DOT-Chain Defence очима військових, виробників та антикорупціонерів: бліц-інтерв’ю

DOT-Chain Defence — цифровий «маркетплейс» для швидких закупівель зброї й техніки, який скорочує бюрократію та мінімізує корупційні ризики.
Пілотний проєкт із бюджетом 600 млн грн тривав два місяці й охопив 12 бригад Збройних Сил України. DOT-Chain Defence реалізовано у межах платформи DOT-Chain.
АрміяInform зібрала відгуки про DOT-Chain та DOT-Chain Defence від військових, виробників озброєння, експертів та антикорупціонерів.
Спойлер найпоширеніших тез: DOT-Chain Defence скоротив процедури з місяців до тижнів, підвищив прозорість, захист даних і довіру учасників та мінімізував корупційні ризики. Але є також і побажання.
DOT-Chain — це цифрова система, яка вже понад рік працює як інструмент оптимізації процесів забезпечення в секторі оборони. Вона створена для того, щоб скоротити час між потребою підрозділу та її фактичним задоволенням: замість багаторівневої бюрократії й тривалого паперового погодження процеси відбуваються швидко й уніфіковано, в електронному форматі. Система дозволяє прозоро відстежувати всі етапи — від заявки до постачання, фіксує дії всіх учасників ланцюга, формує рейтинг постачальників і дає військовим та менеджерам дані для ухвалення рішень.
Реалізований у межах платформи DOT-Chain пілотний проєкт DOT-Chain Defence запущено для того, щоб дати військовим більше автономії у виборі техніки й спорядження.
Протягом двох місяців підрозділи отримали можливість самостійно замовляти FPV-дрони, «бомбери» та безпілотники літакового типу, які вони вважають потрібними для своєї ділянки фронту.
Проєкт спрямований на те, щоб відійти від централізованої моделі, де рішення ухвалюють лише на рівні штабу чи міністерства, і натомість надати командирам інструмент швидкого реагування на ситуацію.
Процеси, які раніше займали місяці, завдяки DOT-Chain Defence скоротилися до тижнів
Олег Назарченко, начальник служби авіації та ППО 93-ї окремої механізованої бригади «Холодний Яр»:
— Після нашого приєднання до DOT-Chain Defence і Brave1, до проєкту «Армія дронів Бонус» дуже сильно відчувається різниця в процесі замовлення потрібного майна у постачальника й у термінах його постачання, які стали суттєво коротшими.
Система DOT-Chain Defence дуже сильно відрізняється від стандартної системи забезпечення. Централізоване забезпечення зазвичай здійснюється після оголошення про потребу в районі місяця-двох після здійснення планування. Інколи цей термін розтягується навіть до чотирьох місяців.

Натомість у цифрових системах все займає приблизно тиждень-два, а навіть інколи буває і п’ять днів. Тобто процеси, які раніше займали місяці, завдяки DOT-Chain Defence скоротилися до тижнів.
Оплата постачальнику здійснюється вже після отримання майна частиною
Замовляти необхідне для підрозділу стало максимально зручно. Я замовляю товар безпосередньо у виробника у необхідній нам кількості й оформляю замовлення, прикріплюючи свій електронно-цифровий підпис.
Після чого Агенція оборонних закупівель здійснює укладання договору або додаткової угоди і вже далі йде етап очікування. Він займає тиждень-два. Після цього відбувається поставка майна, яке отримує начальник складу і засвідчує його отримання також своїм електронним-цифровим підписом у системі.
Коли всі уповноважені особи підписали додаткову накладну, то командир військової частини підписує акт і це майно стає на баланс військової частини. І тільки після цього Агенція оборонних закупівель здійснює оплату постачальнику.
DOT-Chain Defence полегшує і підвищує довіру до всіх учасників логістичних процесів
Навіть якщо порівнювати з децентралізованими закупівлями, які також здійснює частина, система DOT-Chain Defence набагато все спрощує.
Здійснення замовлення та отримання майна через DOT-Chain Defence полегшує і підвищує довіру до всіх учасників логістичних процесів, тому що гроші навіть не заходять на рахунок частини, а перебувають у віртуальному рахунку.
Військова частина здійснює замовлення на певну виділену суму і потім очікує подальшого поповнення віртуального балансу. Агенція оборонних закупівель Міністерства оборони України бере на себе значну частку роботи і також прибирає ймовірність корупційної складової, бо кошти не надходять на рахунок частини і ніхто не зможе ними маніпулювати.

Звісно, що ця система тільки починає розвиватися і може бути вдосконалена, але команда впровадження постійно на зв’язку і допомагає вирішувати всі питання, які виникають під час роботи. Бували моменти, коли доводилось робити замовлення після 22-ї години ночі і коли посеред ночі виникали певні запитання, то команда впровадження швидко надавала відповідь.
Тому є побажання подальшого розширення DOT-Chain Defence на всі Збройні Сили України.
Питаннями оплати, підписанням договорів займається АОЗ
Антон «Pandora», відповідальний за закупівлі у 35-й окремій бригаді морської піхоти імені контр-адмірала Михайла Остроградського:
— Працювати з DOT-Chain справді зручно. Бригада самостійно обирає типи та кількість необхідних БПЛА за кошти Агенції оборонних закупівель, перелік яких розміщено на marketplace DOT-Chain Defence.
В описі до кожного БПЛА є контактні дані виробників, з якими перед тим, як здійснити замовлення, визначаємось по строках виготовлення та постачання.
На даному етапі від бригади, як від замовника, більше нічого не потрібно, лише очікуєш саме постачання дронів. Інших якихось дій, я, як замовник, не здійснюю, бо питаннями оплати, підписанням договорів — займається Агенція оборонних закупівель.
Алгоритм замовлення БПЛА у DOT-Chain Defence дуже простий
З практики. У мене є певна сума коштів на рахунку, що надійшла від держави, яку бригада може витратити на закупівлю різноманітних БПЛА на DOT-Chain Defence.
На marketplace DOT-Chain Defence представлено велике різноманіття БПЛА: FPV-дрони, БПЛА типу «бомбер», БпЛА типу «крило» та інша продукція необхідна для досягнення поставлених цілей.

Алгоритм замовлення БпЛА дуже простий. Я проходжу подвійну верифікацію, заходжу в DOT-Chain, обираю на marketplace DOT-Chain Defence певний вид БпЛА, який мене цікавить та за допомогою якого можна досягти позитивних результатів.
У DOT-Chain військова частина позбавлена купи бюрократичних моментів
У DOT-Chain замовник, тобто військова частина, позбавлена купи всіляких погоджень, проходжень, купи бюрократичних моментів. Це все на себе бере DOT-Chain, вони укладають договори, контракти і завдяки цьому ми отримуємо суттєву економію часу.
DOT-Chain Defence ще трішечки «сируватий» і потребує доопрацювання та вдосконалення. Потрібно додати сортування по засобах, щоб була, наприклад, змога відсортувати FPV, крила, бомбери або якісь супутні засоби — РЕБ, наземні станції, комплектуючі до FPV. Зараз цієї фільтрації немає, але це все легко виправляється.
Позитивним фактором є пряма взаємодія постачальників та військових
Компанія VYRIY — українська інноваційна компанія, яка працює у сфері Military Tech та спеціалізується на технологіях, які наближають перемогу:
— Компанія VYRIY позитивно оцінює запуск цифрової платформи Міністерства оборони України Dot-Chain Defence та маркетплейса Brave1 Market, який діє на її базі.
Найголовніше, що обидві системи дали змогу обирати підрозділам вироби під свої потреби та значно пришвидшили термін постачання (в середньому 2 тижні). Це дає змогу постачати вироби, які одразу будуть застосовані на полі бою, вони є актуальними та не потребують перероблення.
Також позитивним фактором є пряма взаємодія постачальників та військових, швидкий зворотній зв’язок від підрозділу, що дає змогу поліпшувати вироби та швидко адаптувати їх під поточну ситуацію.
Все працює дуже швидко та в електронному вигляді — від цього виграють усі
Платформа не дозволяє побачити, якого постачальника обирають найчастіше. Її прозорість полягає в тому, що в загальному доступі можна подивитися тактико-технічні характеристики та ціну конкретного продукту. Вибір залишається за кінцевим користувачем, тобто конкретним підрозділом, який найкраще знає, що саме та в якій кількості потрібно на даний момент.
Час зменшився суттєво, раніше при закупівлі бригад напряму з кожною військовою частиною потрібно було підписувати окремий договір. Наразі завдяки платформі, у нас діє єдиний договір з Агенцією оборонних закупівель, при надходженні замовлення в системі автоматично формуються додаткова угода для постачання.

Все працює дуже швидко та в електронному вигляді, не потрібно друкувати, підписувати та відправляти купу документів. Після отримання продукції, військова частина підписує акт приймання-передачі в електронному вигляді та ми отримуємо кошти протягом семи днів. Від цього виграють усі: військові швидко отримують потрібні дрони, постачальник — оплату за свою продукцію.
Dot-Chain Defence мінімізує непрозорі або корупційні ризики
Платформа Dot-Chain Defence суттєво мінімізує непрозорі або корупційні ризики. Ціни на всі вироби та тактико-технічні характеристики є відкритими, військові можуть порівнювати різні вироби, та обирати те що їм потрібно.
Постачальники порівнюючи свої вироби з іншими, отримують відповідь над чим їм потрібно працювати (оптимізація ціни, покращення характеристик, нестандартні частоти і т.д.). Ми впевнені в тому, що відкритість та прозорість значно пришвидшує загальний розвиток індустрії.
Фідбек, рейтинг виробів, конструктор дрона: три провідні покращення
Хочемо зазначити три покращення, які можна швидко впровадити у системі:
- Можливість залишати фідбек на сторінці конкретного виробу — це покращить комунікацію між військовими і постачальниками та стимулює останніх дослуховуватися до потреб підрозділів.
- Рейтинг найпопулярніших виробів. Дозволить військовим зрозуміти, що обирають інші, а постачальникам — які вироби та характеристики наразі є актуальними та користуються попитом.
- Можливість вибору конкретних частот та комплектуючих в рамках одного виробу (конструктор дрона). Це покращить постачання виробів під потреби конкретного підрозділу.
Враховуючи усе вищенаведене, вважаємо що запуск цифрових платформ МОУ значно пришвидшує постачання потрібних дронів за прозорими процедурами, що безпосередньо впливає на ефективність бойових дій та значно сприяє зміцненню обороноздатності України.
Хто, що і коли робив у системі, покажуть бек-логи
Відома фахівчиня у сфері оборонних закупівель Неллі Стельмах:
— Впровадження електронних систем, особливо під нові бізнес-процеси, це добра справа. По-перше, в нас залишаються бек-логи, тобто дії користувачів у системі.
Тому ми бачимо, хто і що саме робив і, потім не можна сказати, що хтось «провтикав» з рапортом чи ще з чимось, тому що це все зафіксовано і зберігається в електронному вигляді.
DOT-Сhain стовідсотково знизить низову корупцію
Чи знизить DOT-Сhain корупцію? Низову стовідсотково. Щодо верхньорівневої, то у мене зараз немає підстав підозрювати в діях агенцій корупційну складову. Хоча, наприклад, Центр протидії корупції може мати іншу точку зору.
Я корупції не бачу. Я бачу інколи неправильні управлінські рішення, але це робота, і коли багато роботи, то, звичайно, частина рішень буде неправильною, невчасною або помилковою.
DOT-Сhain Defence зможе покрити лише частину потреб військових частин
Головна проблема у DOT-Сhain Defence зараз — це те, що через нього можна замовити лише кодифіковану продукцію. Тобто те, що можна купувати на централізованому рівні.
Відповідно ж порядку закупівель безпілотних систем військові частини можуть закуповувати і не кодифіковані вироби. Тому DOT-Сhain Defence зможе покрити лише частину потреб військових частин.
Через DOT-Сhain Defence можна здійснювати централізоване постачання, не витрачаючи фінанси бригади
Стовідсотково закрити всі питання DOT-Сhain Defence не зможе ніколи, тому що з’являються інновації, які ще не пройшли кодифікацію, і військові частини їх можуть купити, а АОЗ не може. Це не погано, це не добре, це просто ситуація.

Саме ця частина, що військові частини можуть купувати і не кодифіковані вироби, це плюс. З другого боку, позитив DOT-Сhain у тому, що у ньому мені як закупівельнику не потрібно укладати договори з тими, хто є в системі DOT-Сhain Defence і через неї можна здійснювати централізоване постачання, не витрачаючи фінанси бригади. Завдяки цьому бригада зможе купити більше якоїсь іншої продукції, яку не можна поставити централізовано.
DOT-Chain Defence робить процеси прозорими
Віктор Прудковських, член Громадської антикорупційної ради при Міністерстві оборони України від ГО «Центр суспільного контролю»:
— Насамперед зауважу, що самі по собі цифрові інструменти не є гарантією унеможливлення корупційних явищ. Але у разі, якщо вони побудовані якісно, як, наприклад, DOT-Chain чи раніше Prozorro, то вони допомагають підсвічувати місця проблем, роблять процеси прозорими. Й уже як наслідок стає можливим відслідкувати ймовірні корупційні явища і їх попереджати.
Цю функцію DOT-Chain повністю виконує, допомагаючи прозоро постачати харчі у військо. І цей процес завдяки змінам, які впроваджує Державний оператор тилу, продовжує покращуватися.
Дані в DOT-Chain Defence максимально захищені
Якщо йдеться про DOT-Chain Defence, то його поширено наразі на 12 бригад. Він стосується закупівель дронів усіх різновидів. На наступний рік цей проєкт істотно масштабується, про це вже відомо, тому що цей досвід є напрочуд успішним.
З одного боку Агенція оборонних закупівель в системі DOT-Chain Defence забезпечила максимальний захист даних. Не йде мова про жодні витоки, жодну зайву інформацію, яка запитується або використовується. Тобто негативних відгуків немає.

З другого боку команда змогла забезпечити процес прозорим не для загалу і точно не для ворогів України, а саме для учасників процесу — військових та виробників. DOT-Chain Defence зробив процес закупівель максимально простим і зрозумілим.
Учасники процесу, як виробники, так і бригади мають якісний доступ до інформації. Порівняно зі звичайним централізованим постачанням або порівняно із децентралізованими закупівлями механізм істотно спрощений.
DOT-Chain дозволяє автоматично відстежувати проблемні моменти
Також команда впровадила зміни в процедурах постачання, які покращили швидкість. Не просто так АОЗ звітує про те, що в них найшвидші постачання вимірюються буквально днями — це стосується FPV, або одним-двома тижнями — це стосується важких бомберів. Це прекрасні результати.
Загальний принцип, який вже використовується в DOT-Chain при тилових закупівлях — це моменти фіксації невідповідності. Наприклад, DOT-Chain дозволяє автоматично створювати акт про порушення постачальником своїх зобов’язань у випадку протермінування на певний час поставки, або у випадку неповного постачання.
Наступні етапи вже потребують роботи не з первинними даними, а з їх аналізом. Цим уже опікується відповідний офіс Державного оператора тилу, який відслідкує можливість зловживання з боку постачальників і відповідно реагує на це на більш високому рівні, ніж може собі дозволити військова частина.
DOT-Chain не лишає корупції жодного шансу
Я впевнений, що такий самий механізм з урахуванням особливостей збройної закупівлі буде впроваджений в DOT-Chain Defence, але поки що цей проєкт є експериментом, тому ми очікуємо, що він розгорнеться і на новому етапі ми вже будемо знати, які механізми будуть запроваджені для запобігання порушенням з боку усіх учасників.
Отже, DOT-Chain Defence у поєднанні з якісною командою Державного оператора тилу і зараз командою Агенції оборони закупівель, які найближчим часом будуть об’єднані, разом із військовими частинами вкрай зацікавлені в тому, щоб закупівлі відбувалися якісно, без корупції, щоб майно і особливо зброя надходила якомога швидше і саме та, яка потрібна.
Дуже важливо, щоб це було і швидко, і щоб воно потім було використане за призначенням, а не полишилось на складах зберігання. Тому всі учасники зацікавлені у наявному інструменті, який підсвідчує будь-які місця проблем і знижує всі корупційні ризики, які були раніше ідентифіковані при закупівлях.

Раніше, коли не існувало централізованого місця зберігання даних, централізованого інструменту закупівель, все знаходилося в якихось табличках Exel всередині певних структур Міністерства оборони, було дуже важко, вкрай важко отримувати навіть первинну інформацію.
Зараз завдяки DOT-Chain вона наявна, вона зрозуміла всім учасникам, і це дозволяє ідентифікувати корупційні ризики і працювати з тим, щоб вони не отримували жодного шансу.