F-47 має полетіти ще за 47-го президента: США збільшують кошторис створення винищувача по програмі «Домінування у повітрі наступного покоління»

Міністерство оборони США подало запит на фінансування програми створення винищувача F-47 Next Generation Air Dominance (NGAD) на 2025 фінансовий рік у розмірі $3,5 млрд.
Як зазначають кореспонденти оборонного порталу Defence Industry Europe, міністр оборони США Піт Гегсет представив оновлену цифру під час свідчень перед підкомітетом з питань асигнувань Палати представників з питань оборони, повідомляє АрміяInform.
Ця сума дещо перевищує попередні асигнування в $3,19 мільярда доларів, зазначені у базовій версії бюджетного плану Пентагона.
«F-47 значно посилить повітряну міць Америки та покращить наше глобальне становище», — заявив Гегсет. «Він улаштує безпеку нашого неба, а також гарантуватиме, що ми зможемо дістатися до наших супротивників, де б вони не ховалися».
Слід зазначити, що як інформував офіційний сайт Міністерства оборони США, 21 травня нинішнього року президент Сполучених Штатів Дональд Трамп оголосив, що американська компанія Boeing розробляє перший у світі винищувач шостого покоління F-47.
«За моїм наказом військово-повітряні сили США почали створення першого у світі винищувача шостого покоління. Ніщо у світі не може навіть наблизитися до нього», — заявив президент США, виступаючи в Білому домі. — «Такого ще ніхто не бачив».

При цьому господар Білого дому не пояснив, чому винищувач отримав назву F-47. Він лише назвав це «красивим числом» і сказав, що «назву обрали генерали». Низка ЗМІ зазначає, що зараз Трамп — 47-й президент США.
Принагідно Трамп не оминув нагоди похвалитися і наголосив, що новий винищувач перевершуватиме всі аналоги за швидкістю, маневреністю, бойовим навантаженням і стане «самим смертоносним». У ньому буде застосовано стелс-технологію для малопомітності, завдяки чому літак стане «практично невидимим», сказав 47-й глава США про F-47.
У своїй заяві президент США також констатував, що роботи над F-47 проводяться вже майже п’ять років, на експериментальних версіях літака вже здійснювали випробувальні польоти. Після ретельного відбору підрядників ВПС обрали розробником компанію Boeing. Попередню модель F-35 розробив концерн Lockheed Martin.
За словами Трампа, швидкість нового літака буде «понад два». Неясно, чи він мав на увазі 2000 км/год або два Махи, тобто 2248 км/год. Глава Білого дому пообіцяв, що нові винищувачі збудують «у наступні пару років», ще за нинішньої адміністрації. Він не назвав приблизної ціни майбутньої машини та всього проєкту.

Тим часом репортери агентства AFP нагадали, що в США програма зі створення винищувачів шостого покоління відома як NGAD (Next Generation Air Dominance, «Перевага в повітрі нового покоління») розвивається кілька років. У 2018 році Конгрес США підрахував, що один літак за програмою NGAD може коштувати до $300 млн — значно більше, ніж ті, що стоять на озброєнні зараз.
2024 року ВПС США призупиняли програму NGAD для вивчення її доцільності.
Американське агентство Associated Press (AP) оцінює вартість всього проекту NGAD у $20 млрд, деякі експерти — у сотні мільярдів. AP нагадує, що в США є критики, які ставлять під сумнів необхідність програми винищувачів шостого покоління. За їхніми словами, всі функції нового літака ефективно виконують машини F-35 та перспективний бомбардувальник B-21 Raider шостого покоління.
Винищувач F-47 може стати тільки першим кроком в ініціативі ВПС США зі створення бойового літака наступного покоління (NGAD). Про це заявив у подкасті Air Power Podcast Ендрю Гантер — експомічник міністра ВПС з питань закупівель, технологій і логістики Френка Кендалла.
Гантер зазначив, що конкурс на пілотований бойовий літак NGAD був вигаданий «таким чином, щоб заохочувати (…) креативність», а також зазначив, що F-47 являє собою «Інкремент 1» і що вся «програма заснована на концепції майбутніх кроків уперед».
На думку Гантера, він бачить різні версії майбутніх винищувачів як частину однієї програми створення бойового літака, хоча, однак, тільки «час покаже, скільки саме модифікацій буде побудовано».

Деякі аналітики, крім того, припускають, що для конкурентів Boeing — корпорацій Lockheed Martin і Northrop Grumman — ще не все втрачено в цьому проєкті. Втім, навіть вони визнають, що навряд чи зможуть зіграти центральну роль у пілотованій ініціативі NGAD.
Як вважають експерти, яких опитав портал The War Zone, розвиток F-47 вбачається більш логічним шляхом для досягнення цілей, які ставлять перед собою США — саме тому, найвірогіднішим сценарієм є створення послідовних виробничих партій базового F-47 (проте кожна матиме певні відмінності).
Щодо того, який вигляд можуть мати такі майбутні модифікації, Гантер не став розкривати жодних подробиць. Хоча й зазначив, що проєкт Boeing для F-47, цілком ймовірно, був дещо сміливішим та інноваційнішим, ніж проєкт корпорації-конкурента Lockheed Martin.
«Для Boeing стимули могли бути сильнішими. У певному сенсі, їм потрібно було перемогти в цьому конкурсі більше, ніж Lockheed», — додав він.
Як пояснив ексміністр ВПС США Френк Кендалл, загалом, схоже, що розробники F-47 дотримуватимуться основної філософії стелс-винищувача F-22 Raptor. Він вважає, що F-47 буде насамперед «літаком дальнього радіуса дії, орієнтованим на перевагу в повітрі, розробленим для проєктування сили та призначеним для боротьби з найсерйознішими загрозами, які у нас є».
Презентація винищувача F-47 для ВПС США. Відео: Netrunner_pl