Чому бронеавтомобілі MRAP найбезпечніші проти мін
З початку широкомасштабного вторгнення Міністерство оборони України кодифікувало (допустило до експлуатації) майже 20 моделей військових бронеавтомобілів класу MRAP. Нагадаємо, кодифіковані зразки ОВТ можна закуповувати коштом державного бюджету для потреб ЗСУ.
Бронемашини MRAP (від англ. MRAP, Mine Resistant Ambush Protected — захист проти мін і засідок) — клас військових автомобілів, спеціально розроблених для захисту екіпажу від підриву на мінах.
Перші бронеавтомобілі за системою MRAP були виготовлені ще у середині 70-х років. Для виробництва таких автомобілів винайшли спеціальну конструкцію і технологічні особливості, які дозволяють уберегти екіпаж під час наїзду на міну. Ці машини зменшили кількість втрат у рази.
V-подібне днище
Завдяки клиноподібному типу днища кінетична енергія від вибуху міни спрямовується назовні бронекапсули. Під час виготовлення V-подібного днища важливо дотримуватись певного кута. Чим він гостріший, тим більше енергії спрямовується назовні і краще захищений екіпаж. Водночас гострий кут днища підвищує центр тяжіння і висоту автомобіля, що знижує стійкість машини до перекидання та збільшує висоту, вразливість до протитанкових гранатометів. При виготовленні тупого кута ситуація зворотна. Чим тупіший кут днища, тим гірший захист від вибуху міни, однак нижчий центр тяжіння і загальна висота бронеавтомобіля, що збільшують захист від гранатометів та інших засобів ураження.
Інерційні вузли та агрегати
Бронеавтомобілі MRAP спроектовані за модульним принципом — монолітна захищена бронекапсула та дистанційні малозахищені зовнішні агрегати: колеса, елементи шасі, двигун. Останні мають інерційний принцип кріплення, тобто вбирають на себе всю кінетичну енергію вибуху. Така конструкція дозволяє витримувати підрив на потужних мінах з мінімальним впливом на модуль екіпажу. До речі, за подібним принципом проектуються боліди Формули-1.
Амортизаційні крісла та агрегати. Конструкція крісел десанту у бронеавтомобілях MRAP вбирає на себе кінетичну енергію вибуху, зберігаючи життя військовослужбовця. Крісла встановлені у місцях найменшого впливу вибухової хвилі. Під час вибуху бронемодуль рухається, а крісла залишається на місці. За подібним амортизаційним принципом на бронеавтомобілі встановлюються й інші вузли, щоб під час вибуху не завдали шкоди особовому складу. Приміром, уламки уражених агрегатів вилітають назовні.
Колеса спеціальної конструкції. На бронеавтомобілях MRAP застосовують широкі шини низького тиску з високим профілем. Такі шини створюють низький тиск на поверхню, тому не активують дію протитанкових мін. Високий профіль шини слугує додатковим вибухопоглинальним чинником.
Посилений балістичний захист. Бронекапсула автомобілів MRAP виготовлена з урахуванням впливу не лише стрілецького озброєння, а й уламків від вибухових пристроїв різної потужності.
Зразком застосування безпекових технологічних рішень є MRAP Buffalo. На початку 2007 року армія США мала на озброєнні 90 таких автомобілів. Під час бойових дій вони зазнали понад 800 підривів на мінах без жодної загибелі членів екіпажу. Цей факт спровокував Пентагон розпочати програму комплексної закупівлі подібних машин.
Найпопулярнішими бронеавтомобілями за технологією MRAP іноземного виробництва є Maxxpro, Casspir, Oshkosh, Mastiff, Bushmaster, Kirpi тощо. Українські підприємства виробляють за технологією MRAP, зокрема, бронеавтомобілі сімейства «Козак», «Варта», «Новатор» тощо.
А що із технологією MRAP у росармії? Об’єктивно, росіяни також над цим проєктом працювали. В контексті масштабного переозброєння та реформування росармії, що активно розпочалася після російсько-грузинської війни 2008 року, та пожвавилася після агресії рф проти України в 2014-му ця технологія була реалізована. Для прикладу наведемо найбільш відомі зразки бронеавтомобілів, що були розроблені росіянами:
- КамАЗ-43269 «Выстрел» призначений насамперед для прикордонних військ рф, кілька разів його фіксували у бойовиків пвк «Вагнер» у Сирії;
- Урал-63095 «Тайфун-У» окупанти використовують лише як розвідувальну, командно-штабну, санітарну, інженерну машину або автомобіль радіоелектронної боротьби;
- КамАЗ-63968 «Тайфун-К» надходить лише до саперних підрозділів, військової поліції та розвідки;
- ВПК-3924 «Медведь» розробили на замовлення внутрішніх військ російського Міністерства внутрішніх справ, однак у 2018 році всі роботи по проєкту згорнули;
- АМН-59051 уперше показали у 2022-му, виготовили близько десяти одиниць. Три з них (за інформацією з відкритих джерел) уже знищили або захопили Сили оборони України;
- ГАЗ-2975 «Тигр» армія рф використовувала під час анексії Криму у 2014 році та під час широкомасштабного вторгнення в Україну з 2022-го року. У відкритому доступі можна знайти чимало випадків знищення таких машин або взяття їх у якості трофея. Найвідомішою відеофіксацією «Тигра» часів анексії Кримського півострова був випадок, коли 3 березня 2014 року ця 200-сильна бронеавтівка не могла подолати з першого разу невисокий бордюр.
Варто зафіксувати одну цікаву деталь. На Заході та й в Україні бронеавтомобілі, зокрема із технологією MRAP — клас бронетехніки для широкого вжитку у військах. То росіяни наслідують політику радянської імперії: найкраща зброя і техніка — для силовиків, які призначені для захисту режиму, і спецпідрозділів. Для звичайної піхоти достатньо і «трилінійки».
Аналізуючи відкриті дані по замовленнях в рф бронеавтомобілів, зокрема MRAPів, основні їхні експлуатанти всередині країни — це підрозділи росгвардії, силові підрозділи поліції (омон, собр), фсб тощо. ББМ у росармії дістались десантникам, розвідникам і саперам. А от для решти сухопутних військ командування армії окупантів не поспішає впроваджувати нові технологічні та інженерні безпекові рішення, бо життя і здоров’я особового складу не є для них пріоритетом.
Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram
Роман Запорожченко для АрміяInform
Джерело: Інформаційне агентство АрміяInform
2024-11-29 20:14:00