Львівський портал

Вадим Ворошилов: «Gripen створений для війни у жорстких умовах»

Герой України, військовий льотчик Вадим Ворошилов, відомий під позивним «Карая», розповів, чому JAS-39 Gripen — це літак, створений для війни в реальних українських умовах:

«Почну з того, що особисто для мене JAS-39 – це єдиний винищувач у світі заради котрого я готовий продати душу. Навіть проміняти єдину мою любов – МіГ-29.

Маючи досвід льотної роботи упродовж 14 років, а особливо в сучасних реаліях, коли ворог систематично завдає комбінованих ударів по аеродромній інфраструктурі – Gripen створений для таких жорстких умов.

Я опишу коротко, як військовий льотчик, чому особисто я вважаю його «ідеальним варіантом» для сьогоднішньої України та чому він надійний на майбутнє.

1. Почну з обстрілів аеродромів.

Ворог завдає регулярних ударів по аеродромах застосовуючи «шахеди», крилаті ракети «калібр» з проникаючо-фуганою, осколочно- фугасною, касетними бойовими частинами, балістикою системи «іскандер» з використанням різних типів бойових частин.

Після завдання удару по аеродрому з касетною бойовою частиною, льотне поле потребує ретельного прибирання усіх дрібних осколків, каміння після руйнування бетонного покриття руліжних доріжок/злітно-посадкової смуги, при дефіциті часу, зростає імовірність засмоктування сторонніх предметів у тракт повітрозабірника під час руління повітряного судна.

На Gripen повітрозабірники розташовані з боків фюзеляжу, на великій відстані від штучного бетонного покриття льотного поля, що суттєво зменшує імовірність всмоктування сторонніх предметів в повітряний трак та подальшого ушкодження двигуна літака.

Лише дана конструктивна особливість JAS-39 підвищить надійність експлуатації літаків даного типу, навіть на аеродромах з ушкодженим штучним покриттям та як результат надасть можливість підіймати літаки у повітря. (Додатково, таке розміщення повітрозабірників зменшує показник ЕПР «РЛС-помітність», оскільки компресор двигуна закритий від прямого огляду радара).

2. Підготовка літака до повторного вильоту.

В авіації кожна секунда важлива, кожна хвилина рятує життя. Тому компанія SAAB проєктувала літак «для швидкого повернення у повітря»: в оптимізованих сценаріях підготовки літака до повторного вильоту. В ідеальних умовах, час підготовки JAS-39 до повторного вильоту може складати 10 хвилин, що для мого усвідомлення «це нереально», адже потрібно витрати в декілька разів більше часу на підготовку до повторного вильоту повітряні судна радянського виробництва, або будь-якого іншого.

Уявімо, ти виконуєш завдання, щодо нанесення бомбового удару по наземним цілям, виконуєш посадку на оперативному аеродромі, котрий знаходиться «відносно недалеко, за мірками дислокації авіації, від лінії бойового зіткнення» для дозаправлення літака. Ти виконав посадку, хлопці з технічного персоналу готують літак до повторного вильоту (хочу вас запевнити, що це займає в рази більше часу ніж 10хв) і в момент підготовки є імовірність, що над аеродромом може зʼявитись ворожий БПЛА. Виявивши місце тимчасового розташування повітряного судна, є імовірність, що ворогом буде завданий удар балістикою по повітряному судну, у момент підготовки до повторного вильоту.

Довідково: загальний час з моменту виявлення розташування літака до ураження, може складати до 30 хвилин, час підльоту балістики від 2 до 4 хвилин.
Тому мінімізація витраченого часу на підготовку повітряного судна на землі, зменшить імовірність ураження під час перебування повітряного судна на землі, та найголовніше, збереже особовий склад котрий залучений до підготовки літака.
Також Gripen має опцію «hot refuel» тобто заправку літака на землі з двигуном, що працює, що особисто для мене «I need this stuff».

3. Універсальність у виборі номенклатури озброєння.

Завдяки допомозі партнерів України, ми використовуємо велику кількість сучасних та високотехнологічних засобів авіаційного ураження, що підняли рівень бойових спроможностей авіації Повітряних сил на зовсім новий рівень.

Буду відвертим, завжди потрібно більше ніж маємо авіаційних засобів ураження, щоб надавати необхідну підтримку наземному контингенту Сил Оборони України. Тому саме Gripen може використовувати як американського, так і європейського виробництва авіаційні засоби ураження, що суттєво підвищить наявний резерв БК.

  1. Перспектива експлуатації «після війни».

    Наразі, коли ми маємо фінансову підтримку від партнерів, ми можемо експлуатувати велику кількість різних типів повітряних суден, але потрібно думати, що буде потім?

Хочу привести просте дуже примітивне та грубе порівняння:

  • JAS-39- 1 година льотної експлуатації 5000-8000$
  • МіГ-29 – 1 година льотної експлуатації 10000-15000$.

Gripen вважається одним із самих дешевих в експлуатації винищувачів у світі.

5. Ракета класу «повітря-повітря» METEOR.

У цьому пункті будь-які коментарі зайві. Я описав самі болючі теми для мене, котрі можна вирішити, отримавши даний літак, адже якщо описувати всю досконалість JAS-39 Gripen це займе велику купу часу.

Він один з самих вдалих і збалансованих літаків 4-го покоління винищувачів. Його кличуть «розумним винищувачем» за поєднання бойових спроможностей, економічності та сучасного авіаційного обладнання».



Джерело: Інформаційна агенція «ЛЬВІВСЬКИЙ ПОРТАЛ»
2025-10-26 18:13:00

Магазин автозапчастин AvtoBot м.Ніжин