнішній вигляд нового літака має схожість із повітряними розвідниками Е-2С, системи та можливості, представлені на літаку E-2D, повністю удосконалені. Грибоподібний обтічник антени РЛС літака, що обертається, розроблений фірмою «L-3 Коммьюнікейшнз», володіє можливістю безперервного сканування з полем зору 360°, поряд з ґратованою антеною з електронним скануванням. Система дозволяє операторам зосереджувати РЛС на вибраних ділянках, що становлять інтерес.

Оператори літака Е-2D, як стверджує фірма «Нортроп Грумман», також мають нові робочі станції РЛС, можливості супутникового зв’язку та інші засоби, щоб забезпечити свої підрозділи розширеною поінформованістю про обстановку.
Ще однією новою особливістю є сучасна кабіна екіпажу зі збільшеною площею скління та комп’ютеризованими графічними дисплеями, які замінили індикатори та бортове радіоелектронне обладнання попереднього покоління. Одна з переваг полягає в тому, що льотчики можуть також виступати як оператори систем зброї.
У листопаді 2007 року в США завершилися льотні випробування літака E-2D. Машина провела у повітрі близько 600 годин. Половина їх була присвячена перевірці працездатності радіолокаційних систем. І під час тестів суттєвих недоліків у системах літака виявлено не було.
Літак ДРЛО E-2D Advanced Hawkeye оснащений турбогвинтовими двигунами Allison T56 (потужністю понад 4 тис. к.с.) і радарним куполом, що обертається, діаметром 7,3 метра, який встановлений над його фюзеляжем і крилами.

Охоплюючи понад шістдесят років історії, сімейство E-2 виконувало функції раннього попередження та контролю в повітрі в кількох країнах світу. Оснащений передовим радаром і передовими системами бойового управління, E-2D Advanced Hawkeye вважається світовим еталоном для палубних літаків раннього попередження.
Завдяки активній виробничій лінії та досвіду своєчасних поставок E-2D гарантує операторам випередження загроз, що швидко розвиваються.

Взявши на озброєння E-2D Advanced Hawkeye, ВМС Франції підтверджують свою прихильність залишатися на передньому краї морських операцій, використовуючи найсучасніші технології та давні партнерства для захисту своїх національних інтересів і ефективного внеску в міжнародну безпеку.
Літак АВАКС E-2D Advanced Hawkeye. Відео: Northrop Grumman
Джерело: Інформаційне агентство АрміяInform
2025-01-25 06:26:00