Нердепи повторно пропихають закон про переслідування журналістів-розслідувачів
Нардепи президентської партії «Слуги народу» ще раз спробують протягнути скандальний законопроєкт проти медіа – №10242, за яким в Україні зможуть саджати у тюрми на 8 років журналістів та їхні джерела, які викривають корупцію. Робитимуть це через псевдоскасування «правок Лозового». Про це повідомив Голова правління «Центру протидії корупції» Віталій Шабунін.
Людей, які розслідують корупцію українських чиновників пропонують кидати у тюрми на 8 років.
«Наші депутати дуже соромʼязливі. Їм невдобно, коли про накрадене ними розповідають журналісти. Накрадене ними і їх кришою в Офісі президента. Саме тому сьогодні депутати Зеленського ще раз спробують протягнути законопроєкт проти медіа – №10242. Державники» хочуть легалізувати орлам Татарова масові негласні слідчі дії проти журналістів, а також на 8 років саджати джерела останніх. Саджатимуть саме на 8 років, а НЕ на 5-ть, як переконують «слуги». Бо на 5-ть посадять за РОЗГОЛОШЕННЯ даних з реєстрів (ст. 361-2 ККУ). А на 8-м посадять за їх КОПІЮВАННЯХ (ст. 362 ККУ), без чого розголосити очевидно не можливо. І прикривають це лай#о депутати боротьбою з корупцією! Це ж саме «слуги» з дєтства проти корупції, а не всі ті соросятські Ткачі, Бігуси, Ніколови, Седлецькі і т.д. Щоб протягнути цей треш «слуги» вписали туди псевдоскасування «правок Лозового». Роблять депутати це в спосіб, який залишає ключову норму для відмазування себе прекрасних», – заявив Віталій Шабунін.
Як пише ЦПК, для того, аби отримати підтримку в залі парламенту, нардепи правоохоронного комітету в порушення норм Регламенту Верховної Ради додали до цього законопроєкту зміни до Кримінального процесуального кодексу, які мають частково скасувати так звані «правки Лозового». Скасування шкідливих “правок Лозового” є вимогою Міжнародного валютного фонду (МВФ) та Європейського Союзу (ЄС), а, отже, додавання цих змін до «антижурналістського законопроєкту», за планом правоохоронного комітету, має додати шансів на підтримку в залі парламенту.
«Депутати Зеленського вважають ідіотами не лише нас, але й МВФ, ЄС, США і всю «Велику сімку». На їхню думку, усі ми маємо вдячно зʼїсти описане вище і вдячно дати їм прекрасним гроші і голоси. І це було би навіть смішно, якби від цих депутатів Зеленського не залежало виживання кожного з нас у цій великій війні. Схоже, що війна обходить депутатів значно менше, ніж можливість спокійно красти», – наголосив Віталій Шабунін.
У чому шкода законопроєкту?
Законопроєкт, поданий початково нардепом від колишнього ОПЗЖ Григорієм Мамкою, пропонував суттєво посилити кримінальну відповідальність за “несанкціоновані розголошення та збут” інформації з державних реєстрів. У першій редакції пропонувалася відповідальність від 10 до 15 років ув’язнення, якщо це діяння вчинене у період воєнного стану. Це, по-перше, неспіврозмірно високе покарання, яке мало на меті приглушити будь-які спроби розкриття журналістам суспільно важливої інформації. Наприклад, про перетини кордону посадовцями або ж податкової інформації про неспівмірний спосіб життя чиновників. По-друге, суттєве покарання перетворювало цей злочин на особливо тяжкий і дозволяло правоохоронцям проводити негласні слідчі дії (прослушку та стеження) як за журналістами, так і за їхніми джерелами.
Після критики нардепи правоохоронного комітету нібито відзвітували, що ці проблеми вирішені комітетом завдяки тому, що покарання зменшено до 5 років ув’язнення. Проте диявол, як завжди, криється в деталях.
Депутати технічно правлять одразу кілька статтей Кримінального кодексу, які передбачають відповідальність за різні порушення, пов’язані з функціонуванням реєстрів. Стаття Кримінального кодексу, яка передбачає відповідальність за “несанкціоновані розголошення та збут” інформації, має номер “361-2”. Проте є ще стаття 362 Кримінального Кодексу, яка передбачає відповідальність за інші “несанкціоновані дії з інформацією”, зокрема порушенням є “несанкціоноване копіювання інформації”. За цей злочин вчинений у період воєнного стану комітет залишив відповідальність до 8 років ув’язнення (тобто, як за тяжкий злочин), розслідування якого дозволяє використовувати негласні слідчі дії. Очевидно, що будь яку інформацію з реєстру важко розголосити, не скопіювавши її перед тим. А отже – важке покарання за розголошення даних з реєстрів журналістам фактично лишається.
І абсолютно різними ситуаціями є, коли таке копіювання відбувається для продажу шахраям, і коли таку інформацію передають журналісту для викриття поїздок нардепа до країни-агресора чи купівлі родичем чиновника люксового майна.
Залишення надмірної відповідальності за “копіювання” інформації і є тією зачіпкою, яка дозволить переслідувати і журналістів (які можуть бути потенційними пособниками чи підбурювачами у такій справі), і їхні джерела, використовуючи при цьому весь арсенал негласних дій в руках правоохоронців.
Про те, що законопроєкт №10242 не можна приймати в поточному вигляді вже заявила журналістська спільнота Медіарух.
Комітет переконує, що захистив викривачів. Чому це брехня, яка не спрацює і нікого не захистить?
У новій редакції комітету, яку затвердили на вчорашньому засіданні, дійсно передбачений буцімто виняток для викривачів.
Пропонована редакція дає можливість звільнити від відповідальності викривача за повідомлення такої інформації через внутрішні та регулярні канали (в НАБУ, НАЗК, Нацпол, ДБР чи прокуратуру) або ж через зовнішні (фізичних чи юридичних осіб, журналістів, медіа та ГО). Однак така редакція все ж не вирішує питання щодо подальшої відповідальності тих осіб, яким викривач повідомить інформацію з реєстру, а також не поширюється знову на випадки “копіювання” інформації. . Відтак, журналісти, які надалі її поширюватимуть, та їх джерела таки залишаються під загрозою притягнення до відповідальності.
Ще один важливий фактор – часто повідомлена журналісту інформація з реєстру не є фактом корупції сама по собі. Натомість журналіст, маючи певну сукупність фактів, вже складає пазл з розслідування. Або предметом викриття взагалі не є корупція, а, наприклад, російський паспорт або виїзд до країни агресора. Викривачів, які повідомили такі факти, законопроєкт не захищає взагалі.
Раніше Львівський портал підписав заяву про те, що медійники закликають не ухвалювати закон про відповідальність за публікацію даних з реєстру.
Український журналіст-розслідувач Михайло Ткач також розповів, чому депутатам не потрібно голосувати за законопроєкт, який загрожує викривачам корупції.
4 грудня 2024 року Рада не ухвалила скандальний закон про відповідальність за публікацію даних з реєстру, але лобістам цього фарсу забракло всього 13 голосів.
Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram
Дізнавайтеся першими найважливіші і найцікавіші новини Львова – підписуйтеся на наш Telegram-канал та на сторінку у Facebook.
Джерело: Інформаційна агенція «ЛЬВІВСЬКИЙ ПОРТАЛ»
2024-12-18 11:32:00